Την πλήρη ικανοποίησή του, από τη διήμερη επίσημη επίσκεψή του το Λονδίνο, εξέφρασε ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σε Έλληνες ανταποκριτές, στη βρετανική πρωτεύουσα.

Ο υπουργός τόνισε ότι διεθνώς «η κατάσταση της ναυτιλιακής βιομηχανίας επιστρέφει στη σταθερότητα, όσον αφορά τα μεταχειρισμένα πλοία, αλλά και τις προοπτικές για νέες παραγγελίες», ενώ επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει ο τομέας της ναυτιλίας στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Ο Έλληνας υπουργός σε σειρά σημαντικών επαφών που είχε, συναντήθηκε, μεταξύ άλλων, με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ) Koji Sekimizu, το προεδρείο και τα μέλη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας ( Greek Shipping Cooperation Committee) καθώς και με τον Βρετανό υφυπουργό, υπεύθυνο για θέματα ναυτιλίας και μεταφορών Στίβεν Χάμοντ.

Συνάντηση με τον γγ του ΙΜΟ

Στη συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τη διεθνή ναυτιλία, όπως η πειρατεία, η μόλυνση του περιβάλλοντος, το θαλάσσιο έρμα και η εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων, αναφέρει δημοσίευμα του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Για την πειρατεία ο κ.Μουσουρούλης, επεσήμανε ότι έχει ετήσιο τζίρο 7 με 15 δισ. δολάρια και «επηρεάζει την ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος, αλλά και το κόστος των μεταφορών». Τόνισε πως «αν και η Ελλάδα εφαρμόζει τη νομοθεσία για τους ένοπλους φρουρούς, αυτό είναι ένα προσωρινό μέτρο το οποίο δεν μπορεί να δώσει μια μόνιμη λύση», συμπλήρωσε, όμως, πως «η χώρα μας είναι υπέρ άλλων πιο βιώσιμων λύσεων, όπως η δημιουργία κατάλληλων θεσμών για να αντιμετωπιστεί το θέμα στην καρδιά του προβλήματος».

Αναφορικά με το ζήτημα της εκπομπής ρύπων επεσήμανε στον γγ του ΙΜΟ ότι «η Ελλάδα υποστηρίζει το σύστημα παγκόσμιας εφαρμογής, παρόλο που διαφοροποιείται μερικώς από την ΕΕ». Σημείωσε, ωστόσο, ότι «το καλύτερο μοντέλο είναι αυτό που συνδέει το καύσιμο με το πρόσοδο, σε αντίθεση με ένα σύστημα εμπορίας που μπορεί να στρεβλώσει τον ανταγωνισμό».

Ο Έλληνας υπουργός, σχετικά με τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος, υποστήριξε πως «απαιτείται καλύτερη προετοιμασία από τον ΙΜΟ με πιο σαφείς οδηγίες και ενσωμάτωση της τεχνολογίας». Αξιοσημείωτο είναι, όπως επεσήμανε ο κ. Μουσουρούλης, ότι «η σχετική διεθνής σύμβαση έχει υπογραφεί από το 29% των χωρών μελών του ΙΜΟ, πράγμα που δείχνει τον σκεπτικισμό που επικρατεί στο θέμα αυτό».

Αναφορικά με τις διεθνείς συμβάσεις ο κ. Μουσουρούλης τόνισε ότι η χώρα μας έχει υπογράψει 18 από τις 19 διεθνείς συμβάσεις και ότι είναι υπέρ της υποχρεωτικής διαδικασίας ελέγχου (audit) από τον ΙΜΟ.

