Με βασική την αρχή ότι «δεν πρόκειται να προχωρήσει καμία μεταρρύθμιση αν δεν επιλέξουμε τους καλύτερους» ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, υποστήριξε στη Βουλή και απέναντι στις έντονες αντιρρήσεις της αντιπολίτευσης το νομοσχέδιο για την τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ, την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων κ.α., το οποίο εισήχθη προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή.
Όπως ανέφερε, το νομοσχέδιο αυτό επιφέρει μια τομή και θα δώσει τη δυνατότητα να επιλεγούν νεότεροι υπάλληλοι όχι τόσο συνδεδεμένοι με την παραδοσιακή ιεραρχία ενώ πρόσθεσε ότι στο υπουργείο, στο πλαίσιο της διυπουργικής συμφωνίας κινητικότητας, δίνεται η δυνατότητα να κάνουν αίτηση και όσοι διαθέτουν τα προσόντα και από άλλους φορείς, υπουργεία ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ. «Ψάχνουμε τους καλύτερους και δεν μπορεί αυτοί να μην επιλέγονται με αξιοκρατικά κριτήρια. Κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο, όμως με αυτό το σύστημα που εισάγουμε επιλέγονται οι καλύτεροι με αξιοκρατικά κριτήρια ενώ ενσωματώνονται και οι βέλτιστες τακτικές από την επιστήμη της δημόσιας διοίκησης» είπε επίσης. Ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνδέεται με την κομβική παρέμβαση του σχεδιασμού και της αναδιοργάνωσης του πυρήνα της δημόσιας διοίκησης ως αποτέλεσμα παρατεταμένης διαδικασίας αξιολόγησης των δομών αυτής. Όπως ενημέρωσε, στο ΣτΕ βρίσκονται 14 ΠΔ που αφορούν στους νέους οργανισμούς των υπουργείων και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα φύγουν από κει σε λίγες εβδομάδες και θα υπογραφούν ώστε να εφαρμοστούν εντός δύο έως τεσσάρων μηνών.
«Τα οργανογράμματα αυτά αποτελούν μία τομή για τη δημόσια διοίκηση, όχι μόνο γιατί προέκυψαν μέσα από μία διαδικασία αξιολόγησης, αλλά διότι προχωράνε σε μία ουσιαστική αναδιοργάνωση των δομών με λιγότερες πιο λιτές δομές, με περιγράμματα θέσεων και με ξεκάθαρους στόχους, όχι απλά ανά υπουργείο, αλλά οργανική μονάδα. Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά θα έχουμε σε ένα κοινό χρονικό σημείο μία οριζόντια παρέμβαση η οποία θα μαζεύει δομές της διοίκησης οι οποίες τις τελευταίες δεκαετίες είχαν απλωθεί για πολλούς και διαφόρους λόγους» εξήγησε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Όπως δε, πρόσθεσε, το νομοσχέδιο αυτό έρχεται και κουμπώνει με αυτή την πρωτοβουλία «αφού θα έχουμε νέους οργανισμούς χρειαζόμαστε και ένα νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων το οποίο θα έρθει να στελεχώσει τις νέες δομές, τις πιο λιτές δομές, αλλά ταυτόχρονα και με μεγαλύτερο εύρος αρμοδιοτήτων σε σχέση με το παρελθόν».
Ο κ. Μητσοτάκης υπεραμύνθηκε της διάταξης για την συμμετοχή ιδιωτών στην διαδικασία επισημαίνοντας πως «θέλουμε να μπολιάσουμε με τεχνογνωσία από τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος απέχει παρασάγγας από το Δημόσιο σε συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού» και προσθέτοντας πως δεν αντιλαμβάνεται την καχυποψία και την αμφισβήτηση των προθέσεων του υπουργείου σε ζητήματα διαφάνειας. Ως παράδειγμα επικαλέστηκε την ανοιχτή διαδικασία που επελέγη για την πλήρωση των θέσεων στην ΕΚΔΑ και την Κοινωνία της Πληροφορίας (με βιογραφικά και ανεξάρτητες επιτροπές αξιολόγησης) ενώ ο υφιστάμενος νόμος δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό να κάνει εκείνος την επιλογή.
Τα κόμματα
Ο εισηγητής της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης ανέφερε ότι το νέο σύστημα εφαρμόζει ένα νέο, αξιόπιστο και διαφανή τρόπο στην διαδικασία επιλογής προϊσταμένων με έμφαση στα «δυναμικά» χαρακτηριστικά των υποψηφίων, ενεργοποιώντας γραπτές εξετάσεις και δομημένες συνεντεύξεις.
