Το Fairy Tale Test είναι ένα προβολικό τεστ για παιδιά, ηλικίας από 6 έως 12 ετών. Αναπτύχθηκε ως μέρος της διδακτορικής διατριβής της δημιουργού του, Καρίνας Κουλάκογλου, στο Πανεπιστήμιο του Exeter στη Μ. Βρετανία και το θεωρητικό του υπόβαθρο συνίσταται στη σχέση παραμυθιών και ασυνείδητων διαδικασιών όπως αυτή έχει διαπιστωθεί και διερευνηθεί από πλειάδα μελετητών, κυρίως ψυχαναλυτικής προσέγγισης. Το Fairy Tale Test έχει μεταφρασθεί και σταθμιστεί σε διάφορες χώρες ενώ εκδίδεται και κυκλοφορεί ήδη στα γαλλικά, ιταλικά, ισπανικά, γερμανικά, ουγγρικά, σλοβένικα, πολωνικά, ρώσικα και ελληνικά ενώ μεταφράζεται στα κινέζικα και τα τούρκικα.
Το τεστ μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά: (1) για την αξιολόγηση της προσωπικότητας σε πλαίσια ερευνητικά (πληθυσμιακές μελέτες/ διαπολιτισμικές μελέτες/ διαχρονικές μελέτες όπου παρακολουθείται η εξελικτική διαφοροποίηση του παιδιού ή η επίδραση ψυχοπιεστικών παραγόντων στον ψυχισμό του πχ η εμπειρία του σχολείου, το άγχος αποχωρισμού από τους γονείς, το διαζύγιο, η γέννηση ενός αδελφού, η ασθένεια ή ο θάνατος, κ.ά), (2) για τη διαγνωστική εκτίμηση κλινικών περιστατικών (π.χ. άγχος, φοβίες, κατάθλιψη, διαταραχές συμπεριφοράς) και (3) για την αξιολόγηση της έκβασης μιας ψυχοθεραπευτικής προσπάθειας.
Το τεστ αποτελείται από 21 κάρτες (7 σετ καρτών), που παρουσιάζονται στο παιδί ανά σετ των τριών, ένα εγχειρίδιο, και 25 πρωτόκολλα όπου αναγράφονται οι γενικές ερωτήσεις που τίθενται στο παιδί και καταγράφονται οι απαντήσεις του. Οι χαρακτήρες που απεικονίζονται στις κάρτες ανήκουν σε ένα ή περισσότερα παραμύθια («Η Κοκκινοσκουφίτσα», «Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι», «Ο Τζακ και η φασολιά» κ.ά.). Καθώς στα παραμύθια, οι σκέψεις και τα συναισθήματα των διαφόρων χαρακτήρων συνήθως δεν προσδιορίζονται ξεκάθαρα, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία, μέσω της ταύτισης, να προβάλλουν τις δικές τους σκέψεις, συναισθήματα ή συγκρούσεις. Το υλικό που προκύπτει αξιολογείται βάσει 30 παραμέτρων προσωπικότητας αποκομίζοντας έτσι μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα της ψυχοσύνθεσης του παιδιού.
Τα πλεονεκτήματά του σε σχέση με άλλα τεστ που κυκλοφορούν είναι τα εξής:
Η στάθμισή του σε μεγάλο δείγμα (περί τα 1000 παιδιά) του ελληνικού πληθυσμού δύο φορές (1990 – 2003) καθώς και η στάθμισή του σε κάθε χώρα όπου έχει μεταφρασθεί και, κατ’ επέκταση, σε διαφορετικά πολιτισμικά δεδομένα
Ο μεγάλος αριθμός μεταβλητών-παραμέτρων προσωπικότητας και η πληθώρα επεξηγηματικών παραδειγμάτων και σαφών οδηγιών για τη χορήγηση και την αξιολόγηση του υλικού
Οι ικανοποιητικές ψυχομετρικές ιδιότητές του (εγκυρότητα και αξιοπιστία)
Η ποσοτική και ποιοτική ερμηνεία των αποτελεσμάτων
Η δομή του (3 διαφορετικές απεικονίσεις του ήρωα ανά σετ) που δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να σκεφτεί περαιτέρω ή να αναιρέσει τα λεγόμενά του επιτρέποντας στον εξεταστή να παρατηρήσει την ανάδειξη μηχανισμών άμυνας.
Πηγή: ygeianews.gr