Αλλαγή πλάνων για τους πολιτικούς αρχηγούς επιφέρει η ασύλληπτη τραγωδία στην Πύλο με το ναυάγιο που είχε ως αποτέλεσμα τον πνιγμό δεκάδων μεταναστών – προσφύγων και εκατοντάδων αγνοουμένων. Εν μέσω του τριήμερου πένθους που αποφάσισε ο υπηρεσιακός Πρωθυπουργός Ιωάννης Σαρμάς χθες βράδυ πηγαίνει πίσω και η τηλεμαχία των πολιτικών αρχηγών που ήταν προγραμματισμένη για σήμερα το βράδυ στην ΕΡΤ1. Ως εκ τούτου οι πολιτικοί αρχηγοί αναπροσαρμόζουν το πρόγραμμά τους και αναπόφευκτα έρχεται στο προσκήνιο και η συζήτηση για την μεταναστευτική πολιτική και κυρίως για το τι γίνεται στο Αιγαίο με την αποτροπή και βέβαια με τον φράχτη στον Έβρο.
Όλοι στην Πύλο
Η τραγωδία έφερε και τα κόμματα στην Πύλο, όπου εκπρόσωποί τους από χθες πήγαν στην περιοχή μόλις έγινε γνωστή η είδηση του ναυαγίου, ενώ οι περισσότεροι πολιτικοί αρχηγοί επικοινώνησαν με τον Ι. Σαρμά. Αλλαγές έγιναν ως εκ τούτου και στη δραστηριότητα των κομμάτων που επί της ουσίας πάγωσαν για τρεις μέρες και την προεκλογική τους δραστηριότητα.
Ντιμπέιτ ή τελικός
Ανεξάρτητα από το μακάβριο θέμα του ναυαγίου η πολιτική ζωή προχωράει και ενόψει των εκλογών της 25ης Ιουνίου το ερώτημα είναι αν θα γίνει το ντιμπέιτ. Αυτό θα αποφασιστεί σήμερα στην Διακομματική Επιτροπή με πιθανή ημερομηνία την προσεχή Δευτέρα. Γιατί εξετάστηκε αυτό; Εάν δεν συνέβαινε η τραγωδία απόψε στην ώρα του ντιμπέιτ θα διεξαγόταν και ο τέταρτος τελικός του φάιναλ φορ στο Μπάσκετ μεταξύ του ΠΑΟ και του Ολυμπιακού στο ΟΑΚΑ. Και δε θα ήθελαν να γίνει αυτό πάλι την προσεχή Κυριακή – αν χρειαστεί και πέμπτο ματς, βέβαια. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν είχε αποφασιστεί τι θα γίνει με το σημερινό αγώνα, αν και οι πληροφορίες πέριξ τα μεσάνυχτα έλεγαν ότι θα γίνει κανονικά πιθανότατα. Άρα, σε περίπτωση νίκης του ΠΑΟ γίνεται το 2-2 και όλα κρίνονται στο ΣΕΦ το βράδυ της Κυριακής και δεν ήθελαν να υπάρχει ντιμπέιτ εκείνη την ώρα.
Άνω κάτω στο ΣΥΡΙΖΑ για ΕΥΠ και Θράκη
Η ομολογία του Γιάννη Μουζάλα, πρώην υπουργού και υποψηφίου βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ότι ο Αλέξης Τσίπρας είχε ενημερωθεί πριν από τις εκλογές από την ΕΥΠ για το τι γίνεται στη Θράκη και δεν έδωσε σημασία έκανε άνω κάτω το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Την αρχή είχε κάνει, βέβαια, μια ημέρα νωρίτερα ο Γιώργος Τσίπρας. Ο ξάδελφος του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ απέφυγε να απαντήσει στην ίδια ερώτηση αλλά επέλεξε να δυσφημίσει τη Ελλάδα. Η δήλωσή του περί «ΕΥΠ» και «εγκληματικής οργάνωσης» δύσκολα θα ξεχαστεί. Όπως δεν έχει ξεχαστεί και η παλαιότερη, τοποθέτησή του, μέσα στη Βουλή μάλιστα, πως «η άμυνα της χώρας δεν είναι αυτοσκοπός». Δηλαδή, εμμέσως πλην σαφώς, ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια και τη σταθερότητα της Ελλάδας -είτε μιλάμε για τις υπηρεσίες πληροφοριών, είτε για τα εξοπλιστικά προγράμματα- δεν… εγκρίνεται από τον Γιώργο Τσίπρα. Περίεργα πράγματα. Πληροφορήθηκα, πάντως, πως η τοποθέτηση Μουζάλα δεν άρεσε στο κόμμα, αλλά η αίσθηση είναι πως τα λεγόμενα του Γ. Τσίπρα κόβουν ψήφους. Κάποιοι λένε πως ο… ξάδελφος κατάφερε πριν τις δεύτερες κάλπες να παίξει το ρόλο του Κατρούγκαλου, αλλά στα εθνικά θέματα. Ό,τι έκανε ο συνονόματός του με τη φορολόγηση πριν τις εκλογές της 21ης Μαΐου.
