Πακέτο μέτρων για τη διασφάλιση της βιώσιμης λειτουργίας του ελληνικού τουρισμού αλλά και την θεραπεία των προβλημάτων που έχουν ήδη αναδυθεί από τον ολοένα και αυξανόμενο αριθμό ξένων ταξιδιωτών, ο οποίος έχει ήδη αγγίξει ιστορικά υψηλά, δρομολογεί η κυβέρνηση σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Η Καθημερινή». Στο θέμα αναμένεται να αναφερθεί και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη ΔΕΘ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα στην ίδια δέσμη μέτρων αναμένεται να περιληφθούν και παρεμβάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του ανταγωνισμού, ειδικά μεταξύ ξενοδοχείων και βραχυχρόνιων μισθώσεων, όπως και για την ανακούφιση του προβλήματος στέγασης που καταγράφεται σε περοχές με υψηλή τουριστική εκμετάλλευση και αυξημένο αριθμό κατοικιών που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Σε αυτή τη λογική προωθούνται και ενέργειες που θα βελτιώσουν τις υποδομές και θα καταπολεμήσουν προβλήματα όπως για παράδειγμα η λειψυδρία. Ενδεικτικά αναφέρεται πως σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται η απόφαση να επιβληθεί η υποχρέωση σε πισίνες, σε περιοχές όπου υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις νερού, να γεμίζουν αποκλειστικά με θαλασσινό νερό.

Παράλληλα τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της εφημερίδας, αναμένεται να ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις αναφορικά με την απόφαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) να αυξηθεί το τέλος παρεπιδημούντων, που επιβάλλεται επί του κύκλου εργασιών ξενοδοχείων από το 0.5% σήμερα στο 2%.

Τα μέτρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση χωρίζονται σε τρία πεδία:

  1. Στο ειδικό χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση και όπου θα ενσωματωθούν και νέες κατευθύνσεις που έχουν ήδη δοθεί από τον πρωθυπουργό με στόχο την προστασία ειδικά των νησιών της χώρας, με κίνητρα για δόμηση εντός υφιστάμενων οικισμών, με επέκταση των ορίων τους όπου χρειάζεται, αλλά και αντικίνητρα με την εκτός σχεδίου δόμηση στα νησιά
  2. Στην διαχείριση της κρουαζιέρας που έως σήμερα λειτουργεί χωρίς ένα αυστηρό πλαίσιο κανόνων κεντρικά από την πολιτεία με σημαντικότερες παρεμβάσεις την επιβολή ειδικού τέλους κρουαζιέρας στους προορισμούς υψηλής ζήτησης, την ανάθεση της διαχείρισης των τουριστικών λιμένων και των πλόων σε εξειδικευμένους ιδιώτες, τη λειτουργία κεντρικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση των δρομολογίων κ.ο.κ. Ενδεικτικά αναφέρεται πως αναμένεται να αυξηθεί το τέλος αποβίβασης ανά επιβάτη στη Σαντορίνη από 35 λεπτά σήμερα στα επίπεδα των 10-20 ευρώ. και
  3. Με πρόσθετες παρεμβάσεις στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με μέτρα που δίνουν κίνητρα στους ιδιοκτήτες για μακροχρόνιες μισθώσεις και ταυτόχρονα παρακολουθούν το ισοζύγιο των μακροχρόνιων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων στις κορεσμένες τουριστικές περιοχές σε κυλιόμενη βάση ώστε να μην επηρεάζεται δυσμενώς η πορεία των τιμών των ακινήτων για τους μόνιμους κατοίκους.

Η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής: «Λέμε ναι στην τουριστική ανάπτυξη αλλά σε ένα πλαίσιο που θα προστατεύει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων περιοχών, θα ενισχύει τις υποδομές και θα αντιμετωπίζει με αποτελεσματικό τρόπο προβλήματα που απειλούν με υποβάθμιση της παρεχόμενες υπηρεσίες ή και τη ζωή των κατοίκων».