Πιο επιτακτική από ποτέ καθίσταται η ανάγκη της αναδιάρθρωσης του κράτους μετά τα τελευταία γεγονότα, μικρά και μεγάλα, τα οποία «δικαίωσαν» την επιμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη για τον «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό» και την εξέλιξη του επιτελικού κράτους – το οποίο τόσο λοιδορήθηκε από την αντιπολίτευση – με την έλευση του Επιτελικού Κράτους 2.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης γνωρίζει πολύ καλά ότι ο χρόνος πιέζει και μοναδικός αντίπαλος της κυβέρνησης είναι ο ίδιος της ο εαυτός. Οι θύλακες αναχρονιστικής εξουσίας στους οποίους έχει αναφερθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός πρέπει να ξεριζωθούν όπως και οι συντεχνιακές αντιλήψεις αλλά και τα συμφέροντα. Άλλωστε για όλα αυτά έλαβε εντολή από τους πολίτες να προχωρήσει με ένα μεγάλο εκλογικό ποσοστό για να ασκήσει ισχυρή και αυτοδύναμη διακυβέρνηση.

Έτσι, μετά την επιστροφή του από τις ολιγοήμερες διακοπές του αυτό το οποίο σχεδιάζεται μέρα με την ημέρα είναι να δώσει δείγματα γραφής.

Οι προτεραιότητες λοιπόν έχουν αλλάξει και για τον λόγο αυτό το πρώτο νομοσχέδιο που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή θα είναι αυτό για το Επιτελικό Κράτος 2 και θα έχει να κάνει με την αξιολόγηση στο Δημόσιο αλλά και την απλοποίηση των συνδιαλλαγών ανάμεσα στο κράτος και τον πολίτη.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι παθογένειες που έχουν χαραχθεί στο DNA του Δημοσίου δεν μπορούν να εξαλειφθούν από τη μια στιγμή στην άλλη αλλά με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αναληφθούν η εικόνα θα αλλάξει επί τα βελτίω έτσι ώστε να αφήσουμε πίσω το παρελθόν ενός δημόσιου τομέα με αγκυλώσεις, καθυστερήσεις, αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων και αδικαιολόγητης ταλαιπωρίας.

Όπως σημείωναν οι ίδιες πηγές, εκτός από την τραγική εικόνα που παρουσίασε η ΕΛ.ΑΣ στο θέμα της Νέας Φιλαδέλφειας και αποτέλεσε και την σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, και οι πυρκαγιές του Ιουλίου έφεραν στην επιφάνεια το τεράστιο θέμα των αρμοδιοτήτων κεντρικού κράτους, περιφερειών και δήμων.

Η σημασία που αποδίδεται στην μεταρρύθμιση αυτή φάνηκε και από την τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο μετά την επανεκλογή του. Ο πρωθυπουργός είχε υπογραμμίσει ότι το «καλύτερο κράτος» αποτελεί μια από τις 4 βασικές προτεραιότητες της επόμενης 4ετιας.

Ειδικά ως προς την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων αυτό που τονίζεται είναι ότι οι αλλαγές θα είναι σαρωτικές ειδικά όσον αφορά στη διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων και των διοικήσεων.

Μια από τις βασικές αλλαγές θα αφορά την επικράτηση των τυπικών κριτηρίων. Επιπρόσθετα υπάρχουν σκέψεις για αξιολογήσεις των προϊσταμένων τόσο σε επίπεδο εκπλήρωσης των στόχων όσο και σ΄ αυτό της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων.

Δεν αποκλείεται και αξιολόγηση στο μέσο της θητείας τους χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο της παύσης εφόσον το αποτέλεσμά της δεν είναι ικανοποιητικό.

Επίσης, έμφαση θα δοθεί και στην διάδραση πολίτη – κράτους, με τις υπηρεσίες να ψηφιοποιούνται και ειδικά όσον αφορά στην αναζήτηση δικαιολογητικών αυτή να γίνεται αυτεπάγγελτα από τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους ώστε να μη χρειάζεται η φυσική παρουσία του πολίτη.

Επιπρόσθετα:

-Θα καταργηθεί η υποχρέωση βεβαίωσης του γνησίου της υπογραφής σε όλα τα έγγραφα που προσκομίζονται στις δημόσιες Αρχές, πλην των δηλώσεων με περιεχόμενο εξουσιοδότησης.

-Θα παρέχεται διοικητική βοήθεια κατ’ οίκον για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, ενιαίο Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης του ελληνικού Δημοσίου, με έναν δηλαδή τριψήφιο ή τετραψήφιο αριθμό, και κινητές Μονάδες Έκτακτης Διοικητικής Υποστήριξης.

-Θα δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός διακυβέρνησης των διοικητικών διαδικασιών που θα έχει τρεις πυλώνες: Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – «Μίτος», Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ) και Παρατηρητήριο της Γραφειοκρατίας – Μετρήσεις Διοικητικών Βαρών.