Υψηλοί τόνοι επικράτησαν στη Βουλή την Τρίτη (03/11), με αφορμή τα γλυπτά του Παρθενώνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης και το «λουκέτο» στον πολιτισμό. «Στο υπουργείο Πολιτισμού πίσω πόρτα δεν υπάρχει κατά κυριολεξία. Η πόρτα είναι μία και είναι εις θέα όλων», τόνισε η Λίνα Μενδώνη, απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για «επιλεκτικές συναντήσεις».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρλέτης, είχε νωρίτερα υποστηρίξει, ότι «η ίδια και ο πρωθυπουργός, αντί να συναντηθούν με τους συλλογικούς φορείς του πολιτισμού για να ακούσουν τους εκπροσώπους των καλλιτεχνών που δοκιμάζονται από την πανδημία, επέλεξαν να έχουν επαφή με κάποιες προσωπικότητες «για τις τηλεοράσεις», ακολουθώντας για μια ακόμα φορά η μιντιακή συνταγή».
Απαντώντας, η κ. Μενδώνη χαρακτήρισε τις αναφορές αυτές «ένα ακόμα fake news», καθώς -όπως τόνισε- «δεν θα βρείτε ούτε ένα πλάνο, γιατί απλά δεν υπήρχαν κάμερες, όπως επίσης δεν υπάρχει ούτε μια φωτογραφία από αυτή τη συνάντηση».
«Συνομιλώ με τα σωματεία. Οφείλω να το κάνω. Είναι μέσα στα πλαίσια των καθηκόντων μου. Το ίδιο καθήκον μου όμως -και έχω την ελευθερία επιπλέον- είναι να μιλώ και με μεμονωμένους καλλιτέχνες. Και αυτό είναι μέσα στα πλαίσια και στα όρια των υποχρεώσεων μου: και οι μεμονωμένοι καλλιτέχνες», πρόσθεσε η υπουργός.
Σε υψηλούς τόνους η υπουργός Πολιτισμού απάντησε και στις αναφορές τις εισηγήτριας και τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σίας Αναγνωστοπούλου, η οποία είχε ρωτήσει αν αληθεύει δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο, πριν λίγες ημέρες η υπουργός επισκέφθηκε τον πρόεδρο του ΣτΕ ενόψει της προγραμματισμένης εκδίκασης της προσφυγής που έχουν καταθέσει φορείς κατά της απόσπασης αρχαιοτήτων από τον σταθμό «Ελευθέριος Βενιζέλος» του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εάν συνέβη κάτι τέτοιο, «τότε πρόκειται για θεσμική εκτροπή» παρατήρησε η βουλευτής.
Απαντώντας, η υπουργός είπε ότι «σε κάθε συζήτηση που έχουμε στη Βουλή, επιμένετε να φτάνετε στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. “Κοντός ψαλμός αλληλούια”. Την Παρασκευή είναι η εκδίκαση στο ΣτΕ. Ας αφήσουμε τους δικαστές να δικάσουν. Εδώ μέσα δεν θα δικάσουμε το μετρό και μάλιστα τρεις μέρες πριν από το ΣτΕ. Ας μην δημιουργούμε τέτοιου είδους εντυπώσεις. Αφήστε το ΣτΕ να δικάσει».
Στις προτροπές του εισηγητή του ΚΙΝΑΛ, Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, που ζήτησε από την υπουργό «να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα καθώς το Brexit αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία» η Λίνα Μενδώνη απάντησε πως «το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με τις επιτροπές, έχει εκπονήσει ένα συστηματικό σχέδιο για τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Και αυτό το σχέδιο εξελίσσεται. Ξέρουμε να εκμεταλλευτούμε το momentum στον βαθμό που μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε. Και σας βεβαιώ ότι παραμένουμε πιστοί στην αρχή ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί το Βρετανικό Μουσείο και κανένα άλλο μουσείο, ως κάτοχο και νομέα των γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς αυτά αποτελούν προϊόν κλοπής, άρα προϊόν παράνομης πράξης».
Αναφορικά με τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης ότι το «μητρώο καλλιτεχνών αποδείχθηκε φούσκα» η υπουργός είπε ότι «η αλήθεια είναι ότι έχετε μία τάση, οτιδήποτε γίνεται καλό να το απαξιώνετε. Αλλά δεν έχει σημασία. Σημασία έχει τι κάνει κανείς. Και εν τέλει από αυτό κρίνεται. Στο μητρώο λοιπόν, που λέτε “φούσκα”, εντοπίζονται και καταγράφονται άνθρωποι οι οποίοι θα πάρουν το επίδομα, μόνον επειδή ανήκουν στο μητρώο αυτό, κι ας μην ανιχνεύονται σε άλλα αρχεία. Και αυτοί -πιστέψτε με- είναι αρκετές χιλιάδες καλλιτέχνες».
