Ριζικές αποκλίσεις για τις προοπτικές του Προϋπολογισμού του 2014, διαπιστώνονται στις τοποθετήσεις των εκπροσώπων της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, στη συζήτηση που ξεκίνησε απόψε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, ο Σταύρος Καλογιάννης, διαπίστωσε πως η συζήτηση του Προϋπολογισμού ξεκινά σε «κλίμα μακροοικονομικής και δημοσιονομικής σταθερότητας» και με προοπτικές μικρής έστω ανάπτυξης για τις οικονομίες της ευρωζώνης το 2014. Το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του κου Καλογιάννη, εστιάστηκε στα δύο μεγαλύτερα επιτεύγματα της δημοσιονομικής πολιτικής της κυβέρνησης – την παραμονή της χώρας στο ευρώ, ενάντια στις περί του αντιθέτου προβλέψεις στο εξωτερικό και το εσωτερικό (συμπεριλαμβανομένης και μερίδας του ΣΥΡΙΖΑ), και στην υλοποίηση επί τα βελτίω, του Προϋπολογισμού του 2013.
Με τη λήξη του έτους 2013, τόνισε ο κ. Καλογιάννης, «καθίσταται εφικτή η επίτευξη δημοσιονομικού πλεονάσματος, έχουμε τις πρώτες ενδείξεις για έξοδο απ΄την κρίση, η ύφεση επιβραδύνεται και ανακόπτεται η αυξητική τάση της ανεργίας και η εκρηκτική πορεία αύξησης του χρέους, ο ρυθμός του οποίου προβλέπεται να αρχίσει να φθίνει από το 2014». Το κλίμα αυτό συνεχίζεται και το έτος 2014, οπότε ο Προϋπολογισμός προβλέπει πλεόνασμα περίπου 3 δις, με μείωση των δαπανών σε σχέση με το 2013, αύξηση των καθαρών εσόδων (συνεπικουρούμενη από τις καθυστερημένες αποπληρωμές φορολογικών υποχρεώσεων του προηγούμενου έτους), μείωση των δαπανών για τόκους, μικρή αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, έσπευσε να διαψεύσει τη φημολογία περί αύξησης του φόρου των νομικών προσώπων (απλώς «κατηγορίες φορολογουμένων πως φορολογούντο ως φυσικά πρόσωπα φορολογούνται πλέον με βάση την επιχειρηματική του δραστηριότητα») – και υπέδειξε ότι η εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων από το φόρο ακίνητης περιουσίας (41% σε σχέση με το 2013), οφείλεται κυρίως σε συνυπολογισμό της εξόφλησης των τελευταίων δόσεων των ΦΑΠ των περασμένων ετών.
Το κυβερνητικό πρόγραμμα για το έτος 2014, εστιάζεται πλέον στις μεταρρυθμίσεις, τον εξορθολογισμό των φορολογικών βαρών, τις αποκρατικοποιήσεις, τη βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος – σε συνδυασμό με κοινωνικά μέτρα όπως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. “Καταστάσεις όπως αυτές που βιώνουμε σήμερα στα ΑΕΙ, δεν μπορεί να μένουν ανεκτές” σημείωσε ο κ. Καλογιάννης.
«Η άρνηση της κυβέρνησης να προσγειωθεί στην πραγματικότητα, εγκλεισμένη στο παράλληλο σύμπαν του Μνημονίου, είναι προκλητική» απάντησε στην ομιλία του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Σαμοΐλης.«Στην πραγματικότητα, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με έναν Προϋπολογισμό που προσαρμόζει τις ανάγκες των πολιτών στην κυβερνητική πολιτική – έναν Προϋπολογισμό που παλεύει για την επιβίωση της κυβέρνησης και όχι της κοινωνίας».
«Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την κοινωνία ως αόρατη, παρακάμπτοντάς την στις στατιστικές της» υποστήριξε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Το πλουσιότερο 20% των Ελλήνων είναι 7 φορές πιο πλούσιο απ’ το φτωχότερο 20%. Το 66% των ανέργων ψάχνουν για δουλειά πάνω από ένα χρόνο. Προβλέπετε αναστροφή του επενδυτικού κλίματος από το -0.9% σε +5%, αλλά μείωση της ανεργίας μονάχα κατά 1%. Προβαίνετε σε συνολική επιδότηση των εργοδοτών, να προσλαμβάνουν νέους που μένουν απλήρωτοι επί πέντε μήνες και αμείβονται στο τέλος με 300 ευρώ χωρίς συντάξιμα ένσημα. Οι 500 πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις παρουσιάζουν το 2012 αύξηση κερδών σχεδόν 45% από το τσάκισμα των μισθών και των εργασιακών δικαιωμάτων, σε συνδυασμό με την εκχώρηση του εθνικού πλούτου στο ιδιωτικό κεφάλαιο..».
