Άμεσα προχωράει η καθιέρωση γραμμωτού κώδικα (barcode) για την online παρακολούθηση και τον έλεγχο των κυκλοφοριών των εφημερίδων, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.

Στόχος της πρωτοβουλίας του υπουργείου είναι να γίνει να βήμα διαφάνειας και ειδικότερα μέσα από την αποτύπωση σε πραγματικό χρόνο των επίσημων στοιχείων των πωλήσεων των έντυπων ΜΜΕ να διασφαλίζεται η αντιμετώπιση των σκιών φοροδιαφυγής (να εξασφαλίζεται δηλαδή ότι θα καταβάλλεται ο φόρος) όσο και αλλοίωσης των στοιχείων πωλήσεων. Πολύ περισσότερο όταν, βάσει των στοιχείων αυτών, διανέμεται η κρατική διαφήμιση, αλλά και συνολικά η διαφημιστική δαπάνη.

Η συγκρότηση της προκήρυξης του διαγωνισμού για τον εξοπλισμό και το λογισμικό των συσκευών του συστήματος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, βρίσκεται στα τελευταία στάδια και θα προχωρήσει πολύ γρήγορα, καθώς σύμφωνα με τον προγραμματισμό αναμένεται μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.

Διευκρινίζεται ότι οι συσκευές που θα καταγράφουν τις πωλήσεις θα βρίσκονται σε όλα τα σημεία πώλησης Τύπου, το δε κόστος τους θα αναλάβει το Δημόσιο, μέσω χρηματοδότησης ΕΣΠΑ, το οποίο σημαίνει ότι οι πωλητές (περιπτεριούχοι κλπ) θα το προμηθευτούν δωρεάν, χωρίς κανένα κόστος.

Τα επίσημα στοιχεία των πωλήσεων των εντύπων (εφημερίδες, κυριακάτικες εφημερίδες και περιοδικά) θα συγκεντρώνονται κάθε μέρα στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (ΓΓΕΕ) και θα ανακοινώνονται σε ημερήσια βάση. Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία θα καταγράφονται συνολικά, ανά τίτλο εφημερίδας ή περιοδικού, και δεν θα αφορούν τις κατά τόπους πωλήσεις τους.

Στον σχεδιασμό του υπουργείου έπεται η ρύθμιση για τις μετρήσεις ακροαματικότητας στα ραδιόφωνα και τηλεθέασης στα κανάλια.

Τι προβλέπει η ρύθμιση

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η δημιουργία online Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης και Πώλησης Εντύπων (Εφημερίδων και Περιοδικών) με barcode από τα Σημεία Πώλησης «θα εξασφαλίσει επιτέλους τη διαφάνεια στις κυκλοφορίες, θα εξαλείψει τις κακοδαιμονίες του παρελθόντος και του παρόντος («καπέλα» κλπ.) και θα διασφαλίσει πρόσβαση στη διαφημιστική αγορά, ανάλογη με την πραγματική απήχηση του κάθε εντύπου».

Σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία, η συγκεκριμένη αγορά απαρτίζεται κατά προσέγγιση από:

  • 2 Πρακτορεία Διανομής
  • 125 Υποπρακτορεία
  • 8.000 Σημεία Πώλησης Τύπου
  • 100 Τίτλους Εντύπων που διανέμονται καθημερινά (κατά μέσο όρο)
  • 500.000 Έντυπα που διανέμονται καθημερινά (κατά μέσο όρο)
  • 300.000 Έντυπα που επιστρέφονται καθημερινά (κατά μέσο όρο)

Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν ότι σήμερα, είναι πρακτικά αδύνατος ο έλεγχος των πραγματικών πωλήσεων εφημερίδων και περιοδικών από τα Σημεία Πώλησης, ακριβώς εξαιτίας της απουσίας ενός Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης όλων των εντύπων, αλλά και της απουσίας on line επικοινωνίας με όλα τα Σημεία Πώλησης. Υπογραμμίζουν ότι ένα τέτοιο σύστημα, είναι, αφενός, απαραίτητο να ενσωματώσει τις ανάγκες των Σημείων Πώληση, και αφετέρου, να προσφέρει αξιόπιστες και πιστοποιημένες πληροφορίες σχετικά με τις πραγματοποιούμενες πωλήσεις.

Προτεραιότητα του project είναι να εστιάσει στη συνολική εικόνα και, παράλληλα, να αναπτύξει την απαραίτητη υποδομή για τη διαδικασία track & trace των εντύπων καθώς και για την επεξεργασία των επιστροφών, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια καθ’ όλη τη διαδικασία διακίνησης (παραλαβή εντύπων, αποστολή, πώληση, επιστροφή, πιστοποίηση κλπ).

Βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να πληροί το Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης και Πώλησης Εντύπων είναι:

  • Έλεγχος διανομής
  • Έλεγχος πωλήσεων Τύπου
  • Έλεγχος επιστροφών
  • Αυτόματη σύγκριση διανομής – επιστροφής (διαφοράς = πώληση)
  • Δυνατότητα προσθήκης νέων κωδικών (ειδών – ενδεχομένως και πέραν των εντύπων) και διάθεσή τους στα Σημεία Πώλησης
  • Αυτοματοποιημένα στατιστικά πωλήσεων
  • Ευκολία ελέγχου από Εποπτικούς Φορείς

Απαιτήσεις:

  • Εκσυγχρονισμός και προμήθεια software Δικτύου και Σημείων Πώλησης
  • Εκσυγχρονισμός και προμήθεια hardware Δικτύου και Σημείων Πώλησης
  • Εξοπλισμός Σημείων Πώλησης με hardware συστήματα Τερματικών Λιανικής Πώλησης