Νέα μελέτη ερευνητών στο Μόντρεαλ του Καναδά ενισχύει τη συσχέτιση του κινδύνου για καρκίνο του μαστού σε γυναίκες στην εμμηνόπαυση, με την ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω κυκλοφοριακής κίνησης οχημάτων στα αστικά κέντρα. Ο καρκίνος του μαστού είναι η δεύτερη σημαντικότερη αιτία θανάτου γυναικών από καρκίνο.
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι 383 γυναίκες στην εμμηνόπαυση, που ζούσαν σε περιοχές της πόλης με τα υψηλότερα επίπεδα ρύπανσης λόγω κυκλοφοριακής κίνησης οχημάτων, διέτρεχαν σχεδόν διπλάσιο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού από ό,τι εκείνες που ζούσαν σε περιοχές του Μόντρεαλ με τους λιγότερους ρύπους.
Η μελέτη ήταν προϊόν συνεργασίας ερευνητών από το Ινστιτούτο Έρευνας του Κέντρου Υγείας του πανεπιστημίου Μακγκίλ, από το πανεπιστήμιο Μακγκίλ και από το πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ και δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική έκδοση «Προοπτικές Περιβαλλοντικής Υγείας», επιθεώρηση του Εθνικού Ινστιτούτου Επιστημών Περιβαλλοντικής Υγείας στις ΗΠΑ.
«Διαπιστώσαμε συσχέτιση μεταξύ καρκίνου του μαστού μετά την εμμηνόπαυση και του διοξειδίου του αζώτου, το οποίο είναι ένας από τους παράγοντες που σηματοδοτούν την ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω κυκλοφοριακής κίνησης οχημάτων», υπογράμμισε ο δρ. Μαρκ Γκόλντμπεργκ του Ινστιτούτου Έρευνας του Κέντρου Υγείας του πανεπιστημίου Μακγκίλ. «Σε όλο το Μόντρεαλ, τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου ποικίλουν από πέντε μέρη στο δισεκατομμύριο μέχρι περισσότερα από 30 μέρη στο δισεκατομμύριο. Βρήκαμε ότι ο κίνδυνος αυξανόταν κατά 25% για κάθε αύξηση πέντε μερών στο δισεκατομμύριο του διοξειδίου του αζώτου», πρόσθεσε.
Οι ερευνητές συνέστησαν, ωστόσο, επιφυλακτική στάση στην ερμηνεία των συμπερασμάτων της έρευνας.
«Ορισμένες μελέτες που δημοσιεύθηκαν στις ΗΠΑ έχουν επίσης δείξει πιθανή συσχέτιση του καρκίνου με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Δεν είμαστε, για την ώρα, σε θέση να πούμε με βεβαιότητα ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί καρκίνο του μαστού. Μπορούμε, όμως, να πούμε ότι η πιθανή συσχέτιση χρήζει σοβαρής έρευνας», διευκρίνισε ο ερευνητής δρ. Φρανς Λαμπρές του πανεπιστημίου του Μόντρεαλ.
«Από τη σκοπιά τη δημόσιας υγείας, αυτή η πιθανή συσχέτιση επιχειρηματολογεί υπέρ δράσεων που στοχεύουν σε μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης λόγω κυκλοφοριακής κίνησης οχημάτων στις περιοχές με κατοικίες», τόνισε ο δρ. Λαμπρές.