Με βάση τις προβλέψεις του ίδιου του Προϋπολογισμού, «για κάθε ένα ευρώ αύξησης του ΑΕΠ, τα φορολογικά έσοδα θα πρέπει να αυξάνονται κατά 30 ευρώ. Για την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος των 812 εκ. ευρώ, λήφθηκαν μέτρα 9 δις, (1,5 δις μονάχα καταλαμβάνουν οι πλειστηριασμοί ακινήτων), από τα οποία έχει δημιουργηθεί το δημοσιονομικό κενό του 1,3 δις το 2014. Η συντριπτική πλειοψηφία του πλεονάσματος, ξοδεύεται στην αποπληρωμή του χρέους…».
Τα παραπάνω δεδομένα, κατά τον κ. Σαμοΐλη, επιβεβαιώνουν την επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ για την αναξιοπιστία των κυβερνητικών αναλύσεων για βιώσιμα πλεονάσματα. «Η ανάπτυξη που προσδοκάτε το 2014, βασίζεται στη φτωχοποίηση της κοινωνίας και το μοντέλο της δεν απέχει από εκείνο της Κίνας και της Κεντρικής Ευρώπης» σημείωσε ο κος Σαμοΐλης αντιπροτείνοντας το αναπτυξιακό μοντέλο της Γερμανίας του ’53 με παράλληλο τερματισμό της λιτότητας.
Για λογαριασμό του ΠΑΣΟΚ, ο Φίλιππος Σαχινίδης υπερασπίστηκε κατ’ αρχήν την πολιτική της τριετίας του 2010-2012 οπότε πραγματοποιήθηκε η «πρωτοφανής σε ένταση δημοσιονομική προσαρμογή», υπενθυμίζοντας πως «η ύφεση είχε ξεκινήσει δύο χρόνια πριν», και πως «οι φερόμενες ως εναλλακτικές προτάσεις, γνωστές ως “Ζάππεια”, ουδέποτε δοκιμάστηκαν».
Από κει και πέρα, με δεδομένη την επιτυχία της δημοσιονομικής προσαρμογής, η κυβέρνηση κατά τον κ. Σαχινίδη, θα πρέπει να διασφαλίσει στις διαπραγματεύσεις της με την Τρόικα, πως ο Προϋπολογισμός του 2014 δεν θα αναθεωρηθεί, καθώς «θετικός ρυθμός ανάπτυξης, δεν μπορεί να επιτευχθεί με νέα δημοσιονομικά μέτρα».
«Η διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι ότι ο κύκλος της δημοσιονομικής προσαρμογής έχει ολοκληρωθεί – και πως η έμφαση πλέον, για το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2014-2017, πρέπει να δοθεί στην ενίσχυση και επιτάχυνση του μετασχηματισμού της οικονομίας σε ανταγωνιστική και εξωστρεφή” υποστήριξε. Για να υπάρξει ωστόσο αυτό, θα πρέπει να σταματήσει ο αποπληθωρισμός που επιδεινώνει τη δυναμική του λόγου “χρέος προς ΑΕΠ” και ενισχύει τις αβεβαιότητες για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του χρέους. Κατά προτεραιότητα θα πρέπει να υπάρξουν και παρεμβάσεις που “θα αντιμετωπίσουν φαινόμενα ακραίας κοινωνικής αδικίας και θα ανακουφίσουν τους συμπολίτες μας που κινδυνεύουν να περιέλθουν σε καθεστώς φτώχειας».
Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, απαραίτητη είναι κατά τον κ. Σαχινίδη, η ενίσχυση του διαπραγματευτικού μετώπου της χώρας, μέσω ευρύτερων πολιτικών συναινέσεων – «κάτι που δεν είχε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ». «Θα ήθελα να ακούσω, και ποια είναι η εναλλακτική πρόταση που καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, για την επίλυση του προβλήματος του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Γιατί το πρόβλημα του είναι το έλλειμμα ρευστότητας – και αυτό καλύπτεται από την χρηματοδότηση που παρέχει η ΕΚΤ» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Σαχινίδης.
