Σειρά προαπαιτούμενων δράσεων που έχει ζητήσει από την κυβέρνηση η τρόικα ρυθμίζει τροπολογία που κατατέθηκε σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Με τροπολογία:

1) Αυξάνεται σε εξάμηνο από τρίμηνο το χρονικό διάστημα εντός του οποίου η Τράπεζα της Ελλάδος καθορίζει ποσό της διαφοράς σε περίπτωση που η αξία των μεταβιβαζομένων στοιχείων του παθητικού στο προς η μεταβίβαση πιστωτικό ίδρυμα υπερβαίνει την αξία των μεταβιβαζόμενων στοιχείων του ενεργητικού. Η εν λόγω τροποποίηση κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να υπάρχει επαρκής χρόνος για την ολοκλήρωση της αποτίμησης ς του συνόλου των μεταβιβασθέντων περιουσιακών στοιχείων και κατόπιν για τον οριστικό καθορισμό του ποσού από την Τράπεζα της Ελλάδος.

2) Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αποπληρωμή των δανείων, που έχουν λάβει από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων οι Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που έχουν ιδρύσει αυτοί και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις προκειμένου να ενισχυθεί η βιωσιμότητά τους και να διευκολυνθεί η απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας τους σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Ειδικότερα, ρυθμίζεται άπαξ η επιμήκυνση της αποπληρωμής δανειακών συμβάσεων τους με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μέχρι 8 έτη, με υποβολή σχετικής αίτησης, έως 31.12.2012. Παραλλήλως, χορηγείται, με την ίδια ως άνω διαδικασία, περίοδος χάριτος διάρκειας έως 3 ετών, εντός της οποίας καταβάλλονται μόνο τόκοι και επέρχεται, για την περίοδο αυτή, μείωση του επιτοκίου των συναφθέντων δανείων κατά 0,50%. Ακόμη, επιμηκύνεται έως δέκα επιπλέον έτη η αποπληρωμή των δανείων κάποιων Δήμων και παλαιών Κοινοτήτων, ενώ προκειμένου να διευκολυνθεί η ρευστότητα των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού αναστέλλεται η παρακράτηση των τοκοχρεολυτικών δόσεων χορηγηθέντων δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για το Σεπτέμβριο του έτους 2012.

3) Τροποποιείται η ειδική διαδικασία τοποθέτησης και λήξης της θητείας των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών και πλέον προβλέπεται η τοποθέτηση και η λήξη θητείας των ανωτέρω προϊσταμένων με μόνη απόφαση του υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, για θητεία ενός έτους που μπορεί να ανανεώνεται μια ή περισσότερες φορές ή να διακόπτεται πριν τη λήξη της. Προκειμένου να εξασφαλισθεί η εναλλαγή των προσώπων που υπηρετούν σε κρίσιμες θέσεις της φορολογικής διοίκησης σε τακτά χρονικά διαστήματα προβλέπεται ακόμη ότι η ετήσια θητεία των προϊσταμένων οργανικών μονάδων που τοποθετούνται σύμφωνα με την παραγράφου 21 του άρθρου 55 ν. 4002/2011 μπορεί να ανανεώνεται μέχρι δύο φορές – κατά συνέπεια, η θητεία τους δεν μπορεί να υπερβαίνει την τριετία. Στην προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται επίσης ρητά ότι η απόφαση τοποθέτησης προϊσταμένων καθορίζει τους ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους για κάθε οργανική μονάδα ανά τρίμηνο, ενώ επίσης η επίτευξη των τεθέντων ποιοτικών και ποσοτικών στόχων ελέγχεται ανά τρίμηνο και, κατά συνέπεια, η απόφαση πρόωρης λήξης της θητείας προϊσταμένων λαμβάνεται με κύριο κριτήριο την επίτευξη των τριμηνιαίων ποιοτικών και ποσοτικών στόχων της οργανικής μονάδας.

4) Επιταχύνεται η διαδικασία επιλογής των Ελεγκτών Βεβαίωσης και Αναγκαστικής Είσπραξης των Εσόδων του Κράτους από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής Προσωπικού κατόπιν συνέντευξης. Προβλέπεται ιδίως η απλούστευση της διαδικασίας για την επιλογή υπαλλήλων με τουλάχιστον διετή προηγούμενη εμπειρία σε ελεγκτικά καθήκοντα, καθώς και η αξιολόγησή τους σε τριμηνιαία βάση.

