Μία εβδομάδα μετά τη φοβερή πτώση του Loris Baz στην πίστα Sepang της Μαλαισίας, κατά τη διάρκεια της πρώτης δοκιμής IRTA MotoGP του 2016, η Alpinestars δημοσιοποίησε τα στοιχεία τηλεμετρίας του ατυχήματος.
Καταγράφηκαν από τη δερμάτινη προστατευτική στολή Alpinestars Tech-Air την οποία φορούσε ο Γάλλος αναβάτης της Avintia Ducati.
Μία μόλις μέρα μετά τα 23α γενέθλιά του, ο Baz εκτινάχθηκε από τη σέλα του όταν το πίσω σλικ της Michelin εξερράγη κυριολεκτικά, με αποτέλεσμα η Ducati του να φύγει από την ευθεία, να προσκρούσει στις μπαριέρες αριστερά (ως προς την πορεία της), να εξοστρακιστεί κατόπιν προς την αντίθετη πλευρά της πίστας και εκεί να ακινητοποιηθεί, περνώντας ξυστά από τα πόδια του σερνόμενου Γάλλου. Ενα πραγματικό σενάριο τρόμου που θα μπορούσε να καταλήξει τραγικά, ειδικά αν ο πανύψηλος αναβάτης δεν φορούσε τη στολή με τον αερόσακκο.
Το σύστημα καταγραφής δεδομένων που περιέχεται στην «καμπούρα» της στολής έδειξε ότι τη στιγμή της εκτίναξής του ο Baz κινείτο με 290 χλμ/ώρα! Ο αερόσακκος άνοιξε 1,9 δευτερόλεπτα μετά την καταστροφή του ελαστικού και την έναρξη του συμβάντος.
Πιο κρίσιμο ίσως είναι το γεγονός πως, παρά την ακραία ταχύτητα με την οποία συνέβησαν όλα, ο αερόσακκος άνοιξε 60 μιλισεκόντ πριν ο αναβάτης χτυπήσει στην άσφαλτο, για να δεχτεί μιαν επιβράδυνση 29,9 g!
Το γεγονός ότι η επιβράδυνση πιθανά να είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς το εύρος μέτρησης του οργάνου σταματά στα 29,9g, χτύπησε limit-up δηλαδή – κάνει την επόμενη πρόταση ακόμη πιο τρομακτική και εντυπωσιακή: Τα 25 g θεωρούνται το όριο αντοχής του ανθρώπινου σώματος, μετά το οποίο επέρχεται ο θάνατος.
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, αναφέρουμε πως ο Baz επιβίωσε από μια δύναμη τρεις φορές ισχυρότερη από αυτή που μπορούν να γνωρίσουν οι πιλότοι των σύγχρονων μαχητικών.
Μετά την πρόσκρουσή του στο έδαφος ο Γάλλος σύρθηκε κατά μήκος της ευθείας επί 6,6 δευτερόλεπτα, για να σταματήσει 8,5 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη του συμβάντος. Τελικά διέφυγε με ελαφρές μόνον εκδορές στον ένα αγκώνα.
Ως προς τα αίτια της πτώσης του, αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν μια μηχανική βλάβη της μοτοσυκλέτας, κατόπιν η ευθύνη ρίχτηκε στο μαλακό πίσω λάστιχο και τελικά εντοπίστηκε στην πολύ χαμηλή πίεση αέρα. Αλλά γιατί επιτράπηκε τόσο χαμηλή πίεση αέρα;
Υπεύθυνος για αυτό είναι ο τεχνικός της Michelin ο οποίος παραχωρείται από την εταιρεία στην ομάδα ακριβώς για να ελέγχει και αποφασίζει ό,τι έχει σχέση με τα λάστιχα. Περισσότερα για αυτό σε ιδιαίτερο άρθρο μας.
Πώς αντιμετώπισε την εμπειρία ο ίδιος ο Baz; Ο ψηλότερος (1,93μ.) και βαρύτερος αναβάτης των MotoGP φάνηκε χαλαρός. «Ευτυχώς δεν χτύπησα, αλλά μετά από τέτοιου είδους ατυχήματα, χάνεις πάντα πολλή ενέργεια γιατί ακόμα και αν δεν πάθεις κάτι σοβαρό, νιώθεις τους μυς σου λες και έκανες γυμναστική επί 20 ώρες συνεχώς».
Κάτι σαν 20 ώρες γυμναστικής λοιπόν. Ας δεχτούμε χωρίς αμφισβήτηση την αναλογία που χρησιμοποιεί ο Loris Baz και ας θεωρήσουμε ότι πλέον γνωρίζουμε τα πάντα για το θέμα «πτώση στην ευθεία με 290 χλμ/ώρα».
Η μοναδική καταγραφή του συμβάντος σε βίντεο προέρχεται από τη μία σταθερή HD CCTV που είναι στραμμένη πάντα στην ευθεία της Sepang. Στις δοκιμές IRTA η Dorna χρησιμοποιεί πολύ λίγες από τις κάμερες με τις οποίες καλύπτονται οι αγώνες.