«Καταλύτη» για την εθνική οικονομία χαρακτηρίζει την ακτοπλοΐα ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στην παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ «Η συμβολή της Ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία», που έγινε σήμερα στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, αφού, όπως είπε, στηρίζει τις τοπικές οικονομίες των νησιών μας και έχει κοινωνικά και εθνικά χαρακτηριστικά, καθώς διασφαλίζει την εδαφική συνοχή της χώρας.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι με βάση την έρευνα, η οποία ανέδειξε ότι η ακτοπλοΐα συμμετέχει στην αύξηση του ΑΕΠ με ένα ποσοστό όσο περίπου και της ποντοπόρου ναυτιλίας, δηλαδή άλλο ένα 6,5 % περίπου, το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου συμμετέχει στη διαμόρφωση του ΑΕΠ στο 13%, αν προστεθούν και τα δύο και χαρακτήρισε εσφαλμένη την κατάργηση του υπουργείου από την προηγούμενη κυβέρνηση, προσθέτοντας ότι η πρώτη και ουσιαστικότερη μεταρρύθμιση ήταν η επανασύσταση του. Σε μία χώρα που η ακτοπλοΐα αποτελεί κοινωνική ανάγκη και αναπτυξιακό εργαλείο, στερούνταν στοιχειώδους λογικής η έλλειψη αρμόδιου υπουργείου, ανέφερε.
Για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε ότι ο αντίκτυπος των επιπτώσεων της κρίσης ήταν μεγάλος γι’ αυτές, καθώς είδαν τη μεγάλη μείωση στο μεταφορικό έργο και την επιβατική τους κίνηση, η οποία αγγίζει το 30% με 35% από το 2009 έως σήμερα. Σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής του ναυτιλιακού πετρελαίου, μεσούσης της κρίσης 2009 – 2012, οι ζημιές τους εκτοξεύτηκαν πάνω από τα 900 εκατομμύρια ευρώ.
Ο υπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε, επίσης, στα μέτρα που έχουν ληφθεί για τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας και για το καθεστώς της επιδότησης των «άγονων γραμμών», τονίζοντας ότι χρειάζεται ανασχεδιασμός των κρατικών επιδοτήσεων στις μεταφορές, ενώ κρίνεται αναγκαία η συγκέντρωση και επεξεργασία του υφιστάμενου συστήματος αεροπορικών συνδέσεων των νησιών, προκειμένου να αναζητηθούν λύσεις βελτιστοποίησης των νησιωτικών συνδέσεων με συνδυασμό πλοίου-αεροπλάνου.
Τέλος, υπογράμμισε, ότι «οφείλουμε να προχωρήσουμε στην αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τη μετατροπή πλοίων και την εναρμόνιση με την MRV. Ιδίως των highspeed σε πλοία ικανά να λειτουργήσουν με καύσιμα φιλικά στο περιβάλλον».