Ο Νοέμβριος είναι μήνας που χαρακτηρίζεται από την κλιμάκωση των καταλήψεων στις οποίες προχωρούν οι μαθητές τα τελευταία χρόνια. Οι προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που δημιουργείται με τις χαμένες ώρες διδασκαλίας αποφάσισαν να γίνονται μαθήματα μέσα στο Πάσχα, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. Τον προηγούμενο Μάιο ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας απέστειλε έγγραφο με το οποίο ενημέρωνε ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση για την αναπλήρωση των χαμένων ωρών. Σε αυτή δεν προβλέπονταν μαθήματα το Πάσχα. Πράγματι με ρύθμιση που περιλαμβάνονταν στο ν.4326/2015 «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις» ορίστηκε ότι σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται με τους ακόλουθους τρόπους: α) Περικοπή περιπάτων και εκδρομών. β) Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) Αξιοποίηση των σχολικών εορτών με την παράλληλη πραγματοποίηση των εορτών και των μαθημάτων. Με την παύση της λειτουργίας του σχολείου και μέχρι να ομαλοποιηθεί η λειτουργία του, ο Διευθυντής συγκαλεί ανά βδομάδα το Σχολικό Συμβούλιο, προς τον σκοπό αντιμετώπισης της κατάστασης και διατύπωσης γνώμης για την προσήκουσα διαδικασία αναπλήρωσης των ωρών διδασκαλίας που έχουν χαθεί. Μόλις ομαλοποιηθεί η λειτουργία του σχολείου, ο Διευθυντής συγκαλεί αμέσως και εκτάκτως το σχολικό συμβούλιο. Το σχολικό συμβούλιο υποβάλει πρόταση στον Διευθυντή της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα σε πέντε ημέρες από την έναρξη λειτουργίας του σχολείου, σχετικά με την διαδικασία αναπλήρωσης των ωρών διδασκαλίας που έχουν χαθεί, με γνώμονα την όσο το δυνατόν αρτιότερη ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης. Η διαδικασία αναπλήρωσης των απολεσθεισών ωρών διδασκαλίας πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα τρίμηνο/τετράμηνο από την ομαλοποίηση της λειτουργίας του σχολείου. Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εισηγείται τον τρόπο αναπλήρωσης των μαθημάτων και της ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Την απόφαση για την αναπλήρωση λαμβάνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης». Τον προηγούμενο Απρίλιο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ο τότε Πρόεδρος της ΟΛΜΕ είχε αναφέρει ότι «εμείς λέμε ότι, βεβαίως, πρέπει να γίνεται αναπλήρωση ωρών, αλλά ο τρόπος αναπλήρωσης πρέπει να αποφασίζεται από την εκπαιδευτική κοινότητα. Μαζί με αυτό, νομίζουμε ότι πρέπει να καταργηθεί και η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που είχε ποινικοποιήσει τις κινητοποιήσεις των παιδιών και επέβαλε μη παιδαγωγικούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων». Μάλιστα ο κ. Κοτσιφάκης δεν παρέλειψε να κάνει λόγο και για την υποκρισία της πολιτείας: Διαχρονικά, έχουμε την υποκρισία της πολιτείας, όταν για παράδειγμα για έξι ή οκτώ μήνες, ανάλογα την περίπτωση, δεν δίνει καθηγητή στο παιδί – έχουμε περιπτώσεις που τελειώνει ή χρονιά και δεν έχουμε καθηγητή, ακόμη και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, κάτι που είχαμε τονίσει πέρυσι με τη διαθεσιμότητα – και εκεί δεν υπάρχει θέμα αναπλήρωσης. Όταν, όμως, υπάρχει μια κινητοποίηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών, ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς ή διαφωνεί με το μέσο που χρησιμοποιούν κάθε φορά – τα παιδιά δεν συμφωνούν πάντα με τους μεγαλύτερους, φαντάζομαι όλοι έχουμε εμπειρία από το σπίτι μας – λέμε ότι πρέπει να γίνει αναπλήρωση, αλλά οι τρόποι αναπλήρωσης να είναι με παιδαγωγικά κριτήρια. Γι’ αυτό, αρμόδιος είναι ο σύλλογος εκπαιδευτικών, σε συνεργασία με το σχολικό συμβούλιο, τους μαθητές και τους γονείς, να συμφωνήσει τον τρόπο. Στην τότε συζήτηση κριτική για τη ρύθμιση της αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών είχε ασκήσει μεταξύ των άλλων η κα Χριστοφιλόπουλου λέγοντας ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου κλείνει το μάτι στις καταλήψεις.
