Ο «Θρίαμβος του Έρωτα» του Μαριβώ, ένα ανατρεπτικό παραμύθι, βασισμένο στις παγίδες που στήνει ο έρωτας, κάνει πρεμιέρα απόψε στη σκηνή του θεάτρου Χυτήριο (Ιερά Οδός 44, Γκάζι) από μία νέα θεατρική ομάδα , τη Theater- Ψιθέα σε σκηνοθεσία Μιχάλη Χατζηνικολιδάκη και μετάφραση Ανδρέα Στάικου.
Μια δυναμική πριγκίπισσα μεταμφιέζεται σε άντρα για να βρεθεί κοντά στον Άγη, ο οποίος ζει από μικρό παιδί στον πολύ καλά φρουρούμενο κήπο του φιλόσοφου Ερμοκράτη. Για να τον κερδίσει μπαίνει σ ‘ αυτόν τον κόσμο έτοιμη να αντιμετωπίσει κάθε δοκιμασία χωρίς κανένα ενδοιασμό προκειμένου να κατακτήσει τον Άγη και να τον πάρει από τον κήπο. Πρόκειται για ένα ερωτικό παιχνίδι. Με νικητές και ηττημένους. Στο τέλος του παιχνιδιού κάποιοι θα γευτούν το θρίαμβο, έτσι όπως τον ονειρεύτηκαν και κάποιοι την πανωλεθρία.
Ο «Θρίαμβος του Έρωτα» είναι η πρώτη δουλειά της ομάδας Theater- Ψιθέα που καλεί το κοινό σε ένα ατελείωτο διαδραστικό παιχνίδι, όπου οι θεατές είναι οι παίκτες και οι ηθοποιοί είναι τα πιόνια, όπως προστάζει ο δημιουργός του έργου, Μαριβώ.
Η ομάδα επιχειρεί να δώσει έμφαση στα ειδικά χαρακτηριστικά της γραφής του Γάλλου συγγραφέα, δηλαδή τις δομές και τις φόρμες του κωμικού διαλόγου, το ρυθμό του κειμένου, τη διαχείριση των παρεξηγήσεων και τις σχέσεις μεταξύ των ηρώων, έτσι ώστε να αποδοθεί τόσο το ιδιοφυές χιούμορ, όσο και ο σύνθετος ψυχικός κόσμος του Μαριβώ, προσαρμόζοντας το έργο στην σημερινή εποχή.
Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Χατζηνικολιδάκης μιλώντας για την παράσταση στο ΑΠΕ/ΜΠΕ αναφέρει πως τα έργα του Μαριβώ έχουν ένα ιδιαίτερο χιούμορ και θεωρεί ότι στη δύσκολη εποχή που ζούμε το κοινό έχει ανάγκη το γέλιο.
«Θεωρώ ότι είναι δελεαστικό για νέους ηθοποιούς να αναμετρηθούν με τον ιδιάζοντα λόγο τέτοιων κειμένων. Ως νέα γενιά βιώνουμε πρώτοι τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και είμαστε ευάλωτοι στις πιέσεις που ασκεί η εξουσία, όπως ακριβώς συμβαίνει και στους ήρωες του Μαριβώ» συνεχίζει.
«Ο Μαριβώ χωρίς να είναι σαφώς ένας πολιτικός συγγραφέας, μέσα στο έργο του “Ο Θρίαμβος του έρωτα” αναγνωρίζουμε πολιτικές του σήμερα. Μια δυναμική γυναίκα μεταμφιέζεται σε άντρα και εισβάλλει σ΄ένα κλειστό, περιφραγμένο σύστημα (τον κήπο του Ερμοκράτη) και για να πετύχει αυτό που θέλει ξεχαρβαλώνει τα θεμέλιά του, διαλύει τις ιδεολογίες του, στο τέλος κερδίζει και απλά .. φεύγει..Πέρα από αυτό όμως, εμάς σαν ομάδα μας ενδιέφερε να αναμετρηθούμε μ’ ένα κλασσικό κείμενο και να καταφέρουμε να το μιλήσουμε στο σήμερα» αναφέρει η ηθοποιός Ιωάννα Πιατά που ερμηνεύει το ρόλο του Αρλεκίνου.
Μιλώντας για την ομάδα Theater- Ψιθέα ο δημιουργός της Μιχάλης Χατζηνικολιδάκης αναφέρει πως η ομάδα αποτελείται κυρίως από σπουδαστές της σχολής Εμπρός – Θεατροεργαστήριον και δύο ακόμη απόφοιτους από άλλες σχολές που μοιράζονται κοινούς κώδικες και κοινή αισθητική.
«Ο Μαριβώ είναι ένας από τους αγαπημένους μου συγγραφείς και μ’ ενδιέφερε εδώ και χρόνια να τον μοιραστώ με τους φίλους και συμφοιτητές μου».
