Με το όνομα «Ηρώδης» αναφέρονται στην Καινή Διαθήκη τρία πρόσωπα: ο Ηρώδης ο Μέγας, ο Ηρώδης Αντίπας και ο Ηρώδης Αγρίππας. Ο Ηρώδης Αντίπας (ή Αντύπας ή Αντίπατρος), που τα Ευαγγέλια τον ονομάζουν απλώς Ηρώδη, ήταν γιος του εξίσου διαβόητου Ηρώδη του Μέγα, κληρονομώντας λες τόσο τα διοικητικά χαρίσματα όσο και την παροιμιώδη σκληρότητα του πατέρα του, αλλά και ένα ολόκληρο βασίλειο! Μετά τον θάνατο του Ηρώδη του Μεγάλου, το βασίλειό του διαιρέθηκε σε μια εθναρχία και δύο τετραρχίες, οι οποίες μοιράστηκαν σε τρεις από τους γιους του: εθνάρχης Ιουδαίας, Ιδουμαίας και Σαμάρειας έγινε ο Αρχέλαος, τετράρχης Γαλιλαίας και Περαίας ο Ηρώδης Αντίπας και τετράρχης Γαυλωνίτιδας, Τραχωνίτιδας, Βαταναίας, Πανειάδας και Ιτουρίας ο Φίλιππος. Οι ευαγγελιστές μάς παρέχουν αρκετές πληροφορίες για τον τέτραρχο της Γαλιλαίας αλλά και για τη μειωτική γνώμη του Ιησού από τη Ναζαρέτ για τον ηγεμόνα, ο οποίος σπεύδει να τον χαρακτηρίσει «αλώπεκα» (αλεπού) λόγω της παμπόνηρης πανουργίας του, προειδοποιώντας τους μαθητές του να τον προσέχουν ιδιαιτέρως. Ο Ηρώδης ήταν βέβαια διπλωματικότατος τόσο με τους Ρωμαίους όσο και τους κατακτημένους Ιουδαίους, προσπαθώντας πάντοτε να διατηρεί τις εύθραυστες ισορροπίες του αξιώματός του, αν και στην προσωπική του ζωή δεν ακολούθησε το ίδιο δόγμα, προσυπογράφοντας τόσο το άδοξο τέλος του Ιωάννη του Βαπτιστή όσο και του ίδιου του του εαυτού τελικά. Φιλήδονος και ακόλαστος, προκάλεσε πάμπολλα ερωτικά σκάνδαλα, που κορυφώθηκαν όταν παντρεύτηκε την Ηρωδιάδα, τη γυναίκα του αδελφού του Φιλίππου, πράγμα που απαγορευόταν ρητώς από τον μωσαϊκό νόμο ως αιμομιξία. Οι οικογενειακές ενδογαμικές περιπέτειες θα του φέρουν πόλεμο με τους Ναβαταίους που θα χάσει, καταλήγοντας προοδευτικά στην ηχηρή του πτώση. Ο Ηρώδης Αντίπας εξορίστηκε τελικά από τον Καλιγούλα (μαζί με την Ηρωδιάδα) στο Λούγδουνο (τη σημερινή Λυών), όπου και άφησε την τελευταία του πνοή. Ο ρωμαίος αυτοκράτορας τον τιμώρησε για την υπέρμετρη φιλοδοξία του, αφού καθ’ υπαγόρευση της πανταχού παρούσας γυναίκας του είχε αξιώσει να χριστεί βασιλιάς. Παρά τα όσα κακά αναφέρουν ωστόσο γι’ αυτόν οι ευαγγελιστές, ο Αντίπας υπήρξε δραστήριος και οραματιστής, αφήνοντας σημαντικό έργο στην Ιουδαία, όπως η ίδρυση της Τιβεριάδας στις όχθες της Γαλιλαίας, την οποία έχρισε πρωτεύουσα της επαρχίας του. Όσο για τον αποκεφαλισμό του Βαπτιστή Ιωάννη, ο Ηρώδης φαίνεται να τον εκτιμά ειλικρινώς, καθώς όπως μας λέει ο Μάρκος, ο τετράρχης της Γαλιλαίας επισκεπτόταν τον Ιωάννη στη φυλακή και τον άκουγε «ηδέως» (με ευχαρίστηση), γνωρίζοντας ότι είναι άντρας δίκαιος και άδολος. Όταν αναγκάστηκε να τον θανατώσει από τις μηχανορραφίες της Ηρωδιάδας και της κόρης της Σαλώμης, κουβαλώντας πια εφ’ όρου ζωής τη σκιά του άδικου θανάτου του, πίστεψε ότι ο Ιησούς Χριστός ήταν στην πραγματικότητα ο Ιωάννης ο Βαπτιστής που είχε αναστηθεί! Ο Ηρώδης άκουσε για τα θαύματα του Ιησού και εκδήλωσε ζωηρό ενδιαφέρον να τον γνωρίσει προσωπικά, πράγμα που έγινε το μοιραίο εκείνο Πάσχα, όταν ο Πόντιος Πιλάτος παρέπεμψε τον Σωτήρα στην κρίση του Ηρώδη με τη δικαιολογία ότι κατάγεται από την επαρχία του και επομένως υπάγεται στη δικαιοδοσία του. Μάλιστα ο Ηρώδης -κατά τη μαρτυρία του ευαγγελιστή Λουκά- ελπίζει να δει από πρώτο χέρι ένα από τα ξακουστά θαύματα του Ιησού, αν και εκείνος όχι μόνο δεν θαυματουργεί, αλλά περιφρονεί τον ηγεμόνα μην απαντώντας καν στις ερωτήσεις του. Ο Ηρώδης τον εξευτελίζει και τον στέλνει πίσω στον Πιλάτο, προσυπογράφοντας έτσι το τέλος του. Ηρώδης, Ηρωδιάδα, Σαλώμη, Ιησούς, Ιωάννης και Πόντιος Πιλάτος συνθέτουν ένα ιδιαίτερα δυναμικό πλέγμα βιβλικών σχέσεων που έμελλε να γεννήσει μια πίστη…
Πρώτα χρόνια
Ο τέτραρχος Γαλιλαίας και το έργο του
Η ολέθρια σχέση με την Ηρωδιάδα και ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Βαπτιστή
Το τέλος