«Τόσα χρόνια οι Κρητικοί άκουγαν λόγια για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) της Κρήτης. Τώρα, για πρώτη φορά βλέπουν τη χάραξη του δρόμου και το γεγονός ότι η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη, από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ» δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών Χάρη Μαμουλάκη (ΣΥΡΙΖΑ) και Βασίλη Κεγκέρογλου (Κίνημα Αλλαγής), στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Όπως τόνισε το μέλος της κυβέρνησης, από την πρώτη στιγμή που η Νέα Δημοκρατία ανέλαβε την εξουσία, έθεσε ως άμεση προτεραιότητα της την υλοποίηση αυτού του έργου. «Άλλωστε και οι εξαγγελίες που έγιναν στην Κρήτη τον περασμένο Μάιο είχαν ακριβώς αυτό το στόχο. Να καταδείξουν ότι η κυβέρνηση προχωράει με έργα και όχι με λόγια στην υλοποίηση του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητοδρόμου στην Ευρώπη. Αναλάβαμε μια ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως το έργο στήθηκε σχεδόν από το μηδέν. Η εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ήταν για άμεση απεμπλοκή και ωρίμανση του έργου. Και αυτό κάναμε».

Σύμφωνα με τον υφυπουργό, μεταξύ άλλων ενοποιήθηκε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, οριστικοποιήθηκε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, ανατέθηκαν πάνω από 16 μελέτες, αναβαθμίστηκαν οι προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου, εντάθηκαν και βελτιώθηκαν οι υπάρχουσες παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων στο έργο και δημοπρατήθηκαν έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων προϋπολογισμού της τάξης των 30 εκατομμυρίων ευρώ.

«Επίσης, ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και κατατέθηκαν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση, τόσο για το μεγάλο οδικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη, για το οποίο ήδη ξεκίνησε και η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και ως τα τέλη του έτους θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Είναι αδιανόητο να εγκαλείται η κυβέρνηση αυτή επειδή έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, γιατί προχωρά το έργο με μελέτες, γιατί υπάρχει πλέον χάραξη. Εμείς δεν είπαμε ποτέ ψέματα στους Κρητικούς. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, είπαν εξαρχής την αλήθεια. Και εμείς αυτό δεν πρόκειται να το αλλάξουμε. Και οι Κρητικοί τόσα χρόνια άκουγαν λόγια. Είναι η πρώτη φορά που βλέπουν χάραξη του δρόμου» τόνισε ο κ. Καραγιάννης.

Πρόσθεσε δε ότι «ετοιμάζονται οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του έτους ως δημόσιο έργο, ενώ για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Μελετάται δε ταυτόχρονα και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο, ενώ και ευρύτερα το πρόγραμμα έργων μας στη Κρήτη εξελίσσεται κανονικά».

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, αυτή έχει εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ και είναι συνολικού ύψους 1,027 δισ. ευρώ για το τμήμα Κίσσαμος – Άγιος Νικόλαος. Όσον αφορά τα παράλληλα οδικά δίκτυα, η προμελέτη οδοποιίας που έχει εκπονηθεί για τα τμήματα Χανιά – Ηράκλειο και Χερσόνησος – Νεάπολη εξασφαλίζει απολύτως, μέσω των ανισόπεδων κόμβων που προβλέπονται, τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της Κρήτης σε κάθε περιοχή διέλευσης αυτού. «Το ίδιο συμβαίνει και με την, ήδη αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά, μελέτη αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, καθώς και την υπό εκπόνηση μελέτη του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος» υπογράμμισε ο υφυπουργός.

Διευκρίνισε μάλιστα ότι το οδικό δίκτυο Κρήτης, βάσει του Καλλικράτη, ανήκει στην Περιφέρεια, και «εμείς έχουμε φροντίσει, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, να συνδέεται με τον ΒΟΑΚ, ώστε να παρέχεται εύκολη και κυρίως ασφαλής πρόσβαση σε αυτό».

Πληροφόρησε τέλος τους βουλευτές ότι θα υπάρχουν διόδια και στρεφόμενος προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είπε πως «δεν μπορείτε να λέτε ψέματα στους Κρητικούς ότι «εμείς θα κάναμε το έργο χωρίς διόδια», γιατί αυτό δεν είναι αλήθεια. Ούτε βέβαια ότι θα υπάρχουν διόδια για τους μη Κρητικούς. Αυτά δεν γίνονται σε καμιά χώρα του κόσμου. Να είμαστε προσεκτικοί, τι λέμε. Εμείς δεν κρύψαμε την πραγματικότητα στους Κρητικούς» είπε, καταθέτοντας υπηρεσιακό έγγραφο του Απριλίου 2018, στο οποίο αναφερόταν «αναμενόμενες εισπράξεις διοδίων 75 εκ. ευρώ και χρηματοδοτική συνδρομή Δημοσίου μόνο 500 εκατ. ευρώ» ενώ η τωρινή κυβέρνηση, όπως είπε, έχει εξασφαλίσει 1, 027 δισ. ευρώ.