Έντονες διαφωνίες και επιφυλάξεις για το σχέδιο νόμου που προωθεί στη Βουλή το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, εκφράζει η ΔΗΜ.ΑΡ. Όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση του κόμματος, η Αγίου Κωνσταντίνου εκτιμά ότι υπάρχουν σοβαρά περιθώρια βελτίωσής του συγκεκριμένου νομοθετήματος, όπως φάνηκε άλλωστε και κατά την περίοδο της δημόσιας διαβούλευσης επί του αρχικού σχεδίου.
Η ΔΗΜ.ΑΡ. θεωρεί λανθασμένη επιλογή, που δυσκολεύει την προσπάθεια συνθέσεων και βελτιώσεων του νομοσχεδίου, την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη να μην δώσει στη δημοσιότητα το τελικό σχέδιο νόμου, με τις όποιες αλλαγές προκύψουν από το δημόσιο διάλογο επ’ αυτού, παρά μόνο με την κατάθεσή του στη Βουλή.
Καλεί δε τον υπουργό να δώσει έγκαιρα στα κόμματα και τους θεσμικούς φορείς της ναυτιλίας το τελικό σχέδιο.
Στην ίδια ανακοίνωση, η ΔΗΜΑΡ («με την επιφύλαξη, φυσικά, οριστικής τοποθέτησης όταν δημοσιοποιηθεί το τελικό σχέδιο νόμου και με βάση τα όσα έχουν δημοσιοποιηθεί»), εκφράζει την αντίθεσή της στα παρακάτω βασικά σημεία:
– Για την κατάργηση του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, αναφέρει ότι τάσσεται κατά της στρατιωτικοποίησης του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αλλά υποστηρίζει την αναγκαιότητα διατήρησης Αρχηγείου Λ.Σ. ΕΛ.ΑΚΤ και των καταρτισμένων στελεχών του, υπαγομένων είτε στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, είτε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με διακριτό όμως ρόλο από τον πολιτικό-αναπτυξιακό τομέα της ναυτιλίας και με ανάλογη στελέχωση, στο πλαίσιο της Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της αρχής της κινητικότητας.
– Σχετικά με την Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, η ΔΗΜΑΡ διαφωνεί πλήρως να τελεί υπό τον έλεγχο του υπουργού, καθώς δεν διασφαλίζεται η ανεξαρτησία που εκ του ρόλου της πρέπει να έχει. «Ναι στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, όχι στην εξάρτησή της από την οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ», τονίζεται στην ανακοίνωση.
– Όσον αφορά την Πλοηγική Υπηρεσία, η ΔΗΜΑΡ έχει αντίρρηση να δοθεί στην οποιαδήποτε εταιρεία συσταθεί, η σημαντικής αξίας ακίνητη (κτίρια κ.λπ.) ή άλλη περιουσία διαθέτει.
– Αναφορικά με τα Λιμενικά Δίκτυα, η ΔΗΜΑΡ θεωρεί ότι υπό προϋποθέσεις μπορεί να λειτουργήσει μόνο το Αττικό Λιμενικό Δίκτυο. Προσθέτει δε ότι τόσο το Δίκτυο του Ιονίου ή Δ. Ελλάδας (κυρίως για λόγους απόστασης των λιμανιών μεταξύ τους), όσο και το δίκτυο Β. Ελλάδας δεν μπορούν να λειτουργήσουν.
«Σε μια προοπτική παραχωρήσεων, μάλιστα, π.χ. των λιμανιών του Δικτύου της Β. Ελλάδας, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ο επενδυτής να επικεντρωθεί στο πιο προσοδοφόρο γι’ αυτόν λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αφήνοντας υποβαθμισμένα περιφερειακά λιμάνια, όπως είναι του Βόλου και της Καβάλας, με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις σε μεγάλες οικονομικές και γεωγραφικές ζώνες των αντίστοιχων ευρύτερων περιοχών», υπογραμμίζει η ΔΗΜΑΡ.