Αναφερόμενος στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μία νέα θεατρική ομάδα να βρει «στέγη» στην εποχή μας και κυρίως να «αποκτήσει» κοινό που θα της εξασφαλίσει το μέλλον της, ο Μ. Χατζηνικολιδάκης αναφέρει πως «οι δυσκολίες για μια τέτοια αρχή είναι τεράστιες, δεν δίνονται δωρεάν χώροι για πρόβες, έχουν σταματήσει οι επιχορηγήσεις, αλλά το θετικό που έχει προκύψει από αυτήν την κατάσταση είναι ότι οι νέοι άνθρωποι στο χώρο αλληλοϋποστηρίζονται. Ευτυχώς, στο δικό μας δρόμο βρέθηκε το ελculture- ένας φορέας που είναι κοντά στις νέες ομάδες- το οποίο μας στήριξε και η βοήθειά του ήταν ιδιαιτέρως πολύτιμη» .
«Σήμερα είναι δύσκολο έως και ανέφικτο πολλές φορές για μία νέα θεατρική ομάδα να βρει “στέγη”, καθώς δεν υπάρχει καμία υποστήριξη από πουθενά. Έτσι αναγκαζόμαστε να συμβάλλουμε όλοι με τον τρόπο μας, χωρίς φυσικά να περιμένουμε ότι θα βγάλουμε χρήματα. Άλλωστε, τα περισσότερα παιδιά από την ομάδα κάνουν και άλλες δουλειές για να καταφέρνουν να επιβιώσουν. Το κοινό θα είναι αρχικά οι φίλοι μας και από κει και πέρα αυτοί που θα γίνουν φίλοι μας» προσθέτει η ηθοποιός Ιωάννα Πιατά.
Σε ό,τι αφορά την επιχορήγηση θεατρικών παραγωγών από την πολιτεία, ο σκηνοθέτης τονίζει πως η τελευταία «οφείλει να στηρίζει το θέατρο, αλλά οι νέες γενιές πια, ακόμα και χωρίς κρατική υποστήριξη, βρίσκουν τρόπο να εκφράζονται με όσα μέσα έχουμε στη διάθεσή μας ».
Η Ιωάννα Πιατά με τη σειρά της θεωρεί πως «η επιχορήγηση είναι πολύτιμη βοήθεια και το κράτος είναι υποχρεωμένο να προάγει τον πολιτισμό και όχι να το θεωρεί το τελευταίο σκαλοπάτι της κοινωνίας».
Σχετικά με την πρωτοφανή επίθεση που δέχτηκε το θέατρο Τέχνης από ομάδα χούλιγκανς την προηγούμενη εβδομάδα ο σκηνοθέτης πιστεύει και ελπίζει πως πρόκειται για ένα μεμονωμένο επεισόδιο.
«Η βία τέτοιου είδους δεν έχει θέση στο θέατρο..εμείς πιστεύουμε στην δύναμη του γέλιου .Αυτές οι μορφές βίας, όπως και οι φανατικές ιδεολογίες του ποδοσφαίρου, δεν έχουν καμία θέση στο θέατρο. Πέρα από αυτό το μεμονωμένο σκηνικό όμως, ο κόσμος και ειδικά οι νέες γενιές είμαστε πια εξαγριωμένοι και η αντίδραση είναι φυσικό αποτέλεσμα. Η βία δεν είναι λύση, αλλά και η δυνατότητα διαλόγου είναι ανύπαρκτη».
Σε ό,τι αφορά τους στόχους της ομάδας για το μέλλον ο σκηνοθέτης τονίζει «πως έχουμε μεγαλόπνοα σχέδια, αλλά οι δυσκολίες είναι πιο .. μεγαλόπνοες..!!», ενώ η Ιωάννα Πιατά συμπληρώνει «το σχέδιο της ομάδας είναι… να θριαμβεύσει στον έρωτα. Από κει και πέρα όλα είναι αμφίβολα…!».
Την επιμέλεια των σκηνικών έχουν αναλάβει ο Λεωνίδας Λιάμπεης και η Λίλιαν Λυκιαρδοπούλου, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, τους φωτισμούς ο Αργύρης Θέος, την δραματουργία η Τζωρτζίνα Κακουδάκη και την κίνηση η Μαριάννα Καβαλλιεράτου.
Στην παράσταση παίζουν οι Ναζίκ Αϊδινιάν, Ελεάννα Αποστολάκη, Τάσος Δαρδαγάνης, Δήμητρα Μητροπούλου, Ιωάννα Πιατά, Ανδρομάχη Σπανέλλη και Μιχάλης Χατζηνικολιδάκης.
Παράλληλα, η ομάδα συμμετέχει στο πρόγραμμα Perform in Art, παρουσιάζοντας την παράσταση αυτή τη Δευτέρα (14/2) στον πολυχώρο του Six Dogs στο Μοναστηράκι (Αβραμιώτου 6- 8), με ελεύθερη είσοδο. Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν έως τις 16 Απριλίου.