Εκατοντάδες είναι οι άνεργοι εκπαιδευτικοί που προσπαθούν μέσω ενός μεταπτυχιακού στην ειδική αγωγή να εξασφαλίσουν μια θέση αναπληρωτή στα δημόσια σχολεία. Φιλόλογοι, δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, μαθηματικοί, φυσικοί άλλα και εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων όπως φαίνεται από τα στοιχεία που παραθέτουμε δαπανούν σε μεταπτυχιακά προγράμματα όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού ποσά που ξεπερνούν τις 6.000 ευρώ ελπίζοντας να προσληφθούν.
Τι συμβαίνει όμως με την ειδική αγωγή; Σε αντίθεση με τις προσλήψεις που πραγματοποιούνται με πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού οι προσλήψεις στην ειδική αγωγή παραδοσιακά πραγματοποιούνται μέσω χρημάτων του ΕΣΠΑ. Μάλιστα το ΕΣΠΑ συνεχίζεται μέχρι και το 2020 οπότε για την επόμενη 6ετία όσοι ασχολούνται στην ειδική αγωγή δε φαίνεται να απειλούνται από την ανεργία.
Ειδικά φέτος όπου οι προσλήψεις στη γενική παιδεία πραγματοποιούνται με το σταγονόμετρο στην ειδική αγωγή λόγω του γεγονότος ότι δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός πραγματοποιούνται χιλιάδες προσλήψεις. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αναπληρωτές της ειδικής αγωγής με εξαίρεση δασκάλους ΠΕ 71 και νηπιαγωγούς ΠΕ61 μπορούν να εργαστούν και στα σχολεία γενικής παιδείας και να είναι υποψήφιοι και για θέσεις αναπληρωτών ειδικής αγωγής άλλα και γενικής παιδείας.
Μεταπτυχιακό = πρόσληψη;
Κατά το παρελθόν αρκούσε ένα σεμινάριο ειδικής αγωγής για να καταφέρει κάποιος να εξασφαλίσει μια θέση αναπληρωτή. Μάλιστα ήταν τόσο έντονο το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών που χιλιάδες πραγματοποίησαν σεμινάρια πληρώνοντας 2000 και 3000 ευρώ με την ελπίδα της εργασίας σε διάφορους φορείς που τα πραγματοποιούσαν. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι μόνο στους φιλολόγους ένα από τα δεκάδες σεμινάρια ειδικής αγωγής πραγματοποίησαν 1.533 φιλόλογοι ενώ στους νηπιαγωγούς ο αριθμός τους ξεπερνά τους 500.
Ωστόσο με το νόμο 38/48/2010 τα σεμινάρια που αποκτήθηκαν μετά τις 31-8-2010 έπαψαν να αποτελούν το κλειδί για τους πίνακες της ειδικής αγωγής. Τη θέση των σεμιναρίων πήραν τα μεταπτυχιακά καθώς όσοι έχουν εκπονήσει μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή ή ακόμα καλύτερα και διδακτορικό προτάσσονται στους πίνακες έναντι των εκπαιδευτικών που έχουν μόνο σεμινάριο.
Εκατοντάδες ήταν οι εκπαιδευτικοί που έσπευσαν και σπεύδουν να πραγματοποιήσουν ένα μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή και επειδή οι θέσεις που προσφέρονται στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι περιορισμένες το κενό ήρθαν να το καλύψουν ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου, πανεπιστήμια από τη Βουλγαρία, Ιταλία, Αγγλία που πολλά εξ αυτών προσφέρουν τα προγράμματά τους εξ αποστάσεως και απαιτούν δίδακτρα που ξεπερνούν, όπως προειπώθηκε, τα 6000 ευρώ.
Βέβαια το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει νέο νόμο για την Ειδική Αγωγή και οι σύλλογοι των αποφοίτων των δυο τμημάτων ειδικής αγωγής (Εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής Βόλο) πιέζουν ώστε να μην προτάσσονται οι κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών. Ωστόσο σε αντίθεση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη δευτεροβάθμια δεν υπάρχουν σχολές απ’ όπου να αποφοιτούν πτυχιούχοι ειδικής αγωγής και πιθανόν μια αλλαγή να μην επηρεάσει τη δευτεροβάθμια.
516 νέοι κάτοχοι μεταπτυχιακών μέσα σε 3 χρόνια
Σε διάστημα 3 ετών ο αριθμός των ατόμων που πραγματοποίησαν μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή είναι πράγματι εντυπωσιακός. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στις ειδικότητες φιλολόγων , δασκάλων, νηπιαγωγών, μαθηματικών και φυσικών ο αριθμός των κατόχων μεταπτυχιακού στην ειδική αγωγή αυξήθηκε κατά 516 άτομα με τη μερίδα του λέοντος να την έχει η πολυπληθή ειδικότητα των φιλολόγων. Συγκεκριμένα το 2010-2011 στις πιο πάνω ειδικότητες υπήρχαν 366 κάτοχοι μεταπτυχιακών και στο 2013-14 ο αριθμός τους έφθασε τους 882 σημειώνοντας αύξηση 141%!
Ακολούθως παραθέτουμε αριθμητικά στοιχεία που παρουσιάζουν την εξέλιξη των κατόχων μεταπτυχιακού στην ειδική αγωγή. Αναρωτιόμαστε αν όλοι αυτοί ενδιαφέρονται πραγματικά για την ειδική αγωγή ή απλά έχουν βρει ένα εργασιακό καταφύγιο.
Κάτοχοι μεταπτυχιακού στην ειδική αγωγή
Ειδικότητα |
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
Φιλόλογοι |
262 |
333 |
427 |
563 |
Ειδικότητα |
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
Δάσκαλοι (ΠΕ70.5/ΠΕ71) |
46 |
52 |
67 |
118 |
Ειδικότητα |
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
Νηπιαγωγοί (ΠΕ60.5/ΠΕ61) |
51 |
66 |
82 |
126 |
Ειδικότητα |
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
Μαθηματικοί |
6 |
10 |
17 |
50 |
Ειδικότητα |
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
Φυσικοί |
1 |
1 |
12 |
25 |
Πολλές οι πιθανότητες πρόσληψης για δασκάλους, μαθηματικούς, φυσικούς, νηπιαγωγούς
Όσον αφορά τις πιθανότητες πρόσληψης αυτές παρουσιάζονται θετικές στον κλάδο των δασκάλων, νηπιαγωγών, μαθηματικών, φυσικών με βάση τη φετινή εξέλιξη των προσλήψεων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τόσο στους δασκάλους όσο και τους νηπιαγωγούς όσοι είχαν μεταπτυχιακό απορροφήθηκαν ως αναπληρωτές. Πολλοί καλή είναι και η κατάσταση για τους μαθηματικούς και φυσικούς καθώς προσλήφθηκαν ακόμα και άτομα με σεμινάρια μάλιστα υπάρχουν αρκετά περιθώρια εργασίας και για όσους πραγματοποιήσουν μεταπτυχιακό και στο άμεσο διάστημα.
Ίσως να μην αρκεί το μεταπτυχιακό στους φιλολόγους
Στους φιλολόγους ειδικά φέτος η κατάσταση κρίνεται θετική και στην πολυπληθή αυτή ειδικότητα εργάστηκαν φέτος και άτομα με σεμινάριο ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου. Στους φιλολόγους όμως δε μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι αρκεί πλέον το μεταπτυχιακό γιατί ο αριθμός των κατόχων μεταπτυχιακών αυξάνεται ραγδαία.
Επιμέλεια: Καλόγηρος Βασίλειος