Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση υπεραμύνθηκε στη Βουλή η Νίκη Κεραμέως κατά τη διάρκεια της ομιλίας της. Όπως χαρακτηριστικά είπε, «ο κοινωνικός ανελκυστήρας της εκπαίδευσης δεν είναι ένας αλλά πολλοί με εναλλακτικές διαδρομές».
«Εισηγούμαστε μια ολιστική μεταρρύθμιση που επιχειρεί να αλλάξει τη νοοτροπία της κοινωνίας απέναντι στον τόσο σημαντικό πυλώνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Στόχος μας είναι από λύση ανάγκης για λίγους, να καταστεί συνειδητή επιλογή για πολλούς», ανέφερε η υπουργός Παιδείας.
Η ίδια χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως μία μεταρρύθμιση «που αντιμετωπίζει ολιστικά τον επαγγελματικό πυλώνα της εκπαίδευσης και επιχειρεί να θεραπεύσει τις διαχρονικές του παθογένειες, ώστε με συντονισμένες παρεμβάσεις να καταστήσει την επαγγελματική εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση αναπτυξιακό εφαλτήριο στη συνείδηση της κοινωνίας και σύγχρονο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής».
«Ο ρυθμός αποφοίτησης των φοιτητών μας είναι ο χαμηλότερος σε όλη την Ε.Ε. Το 30% δεν αποφοιτά ποτέ, ενώ σχεδόν 25% των καταρτιζομένων των ΙΕΚ είναι απόφοιτοι ΑΕΙ, που οδηγούνται στην επαγγελματική κατάρτιση για να βρουν δουλειά. Αυτή η στρέβλωση εκπορεύεται από μία κακώς εννοούμενη νοοτροπία, από ένα στερεότυπο, ότι η καταξίωση έρχεται μόνο με το πτυχίο πανεπιστημίου, και όχι από τεχνικές επαγγελματικές σπουδές», επισήμανε η κ. Κεραμέως.
Επίσης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, η υπουργός Παιδείας έθεσε ως κεντρική στόχευση σε όλα τα επίπεδα, τη «στενότερη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας», ενώ έμφαση έδωσε στην ενίσχυση του ΕΟΠΠΕΠ «ως εθνικού φορέα πιστοποίησης προσόντων και διασφάλισης της ποιότητας σε ΕΕΚ – ΔΒΜ».
Ανέφερε, δε, ότι οι περισσότεροι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς συμφωνούν ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση ενώ σημείωσε ότι «τα σημεία απόκλισης εδράζονται κυρίως σε ιδεολογικές διαφορές και ταυτοτικές εμμονές, όπως ο ρόλος της αγοράς εργασίας στη διαμόρφωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και η δυνατότητα να ακολουθήσει ένας νέος μετά το Γυμνάσιο τον δρόμο μίας επαγγελματικής σχολής κατάρτισης».
Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για «βαθειά ιδεολογική διαφωνία που υπάρχει ανάμεσα στη Νέα Δημοκρατία και στον ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης «το κοινωνικό ασανσέρ της παιδείας είναι ένα, και οδηγεί μόνο στο Πανεπιστήμιο, γι’ αυτό και έκανε τα πάντα για να μπουν όλοι με βαθμό ακόμα και με 1 και 2».
«Ο κοινωνικός ανελκυστήρας για το ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας για εμάς είναι πολλοί, με εναλλακτικές και αλληλοσυνδεόμενες διαδρομές. Σημασία έχει να μπορούν οι νέοι μας μέσα από τις επιλογές αυτές να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, επιλογές που θα τους κάνουν μορφωμένους, καταρτισμένους, ευτυχισμένους, δημιουργικούς, επιλογές που θα τους οδηγήσουν σε ποιοτικές θέσεις εργασίας. Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος μας με το παρόν νομοθέτημα», σημείωσε καταληκτικά η κ. Κεραμέως.
Ζαχαράκη: Με το νομοσχέδιο ρίχνουμε όλα τα εμπόδια στις διαδρομές επαγγελματικής εξέλιξης
«Στη διαδρομή της μάθησης, κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο», υπογράμμισε με τη σειρά της η Σοφία Ζαχαράκη, υπεραμυνόμενη και εκείνη του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για το εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης.
«Αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας και φυσική συνέχεια του μέχρι σήμερα νομοθετικού μας έργου, είναι η αναμόρφωση, ο εκσυγχρονισμός και η ποιοτική βελτίωση της παιδείας που παρέχεται συνολικά στην χώρα μας και η παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Ενός κλάδου με κομβική σημασία για την αναζωογόνηση και ενίσχυση της εθνικής μας οικονομίας», υπογράμμισε η υφυπουργός Παιδείας.
Και συμπλήρωσε: «Στόχευση μας είναι να καταστεί η επαγγελματική εκπαίδευση μία συνειδητή επιλογή, με περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες προς όλους. Διότι, μόνον τότε μπορεί κανείς να μιλήσει πραγματικά για επιλογή και όχι για λύση ανάγκης».
Η κ. Ζαχαράκη μίλησε ακόμα «για ενιαία εθνική στρατηγική που εισάγεται για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση» τονίζοντας ότι «ρίχνουμε όλα τα εμπόδια στις διαδρομές επαγγελματικής εξέλιξης με όρους και προϋποθέσεις αξιοσύνης».
«Στην διαδρομή της μάθησης, κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο. Και με αυτό το νομοσχέδιο οι ευκαιρίες πολλαπλασιάζονται, βελτιώνονται και αφορούν όλους τους πολίτες, χωρίς καμία διάκριση», είπε η υφυπουργός, ενώ έμφαση έδωσε και στον «σημαντικό πυλώνα του εγχειρήματος», όπως τον χαρακτήρισε, που είναι «η εκπαίδευση που παρέχεται στα ΕΠΑΛ».
«Παρά τις αντίξοες και πρωτόγνωρες συνθήκες στις οποίες βρεθήκαμε, λάβαμε κάθε μέριμνα ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια του προγράμματος Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ. Μάλιστα, πετύχαμε την αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος κατά 5 εκ. ευρώ για την ενίσχυση των παραπάνω από 108.000 φοιτούντων μαθητών των ΕΠΑΛ της χώρας», τόνισε η κ. Ζαχαράκη.