Ο απόρρητος φάκελος Μητσοτάκη στον Τσίπρα
Ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στη Νέα Κρήτη και το δημοσιογράφο Γιώργο Σαχίνη ρωτήθηκε για το θέμα της Ροδόπης. Ο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είπε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τις εκλογές του έστειλε έναν φάκελο στον οποίο εμπεριέχεται ένα απόρρητο σημείο της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Γινόταν εκτενής αναφορά για όλους τους υποψηφίους της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη.
Τα παράπονα για το Καλάθι
Φαίνεται ότι το Καλάθι του Νοικοκυριού έχει προκαλέσει αρκετές αρρυθμίες στη βιομηχανία και τα σούπερ μάρκετ. Αυτό τουλάχιστον μου έλεγαν εκπρόσωποι μεγάλων βιομηχανιών και σούπερ μάρκετ, υποστηρίζοντας ότι έφερε στην επιφάνεια με έντονο τρόπο την κατανάλωση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, μη επώνυμων δηλαδή προϊόντων με την ετικέτα της κάθε αλυσίδας, τα οποία λόγω του ότι είναι φθηνότερα από τα επώνυμα μπήκαν στο καλάθι και πολύς κόσμος, ειδικά οι ηλικίες άνω των 50 ετών, στράφηκαν σε αυτά. Το Καλάθι όμως τελειώνει στις 30 Ιουνίου και όπως δείχνει, ανεπιστρεπτί. Γιατί πάγιο έτοιμα των επιχειρηματιών είναι να επιστρέψει ο κόσμος που πάει στα σούπερ μάρκετ, στην αγορά επώνυμων αγαθών. Ο λόγος είναι ότι στα επώνυμα στηρίζεται μία ολόκληρη στρατηγική μάρκετινγκ, πάνω στην οποία επενδύουν βιομήχανοι και σούπερ μάρκετ, ενώ και για να δημιουργηθούν τα συγκεκριμένα προϊόντα απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις. Εκτός των άλλων βέβαια τα επώνυμα έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και το τελευταίο διάστημα χάνουν πωλήσεις σε αντίθεση με αυτά της ιδιωτικής ετικέτας που κερδίζουν διαρκώς έδαφος λόγω της γενικότερης ακρίβειας.
Εργαζόμενοι από τρίτες χώρες στην Ελλάδα;
Την ίδια στιγμή ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, που μίλησε στο συνέδριο του ECR, φορέα για τα σούπερ μάρκετ και τη βιομηχανία, έκανε νύξη για το εργασιακό κόστος, όπως και ο πρόεδρος του ομίλου σούπερ μάρκετ Μetro, Αριστοτέλης Παντελιάδης. Πάγιο αίτημα όπως μου λένε των επιχειρήσεων αυτή τη στιγμή, είναι να έρθει κόσμος από το εξωτερικό, που θα καλύψει τις μεγάλες και σημαντικές ελλείψεις στην εγχώρια αγορά εργασίας. Ζυμώσεις υπάρχουν, συζητήσεις και με εκπροσώπους της κυβέρνησης για το θέμα υφίστανται επίσης. Απομένει η υλοποίηση στην πράξη. Τι άλλο θα φέρει η έλευση εργατικού δυναμικού από τρίτες χώρες; Μα φυσικά τη συγκράτηση του μισθολογικού κόστους, το οποίο το τελευταίο διάστημα δείχνει ανοδικές τάσεις καθώς μερίδα επιχειρήσεων υποχρεώνεται λόγω συνθηκών να πληρώσει περισσότερα για να φέρει κόσμο στις μισθολογικές της καταστάσεις.
