Στον εργασιακό χώρο, δεν μπορούμε πάντα να έχουμε άριστες σχέσεις με όλους. Κάποιοι συνάδελφοι μπορεί είναι δύστροποι ή και υποκριτές, να διαδίδουν φήμες και να προσποιούνται τους φίλους, ενώ με την πρώτη ευκαιρία να προσπαθούν να υπονομεύσουν τους άλλους.

Κατανοώντας τη συμπεριφορά τους, μπορούμε να προσαρμόσουμε τις αντιδράσεις μας και να διαχειριστούμε καλύτερα τις δύσκολες επαγγελματικές σχέσεις.

Η Amy Cooper Hakim, ειδικός οργανωσιακής ψυχολογίας, του κλάδου που μελετάει εις βάθος τον εργαζόμενο και την αλληλεπίδρασή του με το εργασιακό του περιβάλλον, εξετάζοντας παράλληλα και τις σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων, σε άρθρο της στο Psychology Today, παρουσιάζει τέσσερις πρακτικές συμβουλές για να αντιμετωπίσετε έναν δύσκολο συνάδελφο…

1. Κρατήστε αποστάσεις

Όταν είναι εφικτό, η καλύτερη στρατηγική είναι να διατηρείτε μια επαγγελματική αλλά κατά τ’ άλλα αποστασιοποιημένη σχέση. Αν κάποιος συνάδελφος είναι γνωστός για το κουτσομπολιό, αποφύγετε να συμμετέχετε σε άσχετες συζητήσεις.

Αν κάποιος είναι ιδιαίτερα μικρόψυχος, να θυμάστε ότι η συμπεριφορά του πιθανώς πηγάζει από προσωπικές του ανασφάλειες. Μην εμπλέκεστε σε αντιπαραθέσεις και μην του δίνετε αφορμές για σχόλια.

Παράλληλα, αν ένας συνάδελφος έχει την τάση να εκμεταλλεύεται τους άλλους, φροντίστε να δημιουργείτε μια σαφή καταγραφή των συμφωνιών και της συνεργασίας σας – για παράδειγμα, στέλνοντας ενημερωτικά emails με κοινοποίηση στον προϊστάμενο ή την ομάδα σας.

2. Βρείτε κοινά σημεία

Παρόλο που είναι δύσκολο, προσπαθήστε να εντοπίσετε κάτι που σας ενώνει με τον δύσκολο συνάδελφο. Μια κοινή επαγγελματική επιδίωξη ή ένα μικρό θετικό χαρακτηριστικό μπορεί να σας βοηθήσει να χτίσετε μια πιο ομαλή σχέση. Επίσης, αν έχετε την ευκαιρία, προσφέρετε μια ειλικρινή αναγνώριση ή ένα ευχαριστώ. Όταν κάποιος αισθάνεται ότι τον εκτιμάτε, μειώνονται οι πιθανότητες να στοχοποίησης και αντιπαράθεσης.

Αν, ωστόσο, ο συνάδελφος έχει ήδη συμπεριφερθεί ανάρμοστα, αντιμετωπίστε το με αυτοπεποίθηση. Μπορείτε να ξεκαθαρίσετε πως δεν δέχεστε τέτοια συμπεριφορά και πως αναμένετε να σταματήσει. Αν χρειαστεί, ενημερώστε και τον προϊστάμενό σας ή το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού. Πιθανότατα δεν θα είστε το μόνο άτομο που αντιμετωπίζει πρόβλημα με αυτόν.

3. Αναγνωρίστε τα λάθη σας

Κανείς δεν είναι αλάνθαστος. Αν έχετε κάνει κάποιο λάθος, αναλάβετε την ευθύνη σας και ζητήστε συγγνώμη. Η ειλικρινής ανάληψη ευθύνης αποτρέπει την κλιμάκωση των εντάσεων και δείχνει επαγγελματισμό.

4. Διατηρήστε την αξιοπρέπειά σας

Όταν αλληλεπιδράτε με έναν δύσκολο συνάδελφο, ελέγξτε τον τόνο της φωνής και τη γλώσσα του σώματός σας. Κοιτάξτε τον στα μάτια, μιλήστε αργά και ξεκάθαρα, χωρίς να υψώνετε τη φωνή ή να μιμείστε τη δική του ανώριμη συμπεριφορά. Να θυμάστε πως η αντιπαράθεση – παρότι κάποιες φορές φαίνεται τόσο ελκυστική – συνήθως οδηγεί σε περισσότερα προβλήματα. Αντί να πέσετε στο επίπεδό του, ακολουθήστε τις διαδικασίες της εταιρείας για να αντιμετωπίσετε τη συμπεριφορά του.

Η διαχείριση ενός δύσκολου συναδέλφου δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά με στρατηγική προσέγγιση, αυτοέλεγχο και επαγγελματισμό, μπορείτε να διαμορφώσετε ένα εργασιακό περιβάλλον που δεν επηρεάζει αρνητικά την απόδοσή σας. Επιλέξτε τις μάχες σας, διατηρήστε τις αποστάσεις σας και, πάνω απ’ όλα, ενεργείτε με αξιοπρέπεια.