Η πολλά υποσχόμενη αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου θα επιβαρύνει τις χώρες πρώτης υποδοχής όπως η Ελλάδα αλλά θα χειροτερέψει και την κατάσταση των προσφύγων στην Ε.Ε. Αυτό καταγγέλλει με ερώτηση του προς την Κομισιόν ο ευρωβουλευτής της ΛΑΕ, κ. Ν. Χουντής για την απαράδεκτη πρόταση αναθεώρησης του ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου που κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στην ερώτησή του ο Ν. Χουντής αφού τονίζει την απαράδεκτη τακτική νεκρανάστασης του ανεφάρμοστου Κανονισμού του Δουβλίνου, κατηγορεί την Κομισιόν ότι επιδιώκει την επιβάρυνση μόνο των κρατών υποδοχής και αγνοεί τα δικαιώματα των προσφύγων.

Η ερώτηση του «Έλληνα ευρωβουλευτή αναφέρεται στη νέα πρόταση της Κομισιόν που εγκλωβίζει τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες στα κράτη υποδοχής, ενώ παράλληλα δημιουργεί έναν εθελοντικό μηχανισμό μετεγκατάστασης μεταξύ των κρατών της Ε.Ε. Στο σημείο αυτό ο Νίκος Χουντής επισημαίνει ότι η Κομισιόν εθελοτυφλεί μπροστά στο γεγονός ότι η προηγούμενη δεσμευτική συμφωνία μεταξύ κρατών μελών για μετεγκατάσταση των 160.000 προσφύγων δεν εφαρμόστηκε ποτέ λόγω της άρνησης των περισσότερων κρατών μελών να επωμιστούν το βάρος που τους ανήκει.

Καταλήγοντας στην ερώτησή του, υποστηρίζει την ανάγκη για ένα ουσιαστικά κεντρικό σύστημα ασύλου και υποχρεωτική κατανομή στα κράτη μέλη, επικαλούμενος και σχετική έκθεση του Ευρωπαϊκό Κοινοβουλίου.

Ζητά τέλος να πληροφορηθεί αν υπάρχει σχέδιο για τους 55.000 εγκλωβισμένους στην Ελλάδα πρόσφυγες και τι θα συμβεί στην περίπτωση που η συμφωνία Ε.Ε.- Τουρκίας δεν μπορέσει να εφαρμοστεί.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

«Η Επιτροπή παρουσίασε πρόταση αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος ασύλου διατηρώντας την απαράδεκτη λογική του Κανονισμού του Δουβλίνου, εγκλωβίζοντας τους πρόσφυγες στα κράτη υποδοχής και αγνοώντας τα δικαιώματα των προσφύγων.

Συγκεκριμένα:

– απαγορεύει τη μετεγκατάσταση των αναγνωρισμένων προσφύγων σε άλλο κράτος μέλος,

– δημιουργεί εθελοντικό μηχανισμό μετεγκατάστασης όταν οι αιτήσεις ασύλου ξεπεράσουν το 150% της δυνατότητας επεξεργασίας του κράτους μέλους υποδοχής. Ένα κράτος της Ε.Ε. μπορεί να εξαγοράσει τη μη συμμετοχή του πληρώνοντας 250.000 ευρώ στο κράτος που τελικά τους υποδέχεται.

Δεδομένου ότι η πρόταση της Επιτροπής εξακολουθεί να ρίχνει το βάρος στα κράτη υποδοχής, αγνοεί τις επιθυμίες των προσφύγων για μετεγκατάσταση, αγνοεί το γεγονός ότι η προηγούμενη συμφωνία μετεγκατάστασης 160.000 προσφύγων δεν εφαρμόστηκε ποτέ λόγω έλλειψης πολιτικής βούλησης, καθώς και ότι ήδη οι εγκλωβισμένοι πρόσφυγες στην Ελλάδα είναι 54.469,

ερωτάται η Επιτροπή:

Υπάρχει ευρωπαϊκό σχέδιο για τους 55.000 εγκλωβισμένους πρόσφυγες στην Ελλάδα και τι θα συμβεί στην περίπτωση που η συμφωνία Ε.Ε.- Τουρκίας δεν μπορέσει να εφαρμοστεί;

Γιατί επιμένει στη νεκρανάσταση ενός Κανονισμού ο οποίος έχει επανειλημμένα αποδειχθεί ανεφάρμοστος;

Για ποιο λόγο δεν υιοθέτησε την πρόταση του Ευρωπαϊκό Κοινοβουλίου για ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου με αξιολόγηση αιτήσεων σε κεντρικό επίπεδο και ανάλογη υποχρεωτική κατανομή στα κράτη μέλη; Προτίθεται να την επανεξετάσει;»