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ η Αφροδίτη Σταμπουλή χαρακτήρισε το νομοσχέδιο διαλυτικό για τη δημόσια διοίκηση, «προσχηματική» την διαδικασία των εξετάσεων και «διάτρητη» τη διαδικασία της συνέντευξης, ενώ έκανε λόγο για υποβάθμιση των ουσιαστικών κριτηρίων, ενώ διαφώνησε με την συμμετοχή ιδιωτών αξιολογητών στην επιλογή των προϊσταμένων. Επίσης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιδιώκει τον έλεγχο της δημόσιας διοίκησης «με κομματικά κριτήρια» και την χειραγώγησή της «προς όφελος των μνημονιακών συμμάχων».
Ο Παναγιώτης Ρήγας (ΠΑΣΟΚ) εξέφρασε την επί της αρχής συμφωνία του κόμματός του στο νομοθέτημα, δεν παρέλειψε όμως να καταθέσει επί μέρους παρατηρήσεις όπως επί παραδείγματι ότι δεν μπορεί η συνέντευξη να έχει καθοριστικότερη σημασία από την γραπτή εξέταση.
Η Μαρίνα Χρυσοβελώνη (ΑΝΕΛ) δήλωσε ότι το κόμμα της καταψηφίζει επί της αρχής όμως «αυτό δεν σημαίνει ότι απορρίπτουμε στο σύνολο το προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης των νέων στελεχών του Δημοσίου, αντιθέτως θεωρούμε ότι πράγματι περιέχει κάποιες καλές ιδέες που όμως στην πορεία νοθεύονται ή αδικούνται από τη ουσιαστική αγνόηση των ακαδημαϊκών προσόντων των υποψηφίων».
Προβληματισμό για τον τρόπο επιλογής των προϊσταμένων, τη διαδικασία των συνεντεύξεων, τους αξιολογητές και ειδικότερα τους ιδιώτες εμπειρογνώμονες που θα μετέχουν, εξέφρασε ο Ηλίας Παναγιώταρος (ΧΑ) επιφυλασσόμενος να τοποθετηθεί περαιτέρω στην Ολομέλεια.
Ο Γιάννης Πανούσης εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ μίλησε μεταξύ άλλων για αποσπασματικό νομοσχέδιο και πρόσθεσε πως είναι ένα πολύ μπερδεμένο, πολύ γραφειοκρατικό, πολύ λεπτομερειακό σχέδιο νόμου μιας παλιάς αντίληψης.
Ο Γιώργος Λαμπρούλης (ΚΚΕ) σημείωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η διαμόρφωση μιας κρατικής διοίκησης πιο συγκεντρωτικής, πιο επιτελικής, πιο στενά δεμένης με μηχανισμούς της Ε.Ε. και πιο επιθετικής απέναντι στο εργατικό λαϊκό κίνημα.
Εξάλλου όταν η Θεοδώρα Τζάκρη από τους Ανεξάρτητους Δημοκρατικούς βουλευτές είπε το νομοσχέδιο βαφτίζει το πελατειακό κράτος «αξιοκρατία» και μάλιστα εισαγόμενη και μίλησε για «ντροπή» μιας νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης, πυροδοτήθηκε η έντονη αντίδραση του κ. Μητσοτάκη και του κ. Ρήγα. Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης την κατηγόρησε ότι όταν ψήφιζε τα Μνημόνια δεν τα έλεγε αυτά και είπε πως άρχισε μεν καλοκαιρινή μεταγραφική περίοδος όμως δεν γνωρίζει αν οι υπηρεσίες της κας Τζάκρη είναι τόσο περιζήτητες στους πολιτικούς χώρους που φιλοδοξεί να ενταχθεί.
Για «πολιτική στρατολόγηση γενίτσαρων από τον ΣΥΡΙΖΑ» μίλησε ο γραμματέας της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ, Π. Ρήγας σχολιάζοντας την στάση πρώην στελεχών του ΠΑΣΟΚ που από θέσεις υπουργών στήριξαν την πολιτική των μνημονίων και «σήμερα δίνουν εξετάσεις στον ΣΥΡΙΖΑ εκλιπαρώντας για μια θέση στα ψηφοδέλτια».
Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης καταλόγισε λογική ασυνέχεια στην συλλογιστική που ανέπτυξε ο ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για «ξύλινη γλώσσα» και κατηγόρησε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι προσήλθε χωρίς εναλλακτική πρόταση. Καταλήγοντας δε έθεσε το ερώτημα προς την πτέρυγα των κομμάτων της αντιπολίτευσης «Πείτε μας όμως πώς μπορεί ο υπουργός με τις ασφαλιστικές δικλείδες που έχει αυτός ο νόμος και την εποπτεία του ΑΣΕΠ να επιλέξει αυτόν που θέλει και να χειραγωγήσει την δημόσια διοίκηση;».