Το ζητούμενο για την Αθήνα δεν είναι μόνο να γίνουν οι αλλαγές που χρειάζεται η πόλη εδώ και δεκαετίες. Η πραγματικότητα, μας έδειξε ότι πρέπει να ακολουθήσουμε και έναν διαφορετικό τρόπο για να τις κάνουμε. Γιατί η κοινωνία έχει αφήσει πίσω της τα έργα που εγκαινιάζονταν δύο και τρεις φορές, έχει ξεπεράσει τη λογική της κορδέλας και, κυρίως, ζητά παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της ζωής στη γειτονιά, θα αλλάξουν την καθημερινότητα του πολίτη.
Γράφει ο Κώστας Μπακογιάννης*
Αυτή είναι η δική μας πυξίδα στον Δήμο Αθηναίων. Ο πολιτισμός της καθημερινότητας που θέτει ως προϋπόθεση να φέρεις τα κάτω πάνω στον τρόπο που λειτουργούσε μέχρι σήμερα ο δήμος. Πρέπει να κλείνεις τους λογαριασμούς του παρελθόντος και να δημιουργείς τις προϋποθέσεις για μία σύγχρονη πόλη που σέβεται τους ανθρώπους της.
Μία από αυτές τις προϋποθέσεις γίνεται πραγματικότητα με τις ασφαλτοστρώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και στις επτά Δημοτικές Κοινότητες στην Αθήνα. Για πρώτη φορά ασφαλτοστρώνονται 450 χιλιόμετρα από τα περίπου 1000 της συνολικής έκτασης της πόλης και δρομολογούνται οι διαδικασίες για να προχωρήσουμε και στους υπόλοιπους. 1050 δρόμοι αποκαθίστανται και αναβαθμίζονται.
Όμως, παράλληλα με αυτό το γιγάντιο πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων, γίνεται μία εξίσου σημαντική αλλαγή και πρέπει να σταθούμε σε αυτήν. Επιτέλους, μπαίνει ένα τέλος στο φαινόμενο που δυστυχώς εξοικειωθήκαμε μαζί του και το συνηθίσαμε. Το «Ράβε ξήλωνε» και τα μπαλώματα από τα έργα οργανισμών και εταιρειών που υπογειοποιούν, και πολύ καλά κάνουν, τα δίκτυά τους. Ας μην ξεχνάμε ότι στον πρόσφατο χιονιά, η Αθήνα δεν αντιμετώπισε προβλήματα ηλεκτροδότησης γιατί διαθέτει ένα μεγάλο υπογειοποιημένο δίκτυο της ΔΕΗ.
Το διαχρονικό πρόβλημα ήταν, μέχρι σήμερα, ότι αυτά τα έργα δεν τα συντόνιζε κανένας. Δηλαδή, ο δήμος ασφαλτόστρωνε και σε μερικούς μήνες, ο νέος δρόμος είχε αποκτήσει δεκάδες μπαλώματα από τις παρεμβάσεις και τα έργα.
Αυτό επιδιώκουμε να αλλάξει με το κύμα των ασφαλτοστρώσεων που απλώνεται σε όλη την πόλη. Ο Δήμος Αθηναίων γίνεται συντονιστής και πυλώνας συνεννόησης μεταξύ της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ και όλων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, των εταιρειών τηλεπικοινωνίας αλλά και του Φυσικού Αερίου. Ανοίγει ένας δίαυλος επικοινωνίας για να γίνονται στοχευμένες παρεμβάσεις με σχέδιο και προγραμματισμό μεταξύ όλων. Γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια ώστε να μπει ταφόπλακα σε μία πρακτική που «κακοποιούσε» τους δρόμους και ταλαιπωρούσε τους πολίτες στις μετακινήσεις τους κάθε τρεις και λίγο. Και βασιζόμαστε στην συνεργασία όλων για να πετύχει το εγχείρημα.
Αυτή η αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο κάνουμε τις παρεμβάσεις που χρειάζεται η πόλη, φέρνει μαζί της και την αυστηροποίηση των εγγυήσεων για την αποκατάσταση των δρόμων. Η παρέμβαση από κάθε φορέα, περιλαμβάνει και την υποχρέωση αποκατάστασης μεγαλύτερου μέρους του δρόμου. Και αυτό τίθεται ως δεδομένο, όχι για να βάλουμε φρένο σε τέτοιες παρεμβάσεις αλλά, αντιθέτως, για να στηρίξουμε και να οργανώσουμε καλύτερα τα έργα υποδομών που κάνουν την Αθήνα μία σύγχρονη πόλη.
Ξεκινάμε αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα από μηδενική βάση και συνολικά. Με στόχο, ό,τι φτιάχνουμε να αντέχει περισσότερο στο χρόνο. Να μην χρειάζεται να ανανεώνουμε τις υποδομές και τον εξοπλισμό μας αυξάνοντας το κόστος για τους Αθηναίους και, επιτέλους, να αγαπήσουμε την Αθήνα όχι γι’αυτό που θα θέλαμε να είναι αλλά γι’αυτό που είναι.
- Ο Κώστας Μπακογιάννης είναι Δήμαρχος Αθηναίων