Μύλος έγιναν στο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με την υπόθεση του ευρωβουλευτή Αλέξη Γεωργούλη που ετέθη με συνοπτικές διαδικασίες εκτός κόμματος μετά την γνωστοποίηση για τις καταγγελίες σε βάρος του. Και το βάρος ήταν μεγάλο για τον Αλέξη Τσίπρα που είδε ένα μήνα περίπου πριν από τις εκλογές το κόμμα του να είναι στο επίκεντρο της αρνητικής δημοσιότητας. Και αμέσως, έμαθα, άρχισαν οι συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις και στην ηγετική ομάδα, περί του χρονικού σημείου της αποκάλυψης και κατά πόσο αυτό θα επηρεάσει την εικόνα του κόμματος. Ο Αλέξης Τσίπρας δεν το σκέφθηκε βέβαια ούτε λεπτό, όπως μου είπαν, και χωρίς καν να συνεδριάσουν τα όργανα -και ποιος θα διαφωνούσε άλλωστε για τόσο σοβαρό θέμα- έθεσε τον γνωστό ηθοποιό εκτός ΣΥΡΙΖΑ. Και δεν έκανε μόνο αυτό, αλλά βλέποντας και τι γίνεται στα ΜΜΕ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βγήκε στο Λαύριο χθες το απόγευμα τον έριξε στην πυρά ουσιαστικά και είπε, αφού βέβαια ανέφερε το κλασσικό περί του τεκμηρίου της αθωότητας, ότι είναι ο ίδιος και το κόμμα με το θύμα και όχι με το θύτη. Το ερώτημα που τίθεται όμως από πολλά στελέχη είναι κατά πόσο αυτή η ιστορία θα δημιουργήσει πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Η ΝΔ βγήκε από πάνω
Η ΝΔ έψαχνε ευκαιρία να… βγει από πάνω, όπως λέει ο λαός. Και αυτό διότι είχε δεχθεί πολλές επιθέσεις τα τελευταία δυο χρόνια για διάφορες ιστορίες, όπως π.χ. με τον Λιγνάδη. Και αυτή ήταν η ευκαιρία που επιζητούσε για να πλήξει τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκαν τα στελέχη της. Αυτή είναι και η κεντρική γραμμή και το θέμα θα συντηρηθεί με κάθε τρόπο έως τις εκλογές με στόχο να πληγεί όσο περισσότερο γίνεται η εικόνα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στη λογική ότι γνώριζαν εδώ και πάρα πολύ καιρό το θέμα και δεν έκαναν απολύτως τίποτα.
Πάγος μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ
Το πρόβλημα όμως που προέκυψε στις σχέσεις ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ και ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Και όπως έλεγαν πρόσωπα που γνωρίζουν καλά το παρασκήνιο στα δυο κόμματα, η υπόθεση Γεωργούλη και κυρίως η κόντρα για το ποιος δημοσιοποίησε το όνομα της δικηγόρου και στελέχους του ΠΑΣΟΚ που κατήγγειλε τον ηθοποιό ρίχνει βαριά τη σκιά της πάνω από την Κουμουνδούρου και τη Χαριλάου Τρικούπη. Και μόνο το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί το ΣΥΡΙΖΑ ότι «έσπρωξε» το όνομα στα ΜΜΕ δυναμιτίζει και μελλοντική προοπτική να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι για να συζητήσουν για μελλοντική συνεργασία. Εδώ η στήλη δε θα εστιάσει στο πρόσωπο της καταγγέλουσας, απλά θα σημειώσουμε πως το όνομά της έπαιζε για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ και μάλιστα σε εκλόγιμη θέση, όπως σας είχαμε αποκαλύψει πριν καιρό.
Γκρίνια στο ΣΥΡΙΖΑ
Η υπόθεση Γεωργούλη άνοιξε τον ασκό του Αιόλου της παρασκηνιακής γκρίνιας στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και αυτό για το πως επελέγη ο Γεωργούλης και κατά πόσο ευνοήθηκε και στηρίχθηκε, ενώ έμειναν εκτός Ευρωβουλής πολύ σοβαροί υποψήφιοι όπως ο καθηγητής Ψυχιατρικής και γιατρός Πλουμπίδης, γιος του κομμουνιστή και ιστορικού στελέχους του ΚΚΕ Νίκου Πλουμπίδη. Βέβαια για να είμαι δίκαιος η ίδια συζήτηση γίνεται και στη ΝΔ για τις δικές της υποψηφιότητες με αφορμή την υπόθεση Γεωργούλη.