Η ποινικοποίηση των καταλήψεων
Η ΟΛΜΕ με δελτίο τύπου τον Μάρτιο του 2015 είχε ζητήσει την κατάργηση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου που ποινικοποιεί τις κινητοποιήσεις των μαθητών. Στο δελτίο τύπου αναφέρονταν ότι το μαθητικό κίνημα, στο πλαίσιο της αυτονομίας του, μπορεί να καθορίζει τα αιτήματά του καθώς και τους τρόπους ανάδειξης και διεκδίκησής τους. Στηρίζουμε τις προσπάθειές των μαθητών μας να ασκούν ανεμπόδιστα τα δημοκρατικά τους δικαιώματα, να λαμβάνουν αποφάσεις και να τις υλοποιούν μέσα από τα αντιπροσωπευτικά, συλλογικά τους όργανα. Γιατί μέσα από τη διαδικασία αυτή οι μαθητές μας ασκούνται στη δημοκρατία και εξελίσσονται σε ενεργούς πολίτες με κριτική σκέψη. Το υπουργείο παιδείας με υποκριτικό και αντιπαιδαγωγικό τρόπο προσπάθησε μέχρι τώρα να αντιμετωπίσει το «πρόβλημα» των μαθητικών καταλήψεων με τη λογική της καταστολής, απειλών και εκβιασμού των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα. Κάθε παρέμβαση κι επέμβαση στα σχολεία παραγόντων, που δεν έχουν σχέση με την εκπαιδευτική κοινότητα (εισαγγελείς, αστυνομία), διαταράσσει με το χειρότερο τρόπο την εκπαιδευτική λειτουργία. Στο περιβόητο πολυνομοσχέδιο και στο κείμενο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση υπήρχε στο άρθρο 52 η ακόλουθη ρύθμιση: Άρθρο 52 Ομαλή λειτουργία δημοσίων σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ο ν.2811/2000 (Α΄ 62), με τον οποίο κυρώθηκε και απέκτησε ισχύ νόμου η από 4 Δεκεμβρίου 1999 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με τον τίτλο “Ομαλή λειτουργία δημοσίων σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης” (Α΄ 272), καταργείται. Το πολυνομοσχέδιο δεν έφθασε ποτέ στη Βουλή οπότε συνεχίζει να είναι σε ισχύ ο νόμος 2811/2000 που ορίζει ότι: Όποιος καθ’ οιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζει, διαταράσσει ή διακόπτει την ομαλή λειτουργία των δημόσιων σχολείων Α/θμιας ή Β/θμιας εκπαίδευσης ή παρανόμως παραμένει στους χώρους λειτουργίας αυτών, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. Η ποινική δίωξη των υπαιτίων ασκείται αυτεπαγγέλτως.
