«Οι θάλασσες και οι ωκεανοί είναι μοχλοί της ευρωπαϊκής οικονομίας, με μεγάλο δυναμικό για καινοτομία και ανάπτυξη», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, παρουσιάζοντας σήμερα στο Ζάππειο, τις βασικές προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ στον τομέα του πυλώνα «Θάλασσα».
Η παρουσίαση εκ μέρους του κ. Βαρβιτσιώτη έγινε στο πλαίσιο της θεματικής συνάντησης «Ανθρώπινη Κινητικότητα – Δικαιοσύνη – Εσωτερικές Υποθέσεις» και η συμμετοχή του υπουργείου Ναυτιλίας στο συγκεκριμένο θεματικό πάνελ έγινε λόγω της αυξανόμενης πίεσης που δέχεται η Ελλάδα, και ως εκ τούτου η Ευρώπη, από τα θαλάσσια σύνορά της.
Ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε τη σημασία του Πυλώνα «Θάλασσα» για την Ευρωπαϊκή Ένωση, λέγοντας ότι το θαλάσσιο εμπόριο, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 90% του συνολικού εμπορίου μεταξύ ΕΕ και τρίτων χωρών και σε ποσοστό 40% του εμπορίου εντός της Ένωσης, αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για την οικονομία και την ευημερία της ΕΕ.
Στη συνέχεια, εστίασε στη συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στο σύνολο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αναφέροντας:
«Η ελληνική ναυτιλία κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο από τη στιγμή που εκπροσωπεί το 15% της παγκόσμιας ναυτιλίας και το 40% της ευρωπαϊκής. Ο ελληνικός εμπορικός στόλος μετρά 1.386 πλοία με συνολική καταγεγραμμένη χωρητικότητα 72.6 εκατ. DWT, κατέχοντας την 7η θέση παγκοσμίως με σχεδόν 4.73% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Επιπλέον, περίπου το 7.3% του συνόλου των σκαφών παγκοσμίως ελέγχονται από ελληνικά συμφέροντα και 6.1% των πλοίων της γραμμής. Ο στόλος της ελληνικής ναυτιλίας είναι ένα μοναδικά επιτυχημένο, φωτεινό σημάδι, της ελληνικής οικονομίας».
Σε ό,τι αφορά τις πολιτικές προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας στον πυλώνα «Θάλασσα», ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε τη Διαφύλαξη και Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική, την έμφαση στη «Γαλάζια Ανάπτυξη» ως ευρωπαϊκή στρατηγική, τη Ναυτική Απασχόληση, την Έρευνα και Καινοτομία στη Θάλασσα, τη Νησιωτικότητα, τη Λιμενική Πολιτική, την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, τη Διασυνοριακή συνεργασία και τη Διαχείριση των Αυξανόμενων Μεταναστευτικών Ροών στα Θαλάσσια Σύνορα.
Επιπλέον, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της μετανάστευσης από τα θαλάσσια σύνορα, τονίζοντας: «Η μετατόπιση της μεταναστευτικής πίεσης στα θαλάσσια σύνορα και τα πρόσφατα δυστυχήματα στη θάλασσα θέτουν, πλέον, την ανάγκη χάραξης μιας κοινής ευρωπαϊκής στρατηγικής έναντι της παράνομης μετανάστευσης. Η γεωπολιτική αστάθεια σε χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής αυξάνουν αυτήν την πίεση ακόμη περισσότερο και δημιουργούν μία επιπρόσθετη πρόκληση». Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στο δόγμα που υπηρετεί πιστά το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα: «Καμία ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο στη Θάλασσα», και τόνισε ότι με μοναδικό γνώμονα αυτό, η ευρωπαϊκή συνεργασία μπορεί και πρέπει να ενταθεί.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός παρουσίασε στατιστικά στοιχεία που αποδεικνύουν την αύξηση του φαινομένου. Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι από τον Αύγουστο του 2012 έως και τον Δεκέμβριο του 2013 (17 μήνες) σε 14 διαφορετικά νησιά των ανατολικών συνόρων της Ελλάδας και της Ευρώπης παράλληλα, εντοπίστηκαν 10.902 υπήκοοι τρίτων χωρών και 152 διακινητές σε 615 περιστατικά. Επίσης, σε 113 περιστατικά διασώθηκαν 3.120 πρόσωπα. Ως μία λύση στο πακέτο δράσεων που πρέπει να προωθηθούν, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε την «Task Force Mediterranean» (Ομάδα Δράσης για τη Μεσόγειο), που εποπτεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία, όπως τόνισε, «μπορεί και πρέπει να έχει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση των μικτών μεταναστευτικών ροών που επιχειρούν να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη θάλασσα».
Στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας, όπως τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης, το υπουργείο Ναυτιλίας θα προωθήσει μία σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που θα απαντούν σε αυτές τις προτεραιότητες.