Σήμερα θα ξεκινήσω τη στήλη με την υπόθεση του Τάκη Θεοδωρικάκου, καθώς αποτελούσε σημείο συζήτησης στο ευρύτερο πρωθυπουργικό περιβάλλον τις τελευταίες ημέρες. Μαθαίνω ότι το Μέγαρο Μαξίμου στηρίζει πλήρως τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο μετά τις δηλώσεις που έκανε, ότι κάποιοι θέλουν νεκρό, δείχνοντας ευθέως προς τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έμαθα ότι είπε πως ήταν στην σωστή κατεύθυνση η δήλωσή του και δεν ετέθη ποτέ θέμα να τον αδειάσει. Αντίθετα τον στηρίζουν πλήρως.
Η στάση Δένδια
Το ενδιαφέρον στην υπόθεση Θεοδωρικάκου εστιάζεται στην περιφέρεια που θα πολιτευθεί πρώτη φορά και αυτή είναι ο νότιος τομέας της Β΄ Αθηνών. Εκεί το δυνατό χαρτί της ΝΔ είναι ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας που στη στηρίζεται από τους καραμανλικούς. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μεγάλη κινητοποίηση και διοργανώνονται πολλές συνάξεις υποστήριξής τους. Και αυτό διότι θεωρούν ότι η πρωτιά στην συγκεκριμένη περιοχή του δίνει πόντους εσωκομματικούς και αντίθετα χαμηλές πτήσεις του ψαλιδίζουν τα φτερά ως δελφίνου.
Θεσσαλονικιός Μητσοτάκης
Η απόφαση του Κυρ. Μητσοτάκη να θέσει υποψηφιότητα στην Α’ Θεσσαλονίκης για να ενδυναμώσει το ψηφοδέλτιο του κόμματος ήταν ενδεδειγμένη κατά τον ίδιο τον πρωθυπουργό, όπως είπε σε στενό του συνεργάτη. Ο πρωθυπουργός έως τις εκλογές θα προσπαθήσει να ανέβει στην Θεσσαλονίκη όσες περισσότερες φορές μπορεί, καθώς η συγκεκριμένη περιφέρεια ενδιαφέρει απόλυτα τη ΝΔ, μετά την απόφαση του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή να μην είναι υποψήφιος.
Παρών από Καραμανλή
Και μπορεί ο πρώην πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής να μη συμμετάσχει ούτε σε περιοδείες, ούτε σε συγκεντρώσεις -πλην όπως έμαθα της συγκέντρωσης στην Θεσσαλονίκη (σ.σ. για την Αθήνα «παίζεται» καθώς μάλλον θα ανηφορίσει στη συμπρωτεύουσα), αλλά ο ξάδελφός του θα είναι κανονικά υποψήφιος στις Σέρρες. Επ’ αυτού πληροφορήθηκε η στήλη ότι υπήρχε επαφή του πρώην υπουργού Μεταφορών με τον Κυρ. Μητσοτάκη και αποφασίστηκε να μην απουσιάζει από την αναμέτρηση. Ο πρωθυπουργός δεν ήθελε ένας ακόμα Καραμανλής να είναι εκτός, καθώς αυτό θα δημιουργούσε μεγαλύτερες αντισυσπειρώσεις, αν και λόγω της τραγωδίας των Τεμπών, ουδείς ξέρει πως θα αντιδράσουν οι ψηφοφόροι. Πάντως όπως έμαθα, ο πρώην πρωθυπουργός επέμεινε έως τέλους στην άποψη του ότι ο ξάδελφός του έπρεπε να μείνει λίγο στην άκρη.
Κατά της οικογενειοκρατίας ο ΣΥΡΙΖΑ
Πάντως ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ παίζει το χαρτί προεκλογικά του όχι στην οικογενειοκρατία με συνθήματα «οικογενεικοκρατία ή δημοκρατία». Ξεχνάνε βέβαια στην Κουμουνδούρου, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ «φλέρταρε» επί χρόνια και δεν έλεγε και κακή κουβέντα με μια από τις δυναστείες του τόπου, τους Καραμανλήδες. Για να ειπωθεί κακή κουβέντα για τον Κ. Καραμανλή σχετικά με τις ευθύνες του για την οικονομική κατάσταση της χώρας έπρεπε να περάσουν χρόνια.