«Προσπαθείτε να πείσετε ότι αυτή την κυβέρνηση δεν την ενδιαφέρουν οι άνθρωποι του πολιτισμού. Σας ενοχλεί να ακούτε αριθμούς, γιατί ίσως οι αριθμοί δύσκολα αντιμετωπίζονται και δύσκολα διαψεύδονται. Θα τους ακούσετε όμως. Διότι οι αριθμοί, είτε μας αρέσει, είτε δεν μας αρέσει, λένε περισσότερο από τα λόγια και τις θεωρίες την αλήθεια για το πώς στηρίζονται οι άνθρωποι του πολιτισμού σε αυτήν την υγειονομική κρίση», τόνισε η υπουργός σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Νωρίτερα η Σία Αναγνωστοπούλου, είχε κατηγορήσει επίσης την υπουργό Πολιτισμού, ότι δεν αποδέχθηκε το αίτημα που είχε καταθέσει το κόμμα της, να συγκληθεί η επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, και μαζί με μέλη από την Επιτροπή Λοιμωξιολόγων να συζητήσουν όλα τα σενάρια για το πώς θα λειτουργήσει ο πολιτισμός και τι μέτρα χρειάζονται μέσα από μια δημοκρατική διαβούλευση.
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να λάβει γνώση των πρακτικών της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων όπου συμμετείχε και η ίδια η υπουργός, και αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να αποφασίστηκε να είναι ο πολιτισμός ο τελευταίος που θα άνοιγε μετά την καραντίνα, και τώρα να είναι από τους πρώτους χώρους όπου είχαμε την αυστηροποίηση των μέτρων. Γιατί στους χώρους λατρείας η μη εφαρμογή του μέτρου της μάσκας δεν επισύρει τα ίδια πρόστιμα με τους χώρους του πολιτισμού; αναρωτήθηκε. Ζήτησε επίσης να πληροφορηθεί τα μέτρα για τη στήριξη των ανθρώπων του πολιτισμού, καθώς όπως είπε, «η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι σε μεγάλη ένδεια».
Σχετικά με τη διαμαρτυρία πολιτών στην Ακρόπολη, η Σία Αναγνωστοπούλου είπε πως «δεν μπαίνουμε σε καμία επιστημονική συζήτηση. Βάζουμε όμως το ερώτημα: Έχουν ή δεν έχουν δικαίωμα οι πολίτες να διαμαρτυρηθούν, να έχουν λόγο για κάτι που γίνεται, να εκφράζουν την αντίρρησή τους;» και κατηγόρησε την υπουργό ότι «αντί για άνοιγμα ενός δημόσιου διαλόγου, είχαμε ειρωνική αντιμετώπιση και προσβλητική αντιμετώπιση των πολιτών αυτών.
Ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος αναφέρθηκε στο τρομοκρατικό χτύπημα στην Αυστρία λέγοντας πως «η σκέψη όλων μας είναι στο πλευρό του αυστριακού λαού και στις οικογένειες των αδικοχαμένων αδελφών μας. Η Ευρώπη των λαών, η Ευρώπη της αλληλεγγύης, η Ευρώπη της ελπίδας, δεν πτοείται, δεν φοβάται την οργανωμένη τρομοκρατία και το φόβο που σπέρνει. Στους τρομοκράτες απαντάμε ότι η τρομοκρατία θα ηττηθεί και οι υπεύθυνοι θα τιμωρηθούν. Η Δημοκρατία δεν μπορεί να ηττηθεί».
Σχετικά με τα το θέμα του lockdown που επανέρχεται στη ζωή μας, ανέφερε πως «κλείνει η εστίαση, τα θέατρα, οι κινηματογράφοι, οι χώροι άθλησης και τέχνης. Και μάλιστα, όλοι αυτοί οι χώροι πληρώνουν το τίμημα της πανδημίας. Οι άνθρωποί τους ζουν στην αβεβαιότητα και τούτο λόγω της φύσης της εργασίας τους και των συμβάσεών τους. Για τους κλάδους αυτούς υπάρχει ένα μούδιασμα και η απορία πώς θα τα καταφέρουν μιας και η εργασία τους μπαίνει σε αναστολή».