Το νέο σποτάκι με αιχμή τον Μητσοτάκη
Φουλ του… άσσου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη ΝΔ που θα εντείνει την παρέμβασή της σε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας, ώστε να περάσει το μήνυμά της και σε νεότερες ηλικίες, όπου και έχει πρόβλημα. Στο πλαίσιο αυτό ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε ανάρτηση χθες στους λογαριασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα το νέο σποτ της ΝΔ για τις εκλογές. «Μειώσαμε τους φόρους, την ανεργία, την ταλαιπωρία των πολιτών μέσω της ψηφιοποίησης», συμπληρώνει ο πρωθυπουργός, γράφοντας ωστόσο πως:«Λύθηκαν όλα τα προβλήματα; Όχι». «Γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε τα βήματα μπροστά. Σταθερά. Ακόμη πιο τολμηρά», καταλήγει.
Εκτός ο Χειμάρας
Δεν ξέρω πόσοι από εσάς είδατε την φωτογραφία του Κώστα Καραμανλή στις Σέρρες να είναι με ένα κερί σε μια εκκλησία την Μεγάλη Παρασκευή με την είδηση πως θα είναι κανονικά υποψήφιος. Ο πρώην υπουργός Μεταφορών θα δώσει τη μάχη του σταυρού. Άλλοι όμως δεν είχαν αυτή την τύχη. Π.χ. η δικηγόρος και πρώην γ.γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής, Σοφία Νικολάου, βρέθηκε εκτός και είδα φώτο της στα social media στο γραφείο της και άλλη μια να μαγειρεύει πασχαλιάτικα. Το οδυνηρό όμως ήταν για τον Θέμη Χειμάρα που δεν μπήκε στο ψηφοδέλτιο της ΝΔ στο νομό Φθιώτιδας και επιστράτευσε το κόμμα το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής, το δικηγόρο Στέλιο Κανέλλο.
Η απώλεια του Παύλου
Η στήλη συλλυπείται τον Παύλο Γερουλάνο και την οικογένειά του για την απώλεια της αδελφής του Δέσποινας Γερουλάνου που πέθανε χθες. Η Δέσποινα Γερουλάνου, είχε ένα αυτοάνοσο που την ταλαιπωρούσε στους πνεύμονες, πριν από το Πάσχα έπαθε λοίμωξη του αναπνευστικού. Τα τελευταία χρόνια ήταν πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ελευσίνα 2023 και πολύ δραστήρια με το Μουσείο Μπενάκη. Μάλιστα είχε πει σε μια παλαιότερη συνέντευξη της ότι ο αδελφός της ως υπουργός Πολιτισμού ήταν πολύ δίκαιος και δεν βοήθησε το Μουσείο για να μην κατηγορηθεί για επιλεκτική βοήθεια. Ο Παύλος Γερουλάνος εν μέσω της προεκλογικής εκστρατείας προσπαθεί να διαχειριστεί μια σημαντική απώλεια για τον ίδιο -δέχθηκε αμέτρητα χθες τηλεφωνήματα και από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Νίκο Ανδρουλάκη, και μηνύματα συμπαράστασης- και ήταν πολύ συγκινητικός ο τρόπος που αποχαιρέτησε χθες την αδελφή του.
Το ελληνικό e-commerce και οι… Κινέζοι
Με διαρκείς επενδύσεις και κινήσεις στη σκακιέρα του e-commerce επιδιώκουν το τελευταίο διάστημα να μεγαλώσουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά οι μεγάλοι παίκτες. Όπως μαθαίνω όμως, επίκειται η άφιξη ενός σημαντικού e-tailer στην ελληνική αγορά, όπου όπως μου λέει πρόσωπο με γνώση των πραγμάτων, θα ταράξει τα ήδη ταραγμένα ύδατα στον συγκεκριμένο τομέα. Να σας πω όμως και ένα ακόμα μυστικό. Πριν από λίγο καιρό επρόκειτο να έρθει στην Ελλάδα η JD.com που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στην Κίνα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μάλιστα, την διαδικασία έρευνας για την είσοδό της στην αγορά είχε αναλάβει ομάδα ειδικών με γνώση του λιανεμπορίου, μεταξύ των οποίων και ένας παλιός γνώριμος των στελεχών στα σούπερ μάρκετ, ο Κώστας Μαχαίρας, πρώην επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Πώς μπήκε φρένο
Αυτό που όπως μου λένε φρέναρε την είσοδο των Κινέζων για να «μπουν» στο ελληνικό e-commerce, ήταν κατά κύριο λόγο η πανδημία που ήρθε να ανατρέψει τον σχεδιασμό τους ή απλά να τον αναστείλει μέχρι νεωτέρας. Για να καταλάβετε γιατί σας μιλάω, η JD.com που ιδρύθηκε το 1998 στην Κίνα, είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής της Alibaba με 552 εκατομμύρια ενεργούς πελάτες το 2021 και 750 αποθήκες εξυπηρέτησης και κέντρα διανομής των παραγγελιών της στην Κίνα. Για την ιστορία ο τζίρος της το 2021 ήταν 149 δισεκατομμύρια δολάρια. Η είσοδός της στη Ελλάδα θα γινόταν με μίνι «διαμετακομιστικά» κέντρα που θα ήταν οι τοπικές επιχειρήσεις-σούπερ μάρκετ λιανικής ανά την επικράτεια της χώρα μας.