Ο συριζαίος Αντώναρος
Από αυτή εδώ τη στήλη νομίζω είχατε μάθει από τους πρώτους για την επικείμενη μεταγραφή «αεροδρομίου», όπως λέμε στο ποδόσφαιρο, του Βαγγέλη Αντώναρου στον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Ο άλλοτε στενός συνεργάτης του Κ. Καραμανλή και τελευταίος κυβερνητικός εκπρόσωπος στην κυβέρνησή του, είναι από χθες το μεσημέρι και επίσημα υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στην Ανατολική Αττική. Έμαθα ότι έγινε σχετική συζήτηση επί αρκετή ώρα στην συνεδρίαση του κομματικού οργάνου το βράδυ του Σαββάτου και τον στήριξε με πολύ πάθος ο Αλέξης Τσίπρας. Οι διαφωνίες ήταν ελάχιστες και χαλαρές, κυρίως από την αριστερή τάση της Ομπρέλας. Ουδεμία όμως επί της ουσίας αμφισβήτησης του Βαγγέλη Αντώναρου. Μόνο που έδωσε πάτημα να πουν ότι να η απενοχοποίηση του Κ. Καραμανλή, όπως το είπε εξ αρχής το ΠΑΣΟΚ.
Ενόχληση Τσίπρα
Αυτό όμως που ενόχλησε τον Αλ. Τσίπρα δεν ήταν οι μουρμούρες για τον Αντώναρο, αλλά ένα κείμενο στο σάιτ που ελέγχει ο ευρωβουλευτής του κόμματος Στέλιος Κούλογλου και το οποίο αμφισβητούσε επί της ουσίας τη στρατηγική του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Μουρμούρα για τον μπασκετμπολίστα Παππά
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ έριξε και ένα πολιτικό τρίποντο από το ένα καλάθι στο άλλο χθες με την ανακοίνωση ότι το κόμμα θα στηρίξει τον μπασκετμπολίστα Νίκο Παππά. Εξ αρχής τα μηνύματα ήταν θετικά, αλλά όσο προχωρούσε η ώρα όλο και ακούγονταν μουρμούρες για την επιλογή του Τσίπρα. Και αυτό διότι άρχισαν να βγαίνουν σιγά-σιγά διάφορα σχόλια που έκανε στο διαδίκτυο και κάποιους καβγάδες με δημοσιογράφους.
Φουλ σόσιαλ μίντια
Σε αυτές τις εκλογές θα παίξουν πολύ σόσιαλ μίντια οι πολιτικοί αρχηγοί, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο κερδίζουν νέους ψηφοφόρους. Μόνο που τα μηνύματα που φθάνουν στα επιτελεία της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι και ιδιαίτερα θετικά. Και αυτό διότι κινούνται αρκετά αντισυστηματικά οι νέοι.
Τα 13,5 δισ. των σούπερ μάρκετ
Πάμε σε ένα θέμα που έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Από μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης χαρακτηρίζεται η ελληνική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι αυτές που ελέγχουν την πίτα της αγοράς και διαρκώς μεγαλώνουν εξαγοράζοντας και απορροφώντας τους μικρότερους παίκτες και μάλιστα με όλο και μεγαλύτερη ένταση στην διάρκεια της τελευταίας τριετίας. Μόνο στη διάρκεια του 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα και κινήθηκε πάνω από το ιστορικό υψηλό των 13,14 δισεκατομμυρίων ευρώ που ήταν αντίστοιχα ο τζίρος τους το 2009. Ταυτόχρονα, την περασμένη χρονιά οι 10 πρώτοι λιανέμποροι παρουσίασαν συγκέντρωση 82,3%. Να θυμίσουμε ότι αρκετά νέα καταστήματα μπήκαν πέρυσι στην αγορά καθώς η ΑΒ Βασιλόπουλος μεγάλωσε το εκτόπισμά της 46 νέα καταστήματα – μέσω franchise κατά κύριο λόγο, ενώ η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός πρόσθεσε 87 και ενισχύθηκε με 300 σημεία στα οποία έχει πρόσβαση μέσω franchise, έχοντας εξαγοράσει από τον επιχειρηματία Γιάννη Πηλίδη τον όμιλο Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες στη βόρεια Ελλάδα. Η Μy market ήρθε να προσθέσει και εκείνη κάποια νέα σημεία πώλησης στο δίκτυό της, δίνοντας έμφαση και στο μοντέλο του franchise με 2 νέα καταστήματα υπό την ονομασία My market Local.
