Στα τέλη της σαιζόν 2011 η Suzuki εγκατέλειψε τα MotoGP, παρότι είχε ήδη αποσπάσει ειδικές ρυθμίσεις και εξαιρέσεις από τους κανονισμούς που οι άλλες ομάδες ήταν υποχρεωμένες να τηρήσουν…
Όταν τέθηκε σε ισχύ ο Rookie Rule το 2009 (σύμφωνα με τον οποίο κανείς νέος αναβάτης δεν μπορούσε τον πρώτο χρόνο στα MotoGP να υπογράψει συμβόλαιο με εργοστασιακή ομάδα), η Suzuki ζήτησε και κατάφερε να εξαιρεθεί, αποκτώντας τις υπηρεσίες του Alvaro Bautista για το 2010. Ένα χρόνο αργότερα, όταν έγινε φανερό ότι η Suzuki δεν θα κατάφερνε να συμμορφωθεί προς τον κανόνα των 6 κινητήρων ανά σαιζόν, ζήτησε και κατάφερε να εξαιρεθεί, ώστε να χρησιμοποιήσει 9 κινητήρες.
Την επόμενη χρονιά όμως, παρά τις υποσχέσεις της ότι θα κατέβαζε δύο εργοστασιακούς αναβάτες, έφερε μόνον έναν, με αποτέλεσμα στις εκκινήσεις του 2011 να παρατάσσονται μόλις 17 οδηγοί. Και κατόπιν εγκατέλειψε τα MotoGP…
Η Dorna ένιωσε εξαπατημένη και δίκαια, γιατί ουσιαστικά με την αποχώρησή της η Suzuki έσπαζε μονομερώς το μεταξύ τους συμβόλαιο. Ακούστηκαν πολλά, ακόμα και απειλές για δικαστήρια, αλλά στο επίπεδο αυτό δεν είναι υγιές να επιλύουν άλλοι τις διαφορές σου. Έτσι η μεν Dorna δέχτηκε την αποχώρηση βουβά, η δε Suzuki έφυγε με την υπόσχεση να επιστρέψει το 2014.
Από τότε πολλά έχουν αλλάξει στο σκηνικό, με σημαντικότερη διαφοροποίηση την προσθήκη της υποκατηγορίας CRT που κατάφερε να γεμίσει με συμμετοχές τους αγώνες της κορυφαίας κατηγορίας.
Έχουν περάσει δύο χρόνια γεμάτα ιστορίες και ρεπορτάζ για την άμεση ή όχι επιστροφή της Suzuki, στις οποίες προσέδωσε αληθοφάνεια και αξιοπιστία η δημοσίευση σε αμερικάνικο περιοδικό (προφανέστατα «ανεπίσημη» διαρροή) μιας φωτογραφίας της νέας «GSV», σε κάποια ιαπωνική πίστα δοκιμών.
Όμως για όλους τους παραπάνω λόγους η επιστροφή της Suzuki στο θίασο των MotoGP δεν είναι τόσο απλό θέμα. Οι «μεγαλόσχημοι» του Hamamatsu επισκέφθηκαν πέρσι τον Αύγουστο το Brno κατά τη διάρκεια του εκεί αγώνα MotoGP και συναντήθηκαν με το αφεντικό της Dorna, Carmelo Ezpeleta. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την επιστροφή της Suzuki και τεχνικά θέματα, καθώς τον καιρό εκείνο υπήρχε μια θολούρα περί τους νέους κανονισμούς. Θυμίζουμε ότι κάθε 15 μέρες ο Nakamoto του HRC απειλούσε με αποχώρηση της Honda, με αφορμή διαφωνίες μεταξύ της Dorna και των κατασκευαστών.
Η κατάληξη των συζητήσεων εκείνων δεν ήταν αυτή που φανταζόταν η Suzuki. Η εκδίκηση τρώγεται κρύα και ο Ezpeleta τούς περίμενε στη γωνία. Έτσι, όταν οι Ιάπωνες ζήτησαν την υπογραφή μονοετούς συμβολαίου επιστροφής, εκείνος αρνήθηκε, λέγοντας κατηγορηματικά πως θα δεχόταν μόνον τριετές συμβόλαιο, ώστε να εξασφαλίσει κάποιας μορφής συνέπεια και συνέχεια στην παρουσία της Suzuki.