Άνοιγμα για το θρυλικό Sea Satin στη Μύκονο
Κάποτε ο Ζαννής Φρατζέσκος, ιδιοκτήτης σήμερα του Caprice Sea Satin δούλευε ως υπάλληλος στο θρυλικό μπαρ Caprice της Μυκόνου. Μετά τη φυγή του δημιούργησε το επίσης θρυλικό Nammos, ενώ μόλις πριν από λίγο καιρό απέκτησε το Sea Satin στην περιοχή Αλευκάντρα κάτω από τους περίφημους ανεμόμυλους στο νησί. Και όπως μαθαίνω μόλις πριν από λίγες ώρες, το μαγαζί που δημιούργησε ο Μυκονιάτης, Νίκος Γρυπάρης και η σύζυγός του Μέλπω Τσούκαλη, επαναλειτούργησε υπό νέα πλέον διεύθυνση, καθώς πλέον τον εμπορικό τίτλο των Caprice και Caprice Sea Satin είχε αποκτήσει μετά από δικαστική διαμάχη με τον πρώην σύζυγό της πλέον, και στη συνέχεια προχώρησε στην πώλησή τους. Στο νέο επιχειρηματικό σχήμα εκτός από τον Φρατζέσκο, συμμετέχει ο επίσης αυτοδημιούργητος, ο Αιγύπτιος, Σάμι Ιμπραήμ συνέταιρος και του Nammos. Και όπως σας είχα πει και πρόσφατα, το επόμενο μαγαζί με την ταμπέλα Sea Satin, είναι θέμα να ανοίξει και στην Βούλα, στο πρώην Isla Bo, κτίριο που απέκτησε ο εφοπλιστής Μιχαήλ.
Η Κρι Κρι στη Γενεύη και τα 200 εκατομμύρια
Η γνωστή εταιρεία παγωτών και γιαουρτιού από τις Σέρρες βρέθηκε στη Γενεύη. Εκεί παρουσίασε το επιχειρηματικό της μοντέλο και τις επιδόσεις της στους τομείς όπου δραστηριοποιείται, σε ομάδα χρηματιστηριακών αναλυτών. Με τζίρο στα 172 εκατομμύρια -αισίως- το 2022 και εξαγωγές που αντιστοιχούν στο 47% του συνολικού τζίρου της, το ενδιαφέρον και από διεθνείς επενδυτές για την εταιρεία είναι υπαρκτό. Η εταιρεία που ξεκίνησε βήμα-βήμα την πορεία της, σήμερα έχει φτάσει να είναι ο νούμερο 1 παίκτης στο γιαούρτι – φτιάχνει μεγάλες ποσότητες ιδιωτικής ετικέτας εκτός από επώνυμο γιαούρτι – στην ελληνική αγορά. Και όπως όλα δείχνουν το 2023 θα σπάσει και ένα ακόμα φράγμα. Αυτό των 200 εκατομμυρίων ευρώ, για μία επιχείρηση με οικογενειακό χαρακτήρα που έχει βάλει αρκετά ψηλά τον πήχη τα τελευταία χρόνια και κινείται διαρκώς αναπτυξιακά.
Επενδύσεις 1,1 δισ. δολαρίων από τον Προκοπίου
Μεγαλώνει ακόμα περισσότερο το στόλο με τα βαπόρια του ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου. Έκανε παραγγελία για την ενίσχυση του στόλου της Dynacom. Όπως προκύπτει από την εβδομαδιαία αναφορά της Allied, η Dynacom παρήγγειλε δύο VLCCs στα ναυπηγεία New Times Shipbuilding και επιπλέον οκτώ Kamsarmaxes στα ναυπηγεία Huangpu Wenchong. Μετά και την παραγγελία για δέκα καθώς και με την απόκτηση άλλων τεσσάρων LR2 tankers τον περασμένο Απρίλιο, οι συνολικές επενδύσεις της Dynacom εντός του τρέχοντος έτους ξεπερνούν τα 1,1 δισ δολάρια.