Το τρίπτυχο επιδημιολογικό αποτύπωμα, πίεση του ΕΣΥ και διασπορά θα κρίνει την άρση των περιοριστικών μέτρων, η οποία θα λάβει παράταση τουλάχιστον μίας εβδομάδας, πιθανότατα όμως 15 ημερών.
Της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή
Συνεπώς η καραντίνα δεν αίρεται σε καμία περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου και δια στόματος πρωθυπουργού -σύμφωνα με πληροφορίες- την Παρασκευή μέσω νέου τηλεοπτικού μηνύματος θα ενημερωθούμε για το τι μέλλει γενέσθαι και ποια μορφή θα έχουν τα φετινά Χριστούγεννα, ο εορτασμός των οποίων αλλάζει ριζικά λόγω του σφοδρού δεύτερου κύματος της πανδημίας.
Η κυβέρνηση διαμηνύει σε όλους τους τόνους ότι εξετάζει τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα μέρα μέρα και με βάση τις εισηγήσεις της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων θα ανακοινώσει τις τελικές της αποφάσεις, συνυπολογίζοντας και τον παράγοντα ψυχολογία του κόσμου που βρίσκεται στο ναδίρ.
Το «σφιχτό» Χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν
Δεδομένου ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ο ιός έχει περάσει για τα καλά στην κοινότητα και η εξάπλωσή του γίνεται εντός των οικογενειών, η κυβέρνηση καλεί τους πολίτες να περιορίσουν τις συναναστροφές τους και να αποφεύγουν τις επαφές με τις ευάλωτες ομάδες και τα άτομα τρίτης ηλικίας. Έτσι, συστήνεται το φετινό Χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν να γίνει εκ των ενόντων – δηλαδή σε αυστηρά κλειστό οικογενειακό κύκλο.
Όσοι δε ονειρεύονται ταξίδια σε χριστουγεννιάτικους προορισμούς, όπως όλα δείχνουν, θα πρέπει να μεταθέσουν τα όνειρά τους για το 2021 και αυτό γιατί θα απαγορευτούν οι μετακινήσεις εκτός νομού, προκειμένου να μην διασπαρεί περισσότερο ο ιός και αλλάξουν απότομα επιδημιολογική εικόνα, περιοχές που δεν έχουν πολλά κρούσματα. Κλειστά θα παραμείνουν και τα χειμερινά θέρετρα, καθώς οι Αρχές φοβούνται φαινόμενα συνωστισμού, ενώ κλειστά θα είναι και τα χιονοδρομικά κέντρα.
Στη λογική αυτή κινήθηκε και η χθεσινή προτροπή της παιδιάτρου – λοιμωξιολόγου κας Βάνας Παπαευαγγέλου, η οποία είπε ότι «ο καθένας μας θα πρέπει να κάνει το προσωπικό του lockdown μέσα στην καθημερινότητά του, θα πρέπει να επιλέξει τη φούσκα του», περιγράφοντας με τον όρο «φούσκα» μια μικρή, αλλά και σταθερή ομάδα από τους στενούς συγγενείς και φίλους, με τους οποίους και μόνο πρέπει κανείς να συναναστρέφεται.
Τα σενάρια για χαλάρωση του lockdown
Συνεχείς είναι οι συσκέψεις και οι τηλεδιασκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου, καθώς το κυβερνητικό στοίχημα των επόμενων ημερών είναι να εξαφανιστούν οι εστίες εξάπλωσης του κορονοϊού, προκειμένου να δοθεί σήμα για ένα σταδιακό άνοιγμα -τόσο της εκπαίδευσης όσο και τομέων της οικονομικής δραστηριότητας.
Ο αρχικός σχεδιασμός ωστόσο δεν φαίνεται να έχει αλλάξει και η αρχή για την άρση των περιορισμών θα γίνει από τα σχολεία – είτε μόνο τα δημοτικά και νηπιαγωγεία είτε και τα Γυμνάσια και Λύκεια μαζί. Μελετάται, μάλιστα, και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται προληπτικά τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε να υπάρχει καθαρή εικόνα για το επιδημιολογικό φορτίο. Παράλληλα, η πιθανότερη ημερομηνία για το άνοιγμα των καταστημάτων είναι η 14η Δεκεμβρίου, ενώ στη συνέχεια θα πάρει σειρά η εστίαση και συγκεκριμένα εστιατόρια και καφέ (λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα), καθώς σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες τα μπαρ δεν θα ανοίξουν για να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού και χαλαρότητας των μέτρων.
Κανονικά οι περιορισμοί – Πως θα γίνονται τα ψώνια
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι περιορισμοί θα συνεχίσουν να ισχύουν και την περίοδο των εορτών. Καθολική χρήση μάσκας, αποστολή sms για μετακίνηση, απαγόρευση μετακίνησης εκτός νομών και περιορισμός ατόμων σε συγκεκριμένο αριθμό σε κάθε σπίτι θεωρούνται βέβαιο ότι θα είναι σε ισχύ την περίοδο των Χριστουγέννων.
Εν τω μεταξύ, ένα άλλο ζήτημα που έχει πέσει στο τραπέζι, είναι να ανοίξουν νωρίτερα ορισμένα μαγαζιά στο λιανεμπόριο, όπως αυτά με εποχιακά είδη και παιχνίδια. Για να αποφευχθεί και εκεί όμως ο συνωστισμός, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει βάλει στο τραπέζι το click away. Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο ο καταναλωτής θα παραγγέλνει το προϊόν διαδικτυακά ή τηλεφωνικά, η παραγγελία θα ετοιμάζεται, ο πολίτης θα κλείνει ραντεβού με τον υπεύθυνο του καταστήματος και στον προκαθορισμένο χρόνο θα μεταβαίνει στο κατάστημα για δοκιμή του προϊόντος και ολοκλήρωση της αγοράς.