Ύστερα, όταν οι Ιάπωνες δήλωσαν πως δεν θα επέστρεφαν αν επιβαλλόταν η χρήση ενιαίας ECU, ο Ezpeleta απλά επανέλαβε τη θέση του πως οι κανονισμοί είναι αρμοδιότητα της επιτροπής Grand Prix και όλοι πρέπει να συμμορφωθούν με τις αποφάσεις της. Στο τέλος βέβαια η ενιαία ECU εγκαταλείφθηκε -τουλάχιστον σε επίπεδο λογισμικού-, οπότε ένα από τα εμπόδια για την επιστροφή του Hamamatsu έχει εκλείψει.
Την περασμένη Τετάρτη, οι μεγάλοι της Suzuki βρέθηκαν στη Sepang, όπου είχαν πάλι συναντήσεις με ανθρώπους της Dorna για να καθορίσουν τις ημερομηνίες δοκιμών μέσα στο 2014. Η Dorna επανέλαβε ότι η Suzuki είναι απολύτως ευπρόσδεκτη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε από τα τεστ που έχουν προγραμματιστεί φέτος για τις ενεργές ομάδες MotoGP. Ο διευθυντής Events της Dorna, Ισπανός Alonso δήλωσε σε φίλια websites ότι «οι πόρτες μας είναι ανοιχτές».
Υπάρχουν όμως κάποιες προϋποθέσεις για την… «ελεύθερη είσοδο» της Suzuki. Η επιστροφή στα GP περνάει υποχρεωτικά μέσα από τις υπάρχουσες ομάδες, με λίγα λόγια πρέπει να χρησιμοποιήσει την υποδομή μίας από τις ομάδες που ήδη παρατάσσονται στους αγώνες. Οι φήμες θέλουν στον ρόλο αυτό την Aspar και η είδηση για την ανάληψη των δοκιμών της νέας Suzuki από το Randy de Puniet απλά τις ενίσχυσε.
Η Suzuki βέβαια προτιμάει σφόδρα να δημιουργήσει τη δική της ομάδα, ώστε να έχει τον πλήρη έλεγχο της κατάστασης, αλλά η Dorna δεν την εμπιστεύεται. «Προτιμούμε τις ομάδες που έχουμε σήμερα μαζί μας», δήλωσε ο Alonso στην ιστοσελίδα MotoGP.com, «αυτές έχουν κερδίσει το δικαίωμα να συμμετέχουν στα MotoGP κατά προτεραιότητα».
Με αυτά και κείνα, η Suzuki δεν έχει ακόμη καταλήξει σε κάτι οριστικό για τις δοκιμές της μοτοσυκλέτας της. Δημοσιογραφικές πηγές από την Ιαπωνία πάντως αναφέρουν, ότι πρόκειται για ειλημμένη απόφαση. Οι καθυστερήσεις όμως τρέφουν τις αμφιβολίες της Dorna και γι’ αυτό έχει σπεύσει να θέσει τους αυστηρούς της όρους.
Πάνω από όλα η διοργανώτρια του πρωταθλήματος θέλει να αποφύγει τις παλινωδίες του παρελθόντος από εργοστάσια όπως η Suzuki και η Kawasaki, η οποία αποσύρθηκε στο τέλος της σαιζόν 2008. Και επιλέγει να εξασφαλίσει την πολυφωνία, προωθώντας μία από τις υπάρχουσες ομάδες ως όχημα για την επιστροφή των εργοστασίων που δεν διαθέτουν σήμερα τέτοια υποδομή.
Το σύστημα αυτό δείχνει να λειτουργεί καλά στο παγκόσμιο Superbike, όπου συμμετέχουν έξι κατασκευαστές, μόνον ένας όμως με δική του ομάδα. Οι BMW και Honda υιοθέτησαν αυτό το σχήμα από φέτος. Η μεν πρώτη απέσυρε την εργοστασιακή της ομάδα, αναθέτοντας την εκπροσώπησή της στην BMW Goldbet Italia, η δε δεύτερη διευρύνοντας την υποστήριξή της προς την Ten Kate, στην οποία ενσωμάτωσε την Pata Honda.
Θα δεχτεί η Suzuki τούς όρους της Dorna, ώστε να επιστρέψει στα MotoGP το 2014; Επίσημες δηλώσεις δεν υπάρχουν ακόμα, καθώς οι Ιάπωνες κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους. Οι συζητήσεις όμως με κάποιες ομάδες για το 2014 και η ανάληψη της θέσης οδηγού εξέλιξης από τον Randy de Puniet -η συμφωνία αναμένεται να ανακοινωθεί πριν την έναρξη της σαιζόν- δείχνουν προς τα εκεί.