Μπορεί να μην έχει γίνει ακόμη γνωστό αν δίνουν στα άλογα της βασιλικής φρουράς, που θα συμμετέχουν στο πανηγύρι του γάμου των Ουίλιαμ και Κέιτ, τα ειδικά χάπια για να κάνουν κόπρανα άχρωμα, όπως είχαν κάνει στην κηδεία της Νταϊάνας, αλλά όλα τα υπόλοιπα είναι έτοιμα για την υπερπαραγωγή των 23 εκατομμυρίων ευρώ που λέγεται ότι θα αποφέρει τουλάχιστον 700 σε έσοδα από τουρισμό, πώληση τηλεοπτικών δικαιωμάτων και διαφόρων γκάτζετ. Κάτι σαν μια γαμήλια Γιουροβίζιον, με τη συμμετοχή αντιπροσωπευτικών «συγκροτημάτων» απ’ όλο τον κόσμο.

Η Αμερική έχει το Χόλιγουντ. Η Βρετανία τη βασιλική οικογένεια. Κολοσσιαίες επικοινωνιακές επιχειρήσεις και σχεδόν ταυτόσημες στην παραγωγή παγκόσμιων παραμυθιών μαζικής κατανάλωσης, μέσω των οποίων συντηρούνται τα κυρίαρχα πρότυπα του δυτικού πολιτισμού. Ως εκ τούτου η μιντιακή βιομηχανία των βρετανικών βασιλικών γάμων είναι κάτι σαν σουξέ των Σπίλμπεργκ και Σεσίλ ντε Μιλ μαζί. Και επειδή οι πρίγκιπες και δη οι κληρονόμοι του θρόνου δεν είναι δα και πολλοί, ένας γάμος κορυφαίας βασιλικής γκλαμουριάς πέφτει σε κάθε αιώνα χοντρικά, εξού και αυτός του Ουίλιαμ με την Κέιτ αποκαλείται «ο γάμος του αιώνα». Εκτός δηλαδή από την επικοινωνιακή πτυχή του εν λόγω χαρακτηρισμού υπάρχει και μια πραγματική. Τέτοια υπερπαραγωγή, που φιλοδοξεί να συναγωνιστεί και αυτήν του «Όσα παίρνει ο άνεμος» σε παγκόσμια απήχηση, δικαίως έχει τουλάχιστον 850 δημοσιογράφους από το BBC για την κάλυψη της και τουλάχιστον 8.500 ανταποκριτές από άλλες χώρες. Κάμερες παντού, πανοραμικές λήψεις, οθόνες και Ίντερνετ θα αναμεταδίδουν εικόνες και λεπτομέρειες για να μη χαθεί δευτερόλεπτο της μεγαλύτερης γαμήλιας εμποροπανηγύρεως της εποχής – θα δείξει αν θα είναι όλων των εποχών, γιατί προηγούνται οι γάμοι της Κρέις Κέλι και του Ρενιέ, αλλά και η κηδεία της Νταϊάνας, μητέρας του Ουίλιαμ, που κάθε άλλο παρά αγαπημένη του Μπάκιγχαμ και της βασίλισσας ήταν, αλλά η μεγάλη λαϊκή συγκίνηση υποχρέωσε το παλάτι να οργανώσει μία από τις πιο μεγαλειώδεις τελετές.

Όπως και αν έχει, η βιομηχανία των βασιλικών γάμων είναι πανομοιότυπη με το λαϊκό Χόλιγουντ. Παράγει πρότυπα για λαϊκή κατανάλωση, απλοϊκά, γλυκερά μέχρι λιγώματος, πολυτελή για να θαμπώνονται αφελείς, αλλά πάνω απ’ όλα εξόχως ψυχαγωγικά. Γιατί η μέθοδος της ψυχαγωγίας είναι αυτή που στις ειρηνικές εποχές διαμορφώνει αγορές και προσφέρει σε λαούς της ψευδαίσθηση μιας υποτιθέμενης ευφορίας – ενδεχομένως και κυριαρχίας, όπως κάποτε η προσάρτηση αποικιών. Πλέον οι βασιλείς δεν μπορούν να βρουν αποικίες, βρίσκουν όμως συζύγους και τροφοδοτούν κουτσομπολιά για τις λαϊκές φυλλάδες. Πάντως για το εν λόγω πανηγύρι, που θα μεταδοθεί και στη χώρα μας από τον Alpha, είναι μάλλον αδιάφορη η πλειονότητα των βρετανών πολιτών και δημοσκόπηση της «Guardian» αναφέρει ότι μόλις το 17% ενδιαφέρεται και χαίρεται για το γεγονός. Λένε ωστόσο, ότι ως τηλεοπτικό σόου οι βασιλικές γαμήλιες τελετές έχουν μεγάλη πέραση. Κάτι το χάζι στα καπέλα των καλεσμένων κυριών, κάτι στο νυφικό, κάτι οι φιγούρες της βασιλικής φρουράς και τα άλογα, έχει πλάκα το θέαμα, αν και ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα και δη με τις ανάγκες των σκληρών καιρών που διανύουμε.

Το θέαμα έρωτας και γάμος του βρετανικού πρίγκιπα και του «κοριτσιού της διπλανής πόρτας» – πανομοιότυπα πλασάρονται πλέον όλα τα βασιλικά γαμήλια παραμύθια, για να τροφοδοτούν όνειρα αφελών κορασίδων – είναι η επιτομή του κιτς. Από την ανακοίνωση του αρραβώνα του ζευγαριού, με τους δυο τους πιασμένους χεράκι χεράκι, μέχρι τη βιομηχανία των ντοκιμαντέρ για το πώς γνωρίστηκαν, πώς τον κυνήγησε η Κέιτ και όλες οι λοιπές παντελώς αδιάφορες λεπτομέρειες, που προβάλλονται και από τον Alpha, είναι το λιγότερο για γέλια. Αν και κάθε άλλο παρά αστείο μας φάνηκε το γεγονός ότι ο πρίγκιψ που υπηρετεί στην Αεροπορία, πήρε ένα Σινούκ, ακριβοπληρωμένο πολεμικό αεροπλάνο από τον λαό του, για να το προσγειώσει στην αυλή της αγαπημένης του Κέιτ προκειμένου να την εντυπωσιάσει, σε μία πτήση που κόστισε 9.000 λίρες. Αντέχουν οι εποχές τέτοιου είδους πριγκηπικά καπρίτσια; Πάντως μέχρι στιγμής οι Βρετανοί τα εξάγουν σαν την πιο εξαιρετική παραγωγή τους εξωτικών «φρούτων».


Γράφει η Πόπη Διαμαντάκου στη στήλη της «Φαινόμενα» στα «Νέα»