Κινητοποιήσεις μαθητών
Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών από 5μελή και 15μελή Αθήνας με ανάρτησή της καλεί τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου σε πορεία στις 12.00 στα Προπύλαια. Μαζευτήκαμε την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου μαθητές από δεκάδες σχολεία της Αθήνας, για να συζητήσουμε για τη συνέχιση και το δυνάμωμα των αγωνιστικών μας δραστηριοτήτων που έχουν ξεκινήσει σε πολλά σχολεία, με σκοπό την οργάνωση μεγάλης μαθητικής πορείας στις 2 Νοέμβρη, στις 12:00, στα Προπύλαια! Μέσα από τη συζήτηση που κάναμε αναδειχτήκαν οι ελλείψεις που υπάρχουν σε καθηγητές, βιβλία, υποδομές, υλικά και αναλώσιμα, καθώς και ότι εμείς και οι γονείς μας καλούμαστε να βάλουμε βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουμε τις ελλείψεις αυτές. Τονίστηκε απ’ όλους ότι ο μόνος δρόμος είναι ο συντονισμένος αγώνας των μαθητών για να καλυφτούν οι ανάγκες μας, για ένα σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει, για μια παιδεία που δεν θα είναι εμπόρευμα! Σε όλα τα 5μελή και τα 15μελή να ανοίξει η συζήτηση και να πάρουμε αποφάσεις για ακόμα περισσότερες αγωνιστικές πρωτοβουλίες και δραστηριότητες μέσα στα σχολεία, για μαθητικές καταλήψεις στις 2 Νοέμβρη σ’ όλα τα σχολεία και συμμετοχή στη μεγάλη μαθητική πορεία στις 12:00 στα Προπύλαια! Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών από 5μελή και 15μελή της Αθήνας Σε ανάρτηση στην ιστοσελίδα mathites.gr ανέφεραν: 2 Νοέμβρη καταλήψεις στα σχολεία, όλοι στους δρόμους και συνεχίζουμε… Είμαστε πολλοί, να γίνουμε περισσότεροι. Δε σταματάμε! Ενώνουμε τη φωνή και τη δράση μας με τους αγωνιστές καθηγητές, τους εργαζόμενους, τους άνεργους, τους φοιτητές και σπουδαστές που αγωνίζονται κόντρα στην πολιτική που χτυπάει τα δικαιώματά μας . Το μέλλον μας δεν χωράει στις ουρές της ανεργίας, στις ακριβές σπουδές, στη δουλειά χωρίς δικαιώματα. Διεκδικούμε: · Το Υπουργείο και η Κυβέρνηση να εξασφαλίσουν ΤΩΡΑ χρηματοδότηση για να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία μας. Να αντιμετωπιστούν τα κενά, οι ελλείψεις σε καθηγητές, να δοθούν λεφτά για αναλώσιμα, υποδομές και ό,τι άλλο χρειάζεται για να λειτουργήσουν τα σχολεία μας. Να δοθούν όλα τα βιβλία που λείπουν. Ούτε 1 ευρώ από την τσέπη των γονιών μας για τη μόρφωσή μας. Να δοθεί δωρεάν το βιβλίο των Αγγλικών. · Να μη μας στοιβάζουν στις τάξεις, να μην καταργούν – συγχωνεύουν σχολεία και τμήματα. Κάθε τμήμα να έχει 20 μαθητές για να μπορεί να γίνεται μάθημα. · Δωρεάν και ασφαλής μεταφορά για όλους τους μαθητές, όλες τις ώρες της μέρας.Ένα γεύμα για όλους τους μαθητές. · Στα τσακίδια τα μνημόνιά τους. Στα τσακίδια οι νόμοι τους για το «Νέο Λύκειο» και το «Νέο επαγγελματικό λύκειο». · Να μπορούμε να δίνουμε εισαγωγικές εξετάσεις όσες φορές θέλουμε, κρατώντας βαθμολογία στα μαθήματα που επιθυμούμε και οι εξετάσεις να γίνονται μετά το τέλος του Λυκείου. · Η πρακτική άσκηση στα ΕΠΑΛ να είναι ενταγμένη στην μάθηση. Πτυχίο στα 3 χρόνια και κατάργηση κάθε εμποδίου στην άσκηση επαγγέλματος. Να καταργηθεί το έτος μαθητείας. · Να διοριστούν μόνιμοι καθηγητές για να καλυφτούν οι ανάγκες των σχολείων μας · Διεκδικούμε Δημόσια Δωρεάν Παιδεία για όλους. Καλόγηρος Βασίλειος