Επιτέλους η αγωνιστική σαιζόν άνοιξε μετά από απραξία δυόμισι μηνών. Όλες οι ομάδες με τους αναβάτες τους βρέθηκαν στη Μαλαισία, δοκιμάζοντας επίσημα τις μοτοσυκλέτες MotoGP του 2017.

Φέτος η χρονιά προβλέπεται ακόμη καλύτερη από πέρυσι που με τη σειρά της ήταν η καλύτερη από πλευράς θεάματος, ενδιαφέροντος και ανταγωνισμού εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον.

Πολλές ενδιαφέρουσες τεχνολογικές λύσεις δοκιμάστηκαν φανερά ή κρυφά στην πίστα Sepang. Οι δεύτερες αφορούν κυρίως την αεροδυναμική των μοτοσυκλετών που αλλάζει ριζικά μετά την απαγόρευση των πτερυγιδίων που σε πληθώρα μεγεθών και σχημάτων χρησιμοποιήθηκαν το 2016 στις μοτοσυκλέτες.

Μετά την απαγόρευση, οι εταιρείες (με πρωτομάστορα τη Ducati η οποία είχε πέρυσι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα από τη χρήση των αεροδυναμικών βοηθημάτων), δουλεύουν πυρετωδώς πάνω στο σχήμα των φέρινγκ, προσδοκώντας οφέλη κυρίως στον τομέα της πρόσφυσης.

amsdoau2
Η αρχική εξάτμιση της GP17

Δηλωτικό του «μυστικού» αεροδυναμικού πολέμου είναι πως στη Sepang κανένα εργοστάσιο δεν έφερε το φέρινγκ με το οποίο σκοπεύει να αγωνιστεί στον πρώτο αγώνα της σαιζόν, στο Κατάρ.

Η Ducati φαίνεται να έχει πάλι το πλεονέκτημα. Ενώ οι υπόλοιποι πασχίζουν να σχεδιάσουν ένα φέρινγκ που να ενσωματώνει κατά κάποιον τρόπο τα όσα έμαθαν πέρυσι με τα πτερύγια, οι Ιταλοί βρίσκονται ήδη αλλού…. Πού; Στον αέρα (!) αν πιστέψουμε τα όσα γράφονται από ιστοσελίδες τις τελευταίες ώρες.

Σύμφωνα με την bennetts.co.uk, η Ducati έχει αιτηθεί πατέντα για ένα ακροφύσιο εξάτμισης με μεταβλητή διατομή, καθήκον του οποίου ακούστε, είναι να μετασχηματίζει την ενέργεια των καυσαερίων της εξάτμισης σε προώθηση!

amsdoau4

Μάλιστα. Αν η είδηση αληθεύει, τότε κυρίες και κύριοι η Ducati βρήκε τρόπο να κάνει τις εξατμίσεις της να λειτουργούν σαν κινητήρες τζετ. Απίστευτο; Μπορεί.

Μπορεί όμως και όχι. Γιατί μετά την bennetts.co.uk, τη σκυτάλη παρέλαβε ο γκουρού των τεχνολογικών άρθρων, σεβάσμιος, πολύτροπος και παντογνώστης Kevin Cameron. Ο οποίος πρόσθεσε στη συνταγή των Εγγλέζων τις απέραντες γνώσεις του που εκτείνονται ως 4 σχεδόν δεκαετίες πίσω.

Να τι λέει ο Cameron, ο οποίος πάντως δεν είναι πεπεισμένος πως η είδηση των Εγγλέζων στέκει:

Πριν πολλά-πολλά χρόνια ο πρωτοπόρος μηχανικός κινητήρων Harry Ricardo (1885 – 1974) πίστευε πως στα γρήγορα αεροπλάνα της εποχής του (εκείνα που έπιαναν δηλαδή 700 με 800 χλμ την ώρα) η ανάκτηση της ενέργειας των καυσαερίων μέσω χρήσης ακροφυσίων εξαγωγής που κατέληγαν προς τα πίσω, ήταν πιο αποτελεσματική από τη χρήση συστημάτων τούρμπο. Διότι απλά το βάρος, ο όγκος και η πολυπλοκότητά τους εξανέμιζαν τα όποια πλεονεκτήματά τους.

Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα τις εκτιμήσεις του, ο Riccardo είχε υπολογίσει πως η ισχύς που μπορούσαν να προσδώσουν τα ακροφύσια αυτά έφτανε τους 300 ίππους σε έναν εμβολοφόρο κινητήρα Merlin V-12 Aero (τον φορούσαν τα θρυλικά Spitfire).

Κάνοντας τώρα την αναγωγή σε έναν κινητήρα 260 ίππων σαν τον V4 της Ducati, ο Cameron αναφέρει πως η χρήση ακροφυσίων προσανατολισμένων αντίθετα προς τη φορά κίνησης θα μπορούσε να συνεισφέρει 30 με 40 λίμπρες ώθησης!

Πόση σχέση έχουν όλα αυτά με τις μοτοσυκλέτες που δοκιμάζει η Ducati στη Μαλαισία;

Άγνωστο. Η αλήθεια είναι πως οι GP17 έχουν εξάψει τη φαντασία, καθώς δίπλα στο τελικό των εξατμίσεων φαίνεται να υπάρχει ένα κουτί που πάνω του έχει προσαρμοσμένο ένα μοτεράκι.

amsdoau3

Επίσης αλήθεια είναι πως το τελικό της εξάτμισης κοιτάζει προς τα πάνω με κλίση σχεδόν 45 μοιρών. Άρα καμία σχέση με ακροφύσιο αεριοπροώθησης, αφού τότε θα έπρεπε να κοιτάζει προς τα πίσω.

Οι πονηροί (και μεις μαζί τους) όμως λένε πως η Ducati δεν χρειάζεται παραπάνω ώθηση, αφού ήδη διαθέτει τον ισχυρότερο κινητήρα και τη μεγαλύτερη τελική από όλες τις μοτοσυκλέτες MotoGP. Αυτό που χρειάζεται είναι η μηχανική πρόσφυση στο πίσω μέρος, ώστε να μπορεί η μοτοσυκλέτα να χρησιμοποιεί στην έξοδο των στροφών το παραπανίσιο γκάζι της χωρίς να σπινάρει.

Ίσως λοιπόν η εξάτμιση αυτή να λειτουργεί σαν τις πτέρυγες στο πίσω μέρος των αγωνιστικών αυτοκινήτων, για να αυξάνει δηλαδή την αρνητική άντωση, πιέζοντας την ουρά της μοτοσυκλέτας στο έδαφος.

Θα χρειαστεί μάλλον αρκετός καιρός μέχρι να μάθουμε τι ακριβώς συμβαίνει εκεί στον κοκωβιό της GP17. Το «δοχείο» ή «κουτί» που φορά η Ducati είναι πολύ διαφορετικό από τις εικόνες που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της Bennet.

Και φέρει ένα μοτεράκι, σημάδι ότι στο εσωτερικό του υπάρχει κάποιος κινούμενος μηχανισμός, μια βαλβίδα ίσως. Βαλβίδες μεταβλητής διατομής χρησιμοποιούνται εδώ και κάμποσα χρόνια σε όλες τις μοτοσυκλέτες των MotoGP.

amsdoau1

Ο «ταχύτερος μπάτσος του κόσμου», ο Danillo Petrucci, οδηγός της Ducati στο MotoGP, απάντησε σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων λέγοντας ότι πρόκειται για το καλαθάκι της σαλάτας του, γιατί είχε ξυπνήσει αργά και δεν είχε προλάβει να φάει πρωινό. Όλοι γέλασαν και ο όρος έμεινε (Salad Box).

Από εδώ και πέρα λοιπόν, όταν διαβάζετε για το «salad box» της Ducati GP17 να ξέρετε ότι πρόκειται για το σύστημα που κάνει την Desmosedici Jet!

Ή μπορεί και όχι.

Θανάσης Χούντρας