Ο μεγαλύτερος παίκτης της ελληνικής αγοράς, ο Σκλαβενίτης συμπλήρωσε το δίκτυο των καταστημάτων του με 13 νέα, τα οποία προήλθαν από την εξαγορά των τεσσάρων καταστημάτων της Γέγος στην Αττική καθώς και από τα καταστήματα της ΣΕΠ Παπαδόπουλος, της οποίας απέκτησε τα 9 από τα συνολικά 11 σημεία πώλησης στα Ιωάννινα. Αντίστοιχα, ο Μασούτης έβαλε στο «χάρτη» του 35 νέα σημεία με τις εξαγορές ΣΥΝΚΑ, Δεναξά και Γέγου. Ο ΣΥΝΚΑ Χανίων απώλεσε αρκετά καταστήματα που μετατράπηκαν σε Μασούτης, μέσω της συμφωνίας που υπέγραψε αλυσίδα της Βόρειας Ελλάδας στις αρχές του 2022. Το 2022 προστέθηκαν 170 καταστήματα σούπερ μάρκετ στο σύνολο της ελληνικής αγοράς αγοράς, γεγονός που σημαίνει στην πράξη 8% επέκταση στα 2.100 καταστήματα και 4% ανάπτυξη της επιφάνειας πώλησης.
Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl
Κυρίαρχος και με διαφορά σε αυτό το περιβάλλον ήταν και είναι ο Σκλαβενίτης. Το 2022 άγγιξε τα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε τζίρο (3,98 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021) για πρώτη φορά στην ιστορία του και μάλιστα αναπτυσσόμενος διαρκώς τα τελευταία χρόνια μετά την εξαγορά και απορρόφηση του Μαρινόπουλου. Η ΑΒ Βασιλόπουλος είδε το τζίρο της να παραμένει σχεδόν στα ίδια επίπεδα, με μία μικρή μείωση, από τα 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ του 2021 στα 1,92 δισεκατομμύρια του 2022, ενώ η Lidl αποτελεί επίσης μεγάλη δύναμη στην αγορά με τζίρο που υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να δημοσιεύει επίσημες οικονομικές καταστάσεις, καθότι η εταιρική της μορφή είναι αυτή της ομόρρυθμης εταιρείας. Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Metro – Μy market, τζίραρε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ (1,48 δισ.) το 2022 και είναι η τέταρτη δύναμη στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ, διατηρώντας και έναν ισχυρό πόλο δραστηριότητας εκτός από τα καταστήματα My market, ο οποίος είναι τα καταστήματα χονδρικής για επαγγελματίες εστίασης και ξενοδοχείων, τα Metro Cash & Carry.
Μασούτης και Γαλαξίας
Από την πλευρά του ο Μασούτης μεγάλωσε και αυτός το 2022 φτάνοντας τα 934,7 εκατομμύρια ευρώ από 883,47 εκατομμύρια ευρώ το 2021, ωστόσο σε αυτό το ποσό δεν υπολογίζεται και ο επιπλέον τζίρος που προκύπτει από την κοινή εταιρεία που έχει συστήσει με τον ΣΥΝΚΑ των Χανίων, μετά την συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο πλευρές. Ο Γαλαξίας, ίσως η πιο υγιής στην εγχώρια αγορά και χωρίς δανειακή επιβάρυνση αλυσίδα στην Ελλάδα, με πολυμετοχική σύνθεση και μεγάλο αριθμό ιδιόκτητων καταστημάτων, κινήθηκε στα 514 εκατομμύρια ευρώ την περασμένη χρονιά από τα 503,6 εκατομμύρια ευρώ το 2021.
Ραγδαία ανάπτυξη για τον Κρητικό
Αυτός που διαρκώς αναπτύσσεται είναι ο Kρητικός, ο οποίος είναι ιδιαίτερα επιθετικός με τις περισσότερες εξαγορές από κάθε άλλη αλυσίδα στην Ελλάδα. Για τη χρονιά που διανύουμε ο τζίρος του θα κινηθεί πάνω από τα 620 εκατομμύρια ευρώ από τα 497 εκατομμύρια ευρώ του 2022, κάτι που οφείλεται κυρίως στις εξαγορές αλυσίδων όπως ο όμιλος ΣΥΝΠΑ, η ενσωμάτωση των πωλήσεων της Μαθιουδάκης που εξαγόρασε στα Χανιά και πιο πρόσφατα, στα τέλη Μαρτίου του 2023, η απόκτηση της τοπικής αλυσίδας Κaterina’s Market στην περιοχή της Μεσσηνιακής Μάνης. Υπολογίσιμη δύναμη είναι και τα Market In, όπου με 375 εκατομμύρια ευρώ το 2022, φέτος υπολογίζεται ότι θα υπερβεί τα 400 εκατομμύρια ευρώ, κοιτάζοντας επίσης για εξαγορές τόσο προς τη Βόρεια Ελλάδα όπου πρόσφατα είχε μπει σε διαδικασία συζητήσεων με τοπική αλυσίδα, όσο και προς οποιαδήποτε άλλη περιοχή της ελληνικής επικράτειας μπορεί να παρουσιάζει ενδιαφέρον και ευκαιρίες για ανάπτυξη.