5) Με την παράγραφο 4 της παρούσας προσθήκης- τροπολογίας διατηρούνται σε ισχύ οι υπάρχουσες τακτικές διεθνείς λεωφορειακές γραμμές μεταξύ Ελλάδος και τρίτων χωρών έως τις 30.6.2013, ώστε να μην δημιουργηθεί κενό στην εξυπηρέτηση των επιβατών που κινούνται στις γραμμές μεταξύ Ελλάδας και γειτονικών χωρών που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέχρι να οριστικοποιηθεί το πλαίσιο λειτουργίας των διεθνών λεωφορειακών γραμμών. Σημειώνεται ότι στο διάστημα αυτό τηρούνται πλήρως οι υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους να διεξάγει ελέγχους ως προς την λειτουργία των υφιστάμενων γραμμών, αλλά και προς αντιμετώπιση φαινομένων όπως είναι η λαθρεμπορία, η λαθρεπιβίβαση και άλλα αδικήματα, όπως πχ φορολογικά, για τα οποία έχουν υπάρξει κατά καιρούς καταγγελίες.

6) Πλέον καταργούνται οι ελάχιστες νόμιμες αμοιβές για τη διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης κτιρίων, λεβήτων και εγκαταστάσεων θέρμανσης και εγκαταστάσεων κλιματισμού και η αμοιβή θα καθορίζεται με έγγραφη συμφωνία των μερών. Οι δε εισφορές και τα δικαιώματα θα υπολογίζονται με βάση τη συμβατική αμοιβή.

7) Καταργείται η εισφοράς ασφαλισμένου υπέρ Τομέα «ΤΕΑΠΥΚ» του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΟΑΕΕ που συνίσταται σε ποσοστό 4,950 τοις χιλίοις επί των ανά λίτρο προ ΦΠΑ τιμών των βενζινών, των πετρελαίων και του υγραερίου, τις οποίες καταβάλλει ο πρατηριούχος στον εν γένει έμπορο βενζίνης, πετρελαίου και υγραερίου για την αγορά των προϊόντων αυτών.

8) Υπάγονται στον Εθνικό Οργανισμό Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) με σκοπό την παροχή υπηρεσιών υγείας σε είδος οι τομείς των κλάδων Ασθένειας Προσωπικού Τραπεζών ΕΤΒΑ, Εμπορικής και Πίστεως, Γενικής και Αμέρικαν Εξπρές.

9) Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του υπερβάλλοντος μηναίου ποσού φαρμακευτικής δαπάνης από τους ασφαλιστικούς φορείς. Πλέον ο υπολογισμός διενεργείται από έκαστο φορέα κοινωνικής ασφάλισης, με δυνατότητα χρήσης ως βάσης υπολογισμού του συνόλου της πράγματι διατεθείσας ποσότητας φαρμάκων και προβλέπεται ρητά η δυνατότητα διενέργειας συμψηφισμού. Τέλος, καταργείται η προθεσμία 15 ημερών εντός της οποίας έπρεπε, κατ’ εξουσιοδότηση, να δημοσιευθεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση.

10) Η εισφορά των ασφαλισμένων του ΟΓΑ από 1.1.2013 θα υπολογίζεται στην Ασφαλιστική Κατηγορία στην οποία έχει καταταγεί ο ασφαλισμένος και όχι σε ποσό μικρότερο από αυτό που αντιστοιχεί στην 5η ασφαλιστική κατηγορία, όπως ισχύει κάθε φορά. Με τη ρύθμιση αυτή η εισφορά ανέρχεται σε 25,87 ευρώ το μήνα έναντι 14,65 ευρώ το μήνα που είναι σήμερα ήτοι 310,44 ευρώ το μήνα και θα επιφέρει ετήσια αύξηση της τάξης των 86 εκατ. ευρώ ταμειακή δε απόδοση της τάξης των 56 εκατ. ευρώ περίπου.

11) Για τους οργανισμούς επιθεώρησης και ελέγχου πλοίων προβλέπεται πως οι συναφθείσες διμερείς συμφωνίες με τους ήδη εξουσιοδοτημένους αναγνωρισμένους οργανισμούς εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι να συναφθούν νέες το αργότερο εντός έτους από τη δημοσίευση του νομού (Οκτώβριος 2013).

12) Συντέμνεται ο χρόνος της διαβούλευσης προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία κατάθεσης των νομοσχεδίων στη Βουλή, δεδομένου ότι λόγω των ειδικών συνθηκών, τις οποίες διέρχεται η χώρα, απαραίτητο είναι στις πλείστες των περιπτώσεων η νομοθετική παραγωγή να είναι αντίστοιχη σε ταχύτητα προς τις ταχέως εμφανιζόμενες ανάγκες.