«Κλασσικό μνημονιακό Προϋπολογισμό» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, Νότης Μαριάς, καθώς για να εξοφληθούν οι δανειστές προβλέπεται «πλήρης αφαίμαξη των εισοδημάτων και γενική επίθεση στα λαϊκά στρώματα και την ιδιωτική περιουσία».
«Ο Προϋπολογισμός συνεχίζει την ίδια πολιτική στα ζητήματα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, διατηρεί τους ολιγάρχες στις τράπεζες τη στιγμή που κύριος μέτοχός τους είναι το Δημόσιο. Σιωπά για τις γερμανικές αποζημιώσεις και το κατοχικό δάνειο. Διαλαμβάνει εξόφληση του δημοσίου χρέους, τη στιγμή που το μεγαλύτερο τμήμα του είναι επονείδιστο και πρέπει να διαγραφεί. Οδηγεί σε πλήρη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, δεν θέτει τις βάσεις για παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας» υποστήριξε ο κος Μαριάς.
«Το 2014, λαμβάνετε μέτρα 5,5 δις ευρώ επιπλέον του 2013 για να πετύχετε μείωση του χρέους κατά 1 δις. Αυτή είναι η “τεράστια επιτυχία” που προβλέπετε» κατηγόρησε την κυβέρνηση ο αγορητής των ΑΝ.ΕΛ.. «Είχατε πείσει τους συναδέλφους της πλειοψηφίας ότι θα υπήρχε κούρεμα μετά τις γερμανικές εκλογές και τώρα μιλάτε για άλλο σχέδιο – επιμήκυνση με ομόλογο. Έχετε κάνει μελέτη για το κέρδος της ιστορίας αυτής; Θα είναι το ίδιο με τη “μείωση των τόκων κατά 6 δις” πέρσι, που ξαναγύρισαν μέσα για τη μείωση του χρέους; Λέτε και το παραμύθι ότι σταματά το Μνημόνιο το 2014: Πριν το 2016 ωστόσο, ο κος Τόμσεν και το ΔΝΤ δεν φεύγουν. ‘Ύστερα υπάρχει η διακρατική ρήτρα, πως θα συνεχίσει η εποπτεία για το αν εφαρμόζεται η συμφωνηθείσα πολιτική. Όλες οι χώρες που έχουν δανειστεί από τον EFSF θα είναι υπό συνεχή επιτήρηση, με αυξημένες δυνατότητες του επιτηρούντος μέχρι να εξοφληθεί το 75% του χρέους μετά το 2049» σημείωσε μεταξύ άλλων ο κος Μαριάς, επιμένοντας ότι η Ελλάδα πρέπει να καταγγείλει τα Μνημόνια και τις δανειακές συμβάσεις και να διαγράψει το επονείδιστο χρέος.
«Μιλάτε για διάσωση του κράτους, και όχι για τον ελληνικό λαό, που σε τελευταία ανάλυση είναι εκείνος που απαρτίζει το κράτος” κατηγόρησε την κυβέρνηση ο αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος, διακρίνοντας στον Προϋπολογισμό του 2014, “ευχολόγια και υπολογισμούς που θα φανεί σε μερικούς μήνες αν έχουν σχέση με την πραγματικότητα (…) Μιλάμε για έναν Προϋπολογισμό, ο οποίος είναι έωλος, μετέωρος, υπό αίρεση στην κυριολεξία, αφού η Τρόικα δεν έχει εγκρίνει τίποτα απ’ όλα όσα έχετε φέρει σήμερα στην Επιτροπή προς διαβούλευση».
“Αν ρωτήσετε οποιονδήποτε σχετίζεται με οικονομία, επιχειρήσεις και εμπόριο, θα σας διαψεύσει πανηγυρικά για τα περί βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος. Το χρέος αυξάνεται χρόνο με το χρόνο, και οι προοπτικές του είναι αρνητικότατες και για το 2014, παρά τα όποια ευχολόγια. Μιλήσατε για αύξηση μείωσης της ύφεσης, όπως επίσης για μείωση των αυξητικών τάσεων της ανεργίας, λες και είναι φοβερό και τρομερό κατόρθωμα με 60% ανέργους. Μιλήσατε για υποχώρηση του πληθωρισμού: Όταν υπάρχει γενική αναδουλειά και ξεπούλημα στον επιχειρηματικό κόσμο, λογικό είναι να υπάρχει μείωση τιμών – και βεβαίως μετά, επέρχεται το κλείσιμο”. ανέφερε ο κος Παναγιώταρος.
