Τη μεγαλύτερη βελτίωση στην ποιότητα διακυβέρνησης παγκοσμίως πέτυχε η Ελλάδα την τελευταία τετραετία, σύμφωνα με τον ετήσιο δείκτη Chandler Good Governance Index (CGGI). Κι αυτό, σε μια περίοδο που χαρακτηρίστηκε από αλλεπάλληλες διεθνείς κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας, της εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στην Ουκρανία, της δυσλειτουργίας στην εφοδιαστική αλυσίδα, την εκτίναξη των τιμών στην αγορά ενέργειας και την αλματώδη αύξηση του πληθωρισμού.
Η χώρα μας σύμφωνα με τον δείκτη, βελτίωσε τη βαθμολογία της περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μεταξύ του 2021 και του 2024, καταλαμβάνοντας πλέον την 41η θέση ανάμεσα στις 113 χώρες που αξιολογήθηκαν φέτος. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα κατάφερε παράλληλα να βελτιώσει την κατάταξή της κατά εννέα θέσεις σε βάθος τετραετίας, που συνιστά τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στον πίνακα, καθώς μόνο τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αναρριχήθηκαν υψηλότερα (κατά 10 θέσεις).
Καταφέραμε δε να βελτιώσουμε τη θέση μας, παρά το γεγονός ότι στη φετινή έκδοση του CGGI έχουν προστεθεί εννέα χώρες και ορισμένες από αυτές, όπως το Λουξεμβούργο, τοποθετήθηκαν αμέσως στην πρώτη δεκάδα, σπρώχνοντας τους υπόλοιπους συμμετέχοντες προς τα κάτω.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποιοτικά στοιχεία στα οποία βασίζεται ο δείκτης CGGI, καθώς η Ελλάδα βελτίωσε τις επιδόσεις της σε έξι από τους επτά πυλώνες κριτηρίων. Ο πρώτος πυλώνας είναι η «Ηγεσία και η Διορατικότητα», όπου μεταξύ άλλων αξιολογούνται η ηθική διακυβέρνηση, το μακροπρόθεσμο όραμα, η προσαρμοστικότητα και η ικανότητα προτεραιοποίησης, κριτήρια, στα οποία η Ελλάδα βαθμολογείται ξεκάθαρα πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την «Ισχύ των Θεσμών», που περιλαμβάνει τον συντονισμό των κρατικών υπηρεσιών, στη συγκέντρωση και αξιοποίηση στατιστικών δεδομένων και στην ικανότητα εκτέλεσης πολιτικών. Ιδιαίτερα στο σκέλος της χρήσης δεδομένων (data) για το καλό των πολιτών, η χώρα μας πλησιάζει το άριστα, που είναι ο βαθμός 1, έχοντας βαθμολογία 0,87.
Τρίτος πυλώνας είναι η «Ελκυστικότητα της Αγοράς», που ανάμεσα σε άλλα καλύπτει την προσέλκυση επενδύσεων, την ποιότητα των υποδομών για logistics και την προστασία των περιουσιακών δικαιωμάτων.
Η χώρα μας έχει πολύ καλή επίδοση και στον πυλώνα «Παγκόσμια Επιρροή και Φήμη». Σε μία απόδειξη της ανάκαμψης τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην εικόνα που προβάλλει η χώρα μας στο εξωτερικό, στην υποκατηγορία του εθνικού brand η Ελλάδα βαθμολογείται με 0,79 τη στιγμή που ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 0,57. Η ισχύς το ελληνικού διαβατηρίου δε, αξιολογείται με 0,95, δηλαδή περισσότερες από 0,4 μονάδες καλύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, «η Ελλάδα κερδίζει το έπαθλο για τη μεγαλύτερη συνολική βελτίωση στη βαθμολογία της κατά την τετραετή περίοδο. Έχει πετύχει αξιοσημείωτη πρόοδο στην οικοδόμηση ποικίλων δυνατοτήτων». Θυμίζει δε πως το περιοδικό «Economist» επέλεξε την Ελλάδα ως χώρα της χρονιάς για το 2023.
Στην έκθεση, την πρώτη θέση παγκοσμίως διατήρησε η Σιγκαπούρη, με δεύτερη τη Δανία και τρίτη την Φινλανδία. Στον αντίποδα, στην 113η θέση βρίσκουμε τη Βενεζουέλα, ακολουθούμενη από τον Λίβανο και τη Ζιμπάμπουε. Μάλιστα, μετά την 100ή θέση όλες οι χώρες είναι είτε αφρικανικές είτε της Μέσης Ανατολής.