Να φύγει με «ζήτω» και όχι με «γιούχα» από το θέατρο, έχοντας ζήσει τη ζωή της στο φουλ, ήθελε η εμβληματική θεατρίνα Σπεράντζα Βρανά και πιθανότατα τα κατάφερε. Η χειμαρρώδης και αθυρόστομη Σπεράντζα που έκανε στα νιάτα της τον ανδρικό πληθυσμό να παραληρεί με το καλλίγραμμο κορμί και το υπέροχο μπρίο της υπήρξε πραγματική σταρ, ζώντας μια σχεδόν κινηματογραφική ζωή που δεν της έλειψε τίποτα. Η Βρανά έμαθε από μικρή, όπως έλεγε, να στέκεται στα πόδια της και να μη δίνει λογαριασμό σε κανέναν, με τον αφοπλιστικό και πάντα ειλικρινή κοφτερό δημόσιο λόγο της να τη μετατρέπει σε κήρυκα της γυναικείας χειραφέτησης, έστω κι αν αυτός δεν ήταν ποτέ ο σκοπός της. Θρύλος στη λεγόμενη χρυσή εποχή της ελληνικής επιθεώρησης, όταν κεντούσε στη σκηνή πλάι στα μεγάλα αστέρια της εποχής, η Σπεράντζα θέλησε να ρουφήξει τη ζωή ως το μεδούλι και δεν χαρίστηκε ποτέ και σε κανέναν. Η πληθωρική της παρουσία έδενε ιδανικά με το αθυρόστομο του λόγου της, φιλοτεχνώντας μια εντελώς ιδιαίτερη γυναικεία φιγούρα της ελληνικής showbiz που ποτέ δεν ήταν «του Μπάκιγχαμ», όπως έλεγε χαρακτηριστικά. Ευαίσθητη και ολότελα εκφραστική, η ακαταπόνητη -παρά τις κακουχίες και τις προσωπικές της περιπέτειες- Βρανά δεν δίστασε στιγμή να μιλήσει για τις πικάντικες ιστορίες της στα τόσα πονήματά της, κάτι που μεγέθυνε τον μύθο της ακόμα περισσότερο: «Ορφάνεψα μικρή και έτσι δεν είχα να δώσω λογαριασμό πουθενά. Έπαιρνα τη ζωή όπως μου ερχόταν. Γλεντούσα όπως μου άρεσε. Το σεξ ήταν κάτι σαν φαγητό για μένα, και πείναγα πολύ συχνά». Το ελληνικό μουσικό θέατρο και ιδιαίτερα η επιθεώρηση χρωστούν πολλά στη Σπεράντζα Βρανά, όχι μόνο γιατί τα υπηρέτησε με ζηλευτή αφοσίωση και συνέπεια, αλλά και γιατί ήταν η πρώτη που κατέγραψε την ιστορία της επιθεώρησης από το 1948 ως το 1985 μπολιάζοντάς τη με προσωπικά βιώματα. Από τα δικά της γραπτά μάθαμε τις λεπτομέρειες για μια εποχή που έχει περάσει πλέον ανεπιστρεπτί και ήρθαμε σε επαφή με ηθοποιούς και τραγουδιστές που θα παρέμεναν εν πολλοίς άγνωστοι στο σήμερα, την ίδια στιγμή που οργάνωσε ένα εκτεταμένο αρχείο θιάσων και παραστάσεων σώζοντας τα πάντα από τη λήθη του χρόνου. Και ό,τι έκανε, το έκανε πάντα με τη χαρακτηριστική ειλικρίνεια και ντομπροσύνη ενός αληθινού μάγκα γένους θηλυκού. Μιας πληθωρικής γυναίκας που έζησε τον έρωτα χωρίς αναστολές και σεμνοτυφίες προαναγγέλλοντας τον ερχομό της επανάστασης των σεξουαλικών ηθών στη μεταπολεμική Ελλάδα…
Πρώτα χρόνια
Θεατρική και κινηματογραφική καριέρα
Η Σπεράντζα γοητεύει κοινό και θεατράνθρωπους με το μπρίο και το νάζι της και τώρα φιγουράρει ως Σπεράντζα Βρανά στο αθηναϊκό καλλιτεχνικό στερέωμα, γεννώντας και υποστηρίζοντας με μεγάλη επιτυχία τον επιθεωρησιακό τύπο της «σέξι μαγκιόρας». Με την ανεπανάληπτη ζωντάνια της ερμηνεύει τα γνωστότερα επιθεωρησιακά τραγούδια της εποχής («Μάμπο μπραζιλέρο», «Δώσε», «Η Βαλίτσα») και συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής. Η επιτυχία της είναι τέτοια που οι εφημερίδες γράφουν μετά την πρεμιέρα ότι η Σπεράντζα είναι η καινούρια Ζαχά Μπριλάντη, μεγάλο αστέρι της εποχής.
Συγγραφική καριέρα και τελευταία χρόνια
Μνεία θα πρέπει να γίνει και στη ραδιοφωνική εκπομπή της «Ας επιθεωρησιολογήσουμε» στον σταθμό 9,84, την οποία παρουσίαζε με τον Άγγελο Πυριόχο και τον Πάνο Χατζηκουτσέλη από το 1989-1991, αναβιώνοντας παλιά επιθεωρησιακά νούμερα και αποκαλύπτοντας άγνωστα ντοκουμέντα για μια θεατρική εποχή που δεν υπήρχε πια.