Το ΚΙΝΑΛ έχει καταθέσει προτάσεις για τον χώρο του πολιτισμού και για τους ανέργους οι οποίοι θα προκύψουν, τόνισε ο κ. Κωνσταντόπουλος, ζητώντας να γίνουν δεκτές οι προτάσεις αυτές.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, από τη δική του πλευρά ανέφερε πως το κόμμα του ενώνει τη φωνή του με τη διεκδικητική φωνή όλων των ανθρώπων του πολιτισμού, που περνούν και αυτοί δύσκολες ώρες, μιας που είναι από εκείνους τους κλάδους που έχουν πληγεί πάρα πολύ απ’ όλη αυτή την πανδημία.
Ζήτησε από την κυβέρνηση «να σκύψει ακόμα περισσότερο στα προβλήματά τους, να αγκαλιάσει όλους τους ανθρώπους και όχι ορισμένους από αυτούς, όπως έχει γίνει μέχρι τώρα, να μην υπάρξει καμία εξαίρεση και να έχουν όλοι εκείνο το εισόδημα που πρέπει να έχουν, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις βασικές ανάγκες της ζωής τους».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, εξέφρασε τη θλίψη του γιατί ο νομός του έχει βγάλει μαύρη σημαία, είναι εγκλωβισμένος. Πληρώνουμε λανθασμένη τακτική σε ό,τι αφορά τη μετακίνηση από τη Θεσσαλονίκη κι από τους όμορους νομούς όλο το καλοκαίρι – σημείωσε ο βουλευτής – όπου τα καταστήματα εκεί, ήταν από τα μεσάνυκτα κλειστά και όλη η Θεσσαλονίκη διασκέδαζε στις Σέρρες».
Έπρεπε, είπε ο βουλευτής Σερρών, «να έχουν παρθεί μέτρα. Ο νομός μου βρίσκεται πλέον σε ολική καραντίνα και θα δούμε τι θα γίνει και στην τοπική οικονομία».
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Κλέων Γρηγοριάδης, ανέφερε πως κατανοούμε ότι μία πανδημία είναι ένα πράγμα που κινείται ανεξέλεγκτα, παίρνει τροπή που δεν την περιμένει κανείς. Όμως, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει αφήσει απροστάτευτους τους χιλιάδες ανθρώπους του πολιτισμού από την αρχή της πανδημίας, ότι «ο πολιτισμός ήταν αυτός που χωρίς καμία δεύτερη σκέψη ή δυσκολία η κυβέρνηση αποφάσισε να κλείσει».
Οφείλατε είπε, «να μην κλείσετε από την πρώτη ώρα τον πολιτισμό – όχι γιατί ο πολιτισμός είναι προνομιούχος, αλλά γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν χτυπηθεί βάναυσα και βάρβαρα από τον Φλεβάρη». Μόνο 2.500 άνθρωποι του πολιτισμού είναι αυτοί που επιδοτήθηκαν από τους 120.000, παρατήρησε ο κ. Γρηγοριάδης και ανέφερε η λύση για να μην είναι «αόρατοι» οι άνθρωποι του πολιτισμού, είναι οι συλλογικές συμβάσεις.
Σημειώνεται πως αντικείμενο συζήτησης στο πλαίσιο της συνεδρίασης, ήταν οι τρεις συμβάσεις πολιτιστικής συνεργασίας, με τη Νέα Ζηλανδία, το Μαυροβούνιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης, που θα επικυρωθούν στην ολομέλεια της Βουλής. Κατόπιν ψηφοφορίας, ομόφωνα έγινε δεκτή η κύρωση του διακανονισμού πολιτιστικής συνεργασίας με τον υπουργείο Πολιτισμού και Κληρονομιάς της Νέας Ζηλανδίας. Κατά πλειοψηφία έγινε δεκτή η κύρωση της συμφωνίας με την κυβέρνηση του Μαυροβουνίου καθώς «υπέρ» ψήφισαν όλα τα κόμματα πλην της Ελληνικής Λύσης που την καταψήφισε.
Τέλος, η επιτροπή ενέκρινε κατά πλειοψηφία επί της αρχής και την κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα αδικήματα που αφορούν πολιτιστικά αγαθά καθώς υπερψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και το ΜέΡΑ 25. Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» και η Ελληνική Λύση καταψήφισε.