“Ποιες καταθέσεις επέστρεψαν στις τράπεζες; Εκείνων που φέρνουν το χρήμα για να αγοράσουν «μπιρ παρά» αυτά που ξεπουλάτε; Οι μικρομεσαίοι δεν έχουν πλέον χρήμα στις τράπεζες. Μιλάτε για αύξηση των δικαιούχων στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά δεν λέτε πως υπήρξε μείωση της κατανάλωσης, καθώς εκείνοι που δικαιούντο το επίδομα, δεν μπορούσαν να μαζέψουν τα χαρτιά που απαιτούνται. Παρουσιάζετε τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, λες και είναι εξαιρετικό κατόρθωμα: Η πιο τουριστική χώρα στην Ευρώπη είχε τον υψηλότερο φόρο σε όλη την υφήλιο. Μιλάτε για την επανέναρξη των μεγάλων έργων: Χθες πέρασα από την Ιωνία Οδό και δεν είδαμε απολύτως τίποτα. Μάλιστα, στο τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα έχουν φυτρώσει και δέντρα στο δρόμο-καρμανιόλα….” παρατήρησε μεταξύ άλλων ο βουλευτής.
Απουσία αναπτυξιακής διάστασης στον Προϋπολογισμό, καθώς και μέτρων «κοινωνικής επανόρθωσης», διαπίστωσε η ειδική αγορήτρια της ΔΗΜΑΡ, Ασημίνα Ξυροτήρη. «Λείπει ένα πρόγραμμα διεκδικήσεων για την αναδιάρθρωση του χρέους – εθνικές προτάσεις που θα χρησιμεύσουν και στη διαπραγμάτευση με την Τρόικα. Γιατί αν δεν έχεις τίποτε να προτείνεις, θα αποδεχθείς τα πάντα…»
Η κα Ξηροτύρη εξέφρασε την απορία της για προβλέψεις του Προϋπολογισμού που οδηγούν στο «θαύμα του πλεονάσματος», όπως το χαρακτήρισε σκωπτικά: “Από πού προέρχεται το 1,319 δις πλεόνασμα στους ΟΤΑ; Το πλεόνασμα 6 δις στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης θα προκύψει από την ειδική εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 1,3 δις και επιχορήγησης από τον κρατικό προϋπολογισμό 1,6 δις;” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τελικά «οι εκτιμήσεις για τον προϋπολογισμό του 2014, είναι ότι τα νέα βάρη είναι ύψους 6 δις, με αύξηση των φόρων στους μικρομεσαίους και κυρίως στην ακίνητη περιουσία». Το χρηματοδοτικό κενό, εμφανίζεται όταν το πρωτογενές πλεόνασμα και οι ιδιωτικοποιήσεις δεν επαρκούν για την πληρωμή των τόκων. «Πώς θα καλυφθεί το κενό; Με νέο δανεισμό; Με νέα μέτρα;» αναρωτήθηκε η βουλευτής. «Πόσα χρήματα θα χρειαστούμε για τη λήξη ομολόγων και για τόκους; Η Κυβέρνηση ενόψει της αναδιαπραγμάτευσης για την αναδιάρθρωση του χρέους πρέπει να επιμείνει και στη μετακίνηση των υποχρεώσεων του 2014, ύψους 16,2 δις, ώστε να δοθεί μια ανάσα στην ελληνική κοινωνία».
Η κα Ξηροτύρη, επεσήμανε με τη σειρά της, πως αποτελεί συνταγματική επιταγή η ανακούφιση των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων που επλήγησαν από τη διαδικασία της δημοσιονομικής προσαρμογής. «Πολυδιαφημίζετε το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα – μια πιλοτική εφαρμογή, σε δύο περιφέρειες της χώρας. Εμείς ζητάμε να αρχίσετε να το εφαρμόζετε από τώρα. Το πιο κρίσιμο μέλημα του Προϋπολογισμού του 2014, έπρεπε να είναι η αποτροπή της προ των θυρών ανθρωπιστικής κρίσης. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι» υπογράμμισε η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ.
Η συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2014, συνεχίζεται στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, αύριο το πρωί, οπότε αναμένεται και η τοποθέτηση του ειδικού αγορητή του ΚΚΕ.