Οι «εγχώριες» δυνάμεις
Βάζω τη λέξη «εγχώριες» δυνάμεις σε εισαγωγικά, γιατί αναφέρομαι σε όλους όσους δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, είτε με ίδια κεφάλαια, είτε όχι αλλά και σε όσους έρχονται από το εξωτερικό. Για παράδειγμα ο κολοσσός που ονομάζεται Amazon αυτή τη στιγμή καταλαμβάνει στο ελληνικό e-commerce περίπου το 10% της αγοράς από πλευράς τζίρου παραγγελιών που εξυπηρετεί με προοπτικές μεγαλύτερης ανάπτυξης. Κυρίαρχη δύναμη είναι η Skroutz που ξεκίνησε από μία απλή πλατφόρμα σύγκρισης τιμών και σήμερα εκτός από την δυνατότητα σύγκρισης τιμών έχει γίνει ένας πολυδιάστατος όμιλος παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η επένδυση Μαρινάκη
Στους επενδυτές του χώρου αυτού είναι και η Shopflix του Βαγγέλη Μαρινάκη, που όπως περιγράφουν τα στελέχη της αλλά και ο επικεφαλής της σε επίπεδο διοίκησης, Χρήστος Καλογεράκης, επιδιώκει να γίνει πρώτος παίκτης στην αγορά. Αυτή τη στιγμή η Shopflix εξυπηρετεί περί τα 1.050 καταστήματα πανελλαδικά προσφέροντας τις υπηρεσίες της και συνεχίζει να μεγαλώνει. Τα entry fees για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμμετέχουν στην πλατφόρμα είναι 250 ευρώ και στη συνέχεια ετήσια συνδρομή στα 200 ευρώ.
Τι ανησυχεί τη Skroutz
Κινητήριο δύναμη εκτός από την ισχυρή τεχνογνωσία που διατηρούν οι τρεις ιδρυτές της Skroutz -Χατζηγεωργίου, Δήμος και Αυγουστίδης- αποτελούν στην περίπτωση της διάσημης πλέον πλατφόρμας και τα ισχυρά επενδυτικά κεφάλαια της γνωστής και μη εξαιρετέας CVC Capital Partners – έχει αποκτήσει ισχυρό ποσοστό μειοψηφίας. Πρόκειται για το αμερικανικό fund, που έχει κάνει μία σειρά από εξαγορές στην Ελλάδα μεταξύ των οποίων ο όμιλος Vivartia (Δέλτα, Μπάρμπα Στάθης, Goody’s Burger House, Everest) αλλά και στον τομέα της υγείας με το Hellenic Healthcare Group (Υγεία, Metropolitan, Μητέρα). Παρά την ανάπτυξη που εμφανίζει σε αριθμό πελατών, ανησυχεί το γεγονός ότι η Skroutz έχει αρχίσει να χάνει μεγάλο μέρος των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων μέσα σε λίγο χρόνο, καθώς ο αριθμός τους συρρικνώθηκε κατά το 1/3. Έτσι, παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια του 2023 τα στελέχη εκτιμούν ότι θα αυξηθεί η πελατειακή βάση των μοναδικών χρηστών που πραγματοποιούν αγορά από 1,6 εκατομμύρια σε 2 εκατομμύρια, αυτό που συμβαίνει από την άλλη πλευρά είναι ότι μειώθηκε ο αριθμός των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων από 12.000 που ήταν στη διάρκεια της πανδημίας, σε 8.000. Ο κύριος λόγος που σύμφωνα με επιχειρήσεις, με τις οποίες μιλάω, χάνει επιχειρήσεις – πελάτες η Skroutz, είναι γιατί χρεώνει ποσοστό στις τελικές τιμές με τον ΦΠΑ και δε δέχεται ακυρώσεις πάνω από 15% σε αξία ή αριθμό, ακόμα και αν δεν γίνει η πώληση. Σε όλα τα παραπάνω ήρθε να προστεθεί και η ετήσια συνδρομή που ανέρχεται στα 400 ευρώ συν ΦΠΑ, αποτελώντας για κάποιους το κερασάκι στην τούρτα.
Το μέγεθος της αγοράς
Για να έχετε και μία εικόνα της ηλεκτρονικής αγοράς, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας έφτασε τα 20,5 δισεκατομμύρια ευρώ όπως καταμαρτυρούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αποτελώντας το 6,9% του συνολικού τζίρου 39.460 επιχειρήσεων που απασχολούν 10 άτομα και άνω που είχαν συνολικό κύκλο εργασιών 295,9 δισ. ευρώ.