Συζητήθηκε, επίσης, η ανάγκη μεγαλύτερης συμμετοχής Ελλήνων στον ΙΜΟ «ανάλογη με το κύρος και την σημαντικότητα της ελληνικής σημαίας στην διεθνής ναυτιλία». Ο γγ του ΙΜΟ έδειξε να συμμερίζεται την άποψη της ελληνικής πλευράς η οποία όπως εκτίμησε ο κ. Μουσουρούλης «μάλλον σύντομα θα ικανοποιηθεί». Ο Έλληνας υπουργός προσκάλεσε τον κ. Sekimizu να επισκεφτεί την χώρα μας για να έχουν συζητήσεις σε βάθος . Η πρόσκληση έγινε δεκτή από τον γγ του ΙΜΟ.

Συνάντηση με Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου

Την Τετάρτη ο Έλληνας υπουργός είχε γεύμα εργασίας με το προεδρείο και τα μέλη της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας ( Greek Shipping Cooperation Committee) στο Λονδίνο, με τους οποίους είχε «μια μακρά και εποικοδομητική συζήτηση», όπως υπογράμμισε. Κύρια θέματα συζήτησης ήταν η νηολόγηση των ελληνικών πλοίων, η αναδιοργάνωση της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία, η πειρατεία και η ενίσχυση της Ελλάδος στον ΙΜΟ.

Στη συνάντηση αυτή, από τη μεριά των ελληνικών ναυτιλιακών παραγόντων, εκφράστηκε η ανησυχία τους για τον δυναμισμό που αποκτάει η Σιγκαπούρη και γενικότερα η Ασία και υπογραμμίστηκε η ανάγκη για τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ασπίδας προστασίας, προκειμένου να στηριχθεί η ναυτιλία της Ελλάδας και της Ευρώπης.

Αναφορικά με τη ναυτική εκπαίδευση ο κ. Μουσουρούλης είπε ότι «η Ελλάδα έχει υπογράψει τη διεθνή σύμβαση για τη ναυτική εκπαίδευση», ενώ, παράλληλα, σημείωσε ότι «το υπουργείο σε συνεργασία με την ‘Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών κάνουν προσπάθειες ώστε να βελτιωθεί η ναυτική εκπαίδευση, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και στη διδακτέα ύλη».

Νηολόγιο

Ο Έλληνας υπουργός παρουσίασε τις βασικές γραμμές του σχεδίου που έχει εκπονήσει έτσι ώστε να καταστεί το Ελληνικό Νηολόγιο ελκυστικότερο με στόχο να προσεγγίσει περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία. Το σχέδιο αυτό συνίσταται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, απλοποιούνται οι διαδικασίες, μειώνεται η γραφειοκρατία ώστε να γίνεται πιο εύκολη η νηολόγηση πλοίων στην ελληνική σημαία. Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει την πλήρη ηλεκτρονική εφαρμογή του νηολογίου με έμφαση στον Πειραιά που, όπως τόνισε ο υπουργός, «σηκώνει το βάρος της νηολόγησης». Απώτερος στόχος είναι να αναβαθμιστεί η ελληνική σημαία έτσι ώστε «να κλείσει η ψαλίδα ελληνόκτητης ναυτιλίας και ναυτιλίας υπό ελληνική σημαία», επεσήμανε ο κ. Μουσουρούλης και προσέθεσε πως «όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας όχι μόνο για τους ναυτικούς, αλλά και σε πολλά άλλα συναφή επαγγέλματα».

Συνάντηση με τον Βρετανό υφυπουργό Στίβεν Χάμοντ, υπεύθυνο για θέματα ναυτιλίας και μεταφορών

Στην συνάντησή του με τον Βρετανό υφυπουργό Στίβεν Χάμοντ, συζητήθηκαν διμερή ναυτιλιακά θέματα και διαπιστώθηκε ταύτιση απόψεων στα περισσότερα από αυτά. Σημειώνεται ότι ο κ. Χάμοντ έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τις προοπτικές επενδύσεων στην Ελλάδα και ο υπουργός τόνισε στους ‘Ελληνες δημοσιογράφους ότι θα εξεταστεί το ενδεχόμενο, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, να πραγματοποιηθεί ένα roadshow επενδυτικών ευκαιριών στη Βρετανία.