Μυρίζει ακόµη χώµα. Βγήκε από τη βασιλική γη των Αιγών µόλις πριν από τρία χρόνια και δεν το έχει δει κανείς πέρα από τους αρχαιολόγους που το έφεραν στο φως. Το περίτεχνο ολόχρυσο στεφάνι όµως από τον τάφο του γιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου – του Ηρακλή –, που δολοφονήθηκε σε ηλικία µόλις 17 ετών, είναι έτοιµο να «πετάξει». Και να αποτελέσει ένα από τα 551 αριστουργήματα της µακεδονικής τέχνης που θα ταξιδέψουν στο Ashmolean Μuseum στην Οξφόρδη µε αφορµή την έκθεση «Από τον Ηρακλή στον Μεγάλο Αλέξανδρο.
Θησαυροί από την αρχαία πρωτεύουσα των Μακεδόνων στα χρόνια της ∆ηµοκρατίας», που τίθεται υπό την αιγίδα του Πρωθυπουργού. Βασιλιάδες – από τον Περδίκκα έως τον Φίλιππο Β’ και τον Αλέξανδρο – που πολεµούν κι άλλοι πουέχουν βγει για κυνήγι µετα όπλα τους. Βασιλείς- αρχιερείς στολισµένοι µε τα ιερατικά τους διαδήµατα. Βασίλισσες- πρωθιέρειες φορτωµένες µε κοσµήµατα και ιερά σκεύη.
∆έσποινες των οποίων η δράση άγγιξε τα όρια του µύθου, όπως η Ευρυδίκη: µητέρα τριών βασιλιάδων και γιαγιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η γυναίκα που διαχειρίστηκε την εξουσία σαν άνδρας. Συµπόσια όπως απεικονίζονται στις χρυσελεφάντινες κλίνες του Φιλίππου Β’ και στα µωσαϊκά των ανδρώνων του ανακτόρου. Μεγαλοπρεπείς ταφικές πυρές.
Είναι ο κόσµος της παλιάς µακεδονικής πρωτεύουσας – των Αιγών – όπως αναδύεται µέσα από ευρήµατα των ανασκαφών των τελευταίων 20 ετών που διενεργεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης και η ΙΖ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Και η πρώτη από τις δύο µεγάλες εκθέσεις – αφιερώµατα στον µεγάλο στρατηλάτη που ετοιµάζονται στην Ευρώπη (η δεύτερη προγραµµατίζεται για το φθινόπωρο στο Μουσείο του Λούβρου), όπου από τα 551 έργα τέχνης τα 527 εκτίθενται για πρώτη φορά. «Είναι µια ευκαιρία να δείξουµε ότι κάτι αλλάζει στη χώρα, να αναδείξουµε τη νέα Ελλάδα. ∆ιότι ο τρόπος που αντιλαµβάνεται ο κόσµος ποιοι είµαστε και ποια είναι η δική µας ταυτότητα εξαρτάται σε µεγάλο βαθµό από τον τρόπο που αναδεικνύουµε την κληρονοµιά µας. Με εκθέσεις σαν και αυτή η Ελλάδα δηλώνει ”είµαι εδώ, συµµετέχω” και δείχνει όχι µόνο τον αρχαίο πολιτισµό της, αλλά και το ποιοι είµαστε σήµερα», επισηµαίνει ο υπουργός Πολιτισµού και Τουρισµού Παύλος Γερουλάνος.
Στόχος της έκθεσης είναι να αποκαλυφθεί η συνέχεια του µακεδονικού βασιλείου από την Εποχή του Σιδήρου ώς την Ελληνιστική Περίοδο, περίοδο περίπου επτά αιώνων, αλλά και να αναδειχθούν τα πρόσωπα, σε αντίθεση µε την έκθεση του Λούβρου, όπου το βάρος δίνεται στον χώρο.
Όσο για την πολιτική διάσταση; «Θα θέλαµε να αποσυνδέσουµε την έκθεση από το σύγχρονο πολιτικό πρόβλημα», τονίζει η ευρωβουλευτής και καθηγήτρια στο ΑΠΘ Χρυσούλα Παλιαδέλη. «Εµείς παρουσιάζουμε εικόνες από τις Αιγές γεµάτες µε ελληνική τέχνη, ελληνικές επιγραφές. Όποιος θέλει να βγάλει συµπεράσµατα σχετικά µε το τι µιλούσαν οι αρχαίοι Μακεδόνες µπορεί. Αλλά δεν είναι αυτό που θέλουμε να τονίσουµε».
Πηγή: «Τα Νέα»