Η στρατηγική αποκρατικοποίησης και ανάπτυξης των λιμανιών, τα προβλήματα της ακτοπλοΐας, αλλά και η απλοποίηση και ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού νηολογίου, θέματα που εμπεριέχονται και στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, θα βρίσκονται στο επίκεντρο της συνάντησης που θα έχει αύριο, στις 10 το πρωί, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.

Η συνάντηση, θα είναι εφ’ όλης της ύλης, για όλα τα θέματα της ναυτιλίας, ενώ ο Κωστής Μουσουρούλης θα ενημερώσει προφορικά, αλλά και γραπτά, τον πρωθυπουργό για τον απολογισμό και τον προγραμματισμό δράσης του υπουργείου του.

Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, αφού πρώτα λάβει τις υπογραφές όλων των υπουργών.

Εξάλλου, αύριο αναμένεται να φθάσουν στην Αθήνα και τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, τα οποία θα έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, συναντήσεις με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας, στις οποίες θα συζητηθεί η πορεία δράσης του υπουργείου, με βάση το τελευταίο μνημόνιο, αλλά και οι εξελίξεις στα λιμάνια και στην ακτοπλοΐα.

Λιμάνια

Έως το τέλος του Φεβρουαρίου το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα παρουσιάσει τη στρατηγική αποκρατικοποίησης των λιμανιών.

Σημειώνεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το 74,138% των μετοχών του ΟΛΠ και το 74,268% των μετοχών του ΟΛΘ, καθώς και το 100% των ανώνυμων εταιρειών οργανισμών λιμένων Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας.

Στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας “Ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις” προβλέπεται η δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, ενώ θεσμοθετείται το νομικό πλαίσιο για τη δημιουργία τεσσάρων βασικών δικτύων, που θα λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας: Το Αττικό Λιμενικό Δίκτυο, με επικεφαλής τον ΟΛΠ, στο οποίο εντάσσονται τα λιμάνια της Ραφήνας, του Λαυρίου και της Ελευσίνας, το Δίκτυο Λιμένων Βορείου Ελλάδος υπό τον ΟΛΘ, στο οποίο εντάσσονται τα λιμάνια του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, το Δίκτυο Λιμένων Δυτικής Ελλάδος με τα λιμάνια της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας και ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Τα Λιμενικά Ταμεία, με τη μορφή ΝΠΔΔ, δύνανται είτε να συγχωνευθούν μεταξύ τους με τη δημιουργία Ανώνυμης Εταιρίας, είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα Λιμενικά Δίκτυα.

Το ΤΑΙΠΕΔ, πριν από οποιαδήποτε απόφαση που μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης των Λιμένων ή να επιδράσει στην λειτουργία τους, εκπονεί μελέτη βιωσιμότητας για κάθε έναν από αυτούς, με σκοπό τη διασφάλιση των οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων, καθώς και της υλικοτεχνικής υποδομής, που θα επιτρέπουν τη συνέχεια της αδιάλειπτης λειτουργίας τους και την απρόσκοπτη παροχή των διοικητικών υπηρεσιών τους.

Ακτοπλοΐα

Ένα από τα θέματα που θα συζητηθούν στην αυριανή συνάντηση του Κωστή Μουσουρούλη με τον πρωθυπουργό, είναι και τα προβλήματα του κλάδου της ακτοπλοΐας, με αφορμή και τις αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει διατάξεις του πολυνομοσχέδιου του υπουργείου Ναυτιλίας.

Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία έχει ζητήσει την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου, υποστηρίζοντας πως με βασικά του άρθρα, επέρχονται ριζικές αλλαγές στις εργασιακές τους σχέσεις, ενώ αυξάνεται ο αριθμός των άνεργων ναυτικών.

Από την πλευρά τους, οι ακτοπλόοι τονίζουν ότι το πολυνομοσχέδιο θα δώσει μια μικρή “ανάσα” στην αγορά, καθώς επιλύονται κάποια από τα προβλήματα του κλάδου.

Οι ίδιοι αναφέρουν, μάλιστα, ότι η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ακτοπλοΐα είναι σε οριακό σημείο, καθώς η πτώση της επιβατικής κίνησης, λόγω της οικονομικής κρίσης, και η παντελής έλλειψη ρευστότητας από τις τράπεζες, έχει οδηγήσει τον κλάδο σε ασφυκτικά επίπεδα.

Την ανάκληση του νομοσχεδίου του υπουργείου έχουν ζητήσει, επίσης, το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Μάλιστα, το τμήμα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, σε ανοιχτή συγκέντρωση που πραγματοποίησε τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου για το θέμα, με τη συμμετοχή διαφόρων φορέων, έκανε λόγο για έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης, ενώ εξέφρασε σοβαρές διαφωνίες, τόσο για το σύνολο, όσο και για συγκεκριμένες διατάξεις.

Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός του ελληνικού νηολογίου

Την ερχόμενη εβδομάδα, η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου αναμένεται να παρουσιάσει σε ειδική εκδήλωση την εφαρμογή του σχεδίου για την απλοποίηση και εκσυγχρονισμό του ελληνικού νηολογίου, με στόχο να προσελκύσει περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία, αλλά και ξένες ναυτιλιακές εταιρείες στη χώρα μας.

Το υπουργείο, προκειμένου να κάνει ελκυστικότερο το ελληνικό νηολόγιο με στόχο τη μείωση της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών και την αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος στη χώρα μας, προχωρά στη δημιουργία ηλεκτρονικού νηολογίου, καθώς και σε μείωση σε 8 των υπογραφών που απαιτούνται για μια πράξη νηολόγησης, από 32 που είναι σήμερα.

Σημειώνεται ότι για το θέμα είχε εδώ και καιρό συσταθεί κοινή επιτροπή από υπηρεσιακούς παράγοντες των υπουργείων Ναυτιλίας και Οικονομικών.

Η μείωση της γραφειοκρατίας και ο χρόνος νηολόγησης των πλοίων εκτιμάται από το υπουργείο Ναυτιλίας ότι θα αποτελέσει ένα κίνητρο προκειμένου να εγγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο περισσότερα ελληνόκτητα πλοία.

Από τα 3.760 πλοία ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Committee (Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου) για το 2012, τα υπό ελληνική σημαία ήταν 862, αντί 917 το 2011 και 969 το 2010. Συνολικά τα πλοία ελληνικών συμφερόντων το 2012 ήταν 3.760, έναντι 3.848 το 2011 και 3.996 το 2010.

Ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως, ενώ στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, 718 ναυτιλιακές εταιρείες.

Περίπου 60.000 εργαζόμενοι, βάσει εκτιμήσεων του υπουργείου, απασχολούνται σε ναυτιλιακές εταιρείες και έως 140.000 εργαζόμενοι σε συναφείς κλάδους με τη ναυτιλία.