13) Ρυθμίζονται θέματα κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου στην έκταση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά, καθώς λόγοι δημοσίου συμφέροντος επιβάλλουν την ενδυνάμωση της επενδυτικής αξίας του ακινήτου και τη διευκόλυνση της διαδικασίας αξιοποίησής του που έχει ήδη δρομολογηθεί από το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και υπαγορεύουν την αποκλειστική κυριότητα του συνόλου της έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγ. Κοσμά από το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να μη διασπάται η οικονομική και νομική ενότητα του προς αξιοποίηση ακινήτου και να διασφαλίζεται η οικονομική του αξία.
Με δεδομένο ότι το Ελληνικό Δημόσιο, για τις ανάγκες της διαγωνιστικής διαδικασίας, πρέπει να έχει την αποκλειστική κυριότητα του συνόλου της προς αξιοποίηση έκτασης με την παρούσα ρύθμιση διασφαλίζεται η κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου και κάθε άλλου ακινήτου εντός των ορίων του ακινήτου του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά, όπως αυτός ορίζεται στο ν. 4062/2012. Ειδικότερα, μεταβιβάζεται προς το Ελληνικό Δημόσιο η κυριότητα τεσσάρων ακινήτων, τα τρία εκ των οποίων βρίσκονται εντός του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού και ένα εντός του παράκτιου χώρου του Αγ. Κοσμά (του ΕΟΤ, των ΕΛΤΑ, της πρώην Νομαρχίας Αθηνών και του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων).

14) Τροποποιείται το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο Αθηνών στην περιοχή «Γουδή», στο χώρο ανέγερσης Σχολών Αξιωματικών Χωροφυλακής, Αρχηγείου Χωροφυλακής, ώστε να αποχαρακτηριστεί ο παραπάνω χώρος και να καθοριστούν χώροι Διοίκησης-Υπουργείων και κοινοχρήστου χώρου πρασίνου.

15) Η έκταση της πρώην ΣΕΛΕΤΕ στην εκτός σχεδίου περιοχή του Δήμου Αμαρουσίου θα κατατμηθεί στο τμήμα αυτού όπου στεγάζεται το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η μεταβίβασή του και η αξιοποίηση του κτιρίου του Υπουργείου Παιδείας από το ΤΑΙΠΕΔ.

16) Ρυθμίζονται θέματα κυριότητας επί του ακινήτου όπου στεγάζεται το υπουργείο Υγείας και συγκεκριμένα μεταβιβάζεται στο ΤΑΙΠΕΔ προς αξιοποίηση η οριζόντια ιδιοκτησία που αντιστοιχεί στο κτίριο όπου στεγάζεται το υπουργείο Υγείας, ενώ η οριζόντια ιδιοκτησία που αντιστοιχεί στο κτίριο όπου στεγάζεται το ΕΣΚΑ παραμένει στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου.

17) Για την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας του ΤΑΙΠΕΔ για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, προβλέπεται ότι πέραν των εξαμηνιαίων οικονομικών καταστάσεων και του ετησίου ισολογισμού και απολογισμού του, συντάσσει και τριμηνιαίες αναφορές επί των δραστηριοτήτων και των οικονομικών καταστάσεών του, οι οποίες αναρτώνται στην ιστοσελίδα του εντός 60 ημερών από το τέλος κάθε τριμήνου.

18) Τροποποιείται και εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο μισθώσεων που συνάπτει το Δημόσιο ως μισθωτής. Συγκεκριμένα, προτείνεται στις διαδικασίες μίσθωσης ακινήτων προς το Δημόσιο να δικαιούνται να υποβάλουν προσφορές, εκτός από τους κυρίους των ακινήτων και οι κάτοχοι αυτών δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Σημειώνεται δε ότι θα μπορούν να συμμετέχουν σε διαδικασίες μίσθωσης μόνο οι κάτοχοι των οποίων η επαγγελματική δραστηριότητα περιλαμβάνει τη διαχείριση και αξιοποίηση ακινήτων, δεδομένου ότι η χρηματοδοτική μίσθωση αφορά παραχώρηση πράγματος για την επαγγελματική χρήση του μισθωτή.

19) Προβλέπεται ότι η ανάθεση παροχής νομικών υπηρεσιών από τη Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων και το ΤΑΙΠΕΔ σε ιδιώτες θα γίνεται μόνο εφόσον το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν μπορεί να παρέχει τις σχετικές υπηρεσίες. Η προτεινόμενη ρύθμιση επιβάλλεται για λόγους μείωσης της δαπάνης του Δημοσίου και δικαιολογείται από το θεσμικό ρόλο του ΝΣΚ ως επισήμου συμβούλου του Ελληνικού Δημοσίου.