Η θαλάσσια σύνδεση Μεσογείου και Ερυθράς Θάλασσας ήταν ένα διαπρεπές όραμα της ανθρωπότητας ήταν από τον 7ο αιώνα π.Χ., όταν 120.000 Αιγύπτιοι έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της πρώτης αυτής απόπειρας για το περιβόητο υγρό πέρασμα. Κατόπιν ακολούθησαν αρκετές ακόμα προσπάθειες και ο Ναπολέων διέταξε να γίνει κάποια στιγμή η πρώτη λεπτομερής χαρτογράφηση του ισθμού, αν και μέχρι να υποβληθεί η τελική αναφορά οι Γάλλοι δεν βρίσκονταν πλέον στην Αίγυπτο, ενώ οι Βρετανοί, που τους είχαν εκδιώξει από εκεί, ήταν αποφασισμένοι να φύγουν και αυτοί το συντομότερο δυνατόν. Τότε, το 1854, ο αντιβασιλιάς του οθωμανού σουλτάνου παραχωρεί σε έναν νεαρό γάλλο οραματιστή, στον διπλωμάτη κόμη Φερντινάντ ντε Λεσέπς, το δικαίωμα να κατασκευάσει μια διώρυγα που να διασχίζει σε μήκος 1.610 χιλιομέτρων τον ισθμό, από τη Μεσόγειο μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα! Το έργο ξεκίνησε το 1859 και διάρκεσε 10 ολόκληρα χρόνια, αντί για 6 που είχε υπολογίσει αρχικά ο γάλλος μηχανικός, καθώς εργατικά προβλήματα και επιδημίες χολέρας απειλούσαν συνεχώς να τινάξουν το εγχείρημα στον αέρα. Τελικά το πείσμα του Λεσέπς να φτιάξει τη διώρυγα χωρίς δεξαμενές ρύθμισης δικαιώθηκε και στις 08:30 το πρωί της 17ης Νοεμβρίου 1869, η γαλλική αυτοκρατορική θαλαμηγός, στην οποία επέβαιναν η αυτοκράτειρα Ευγενία και ο ίδιος ο ντε Λεσέπς, μπήκε πανηγυρικά στο Πορτ Σαΐντ! Η Διώρυγα έμελλε να έχει κατακλυσμιαίες συνέπειες στον πλανήτη, φέρνοντας κοντύτερα από ποτέ Ευρώπη και Άπω Ανατολή, αν και ο νέος εμπορικός δρόμος θα επηρέαζε καθοριστικά τον ευρωπαϊκό αποικισμό της Αφρικής. Ο ντε Λεσέπς ήταν τώρα διάσημος στα μήκη και τα πλάτη της Γης και τον τιμούσαν όπου κι αν πήγαινε. Ήταν λοιπόν πολύ φυσικό να του ανατεθεί το 1879 το νέο παγκόσμιο εγχείρημα για τη διάνοιξη της Διώρυγας του Παναμά, αν και δεν έμελλε ο 74χρονος πια γάλλος μηχανικός να έχει την ίδια επιτυχία. Οικονομικά προβλήματα, κακοδιαχείριση και τρομερές επιδημίες κίτρινου πυρετού και ελονοσίας έστειλαν τη νέα κολοσσιαία απόπειρα του αριστοκράτη διπλωμάτη στα Τάρταρα, μέχρι να εξαγοραστεί η εργολαβία από τις ΗΠΑ και να επανασχεδιαστεί εκ νέου, καθώς ο Λεσέπς είχε υποεκτιμήσει τις κατασκευαστικές δυσκολίες της, έτσι αλαζόνας και δεσποτικός όπως είχε γίνει. Το έργο ολοκληρώθηκε τελικά το 1914. Το 1892 ωστόσο η γαλλική κυβέρνηση παρήγγειλε κατεπείγουσα έρευνα για την εταιρία του Λεσέπς και τον Φεβρουάριο της επόμενης χρονιάς ο ίδιος και ο γιος του σύρθηκαν στα δικαστήρια για κακοδιαχείριση των κονδυλίων. Το Σκάνδαλο του Παναμά, όπως ονομάστηκε, που ενέπλεκε πολλά κυβερνητικά στελέχη και κρατικούς αξιωματούχους στην επιχειρηματική διαφθορά, έφερε νέες περιπέτειες στην εύθραυστη Τρίτη Γαλλική Δημοκρατία, αν και όχι στον ίδιο τον Λεσέπς, που γλίτωσε μαγικά τη φυλακή και βγήκε ακηλίδωτος από την υπόθεση, καθώς μέχρι τότε η φήμη του είχε γιγαντωθεί και τίποτα δεν μπορούσε να την επισκιάσει…
Πρώτα χρόνια
Η Διώρυγα του Σουέζ
Άλλες δουλειές και η περιπέτεια με τον Παναμά