Χθες το μεσημέρι είχαν αγκυροβολήσει αρόδο έξω από το λιμάνι της Μυκόνου, δύο μεγάλα κρουαζιερόπλοια βγάζοντας συνεχώς με τις «λάντζες» τουρίστες στην παραλία. Πριν νυχτώσει, τα γραφικά στενά της Χώρας είχαν κατακλυστεί από κόσμο. Κινέζοι, Γάλλοι, Ιταλοί και άνθρωποι από πολλές γωνιές του πλανήτη, περπατούσαν στους δρόμους και τραβώντας συνεχώς φωτογραφίες, εμφανώς εντυπωσιασμένοι από το ομολογουμένως πανέμορφο κυκλαδίτικο τοπίο. Όταν νύχτωσε και πείνασαν όμως, παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: Σχεδόν άπαντες, γνωρίζοντας ότι έχουν έρθει σε ένα πανάκριβο νησί, πριν καθίσουν να φάνε τσέκαραν τις τιμές στους καταλόγους.
Αποτέλεσμα ήταν να κατακλυστούν από κόσμο οι λιγοστές ταβέρνες και οι επιχειρήσεις εστίασης που είχαν απλώς «τσιμπημένες» τιμές, με το τυλιχτό σουβλάκι να πωλείται στα 9,5 ευρώ και να μείνουν χωρίς πελάτες τα καλά εστιατόρια που έχουν για παράδειγμα την… «Greek farmer salad», την απλή χωριάτικη σαλάτα δηλαδή, προς 16 ευρώ το πιάτο ή το φιλέτο κοτόπουλο στα 22 ευρώ, για να μην πάμε στα θαλασσινά. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται όλο και πιο έντονα από την αρχή της φετινής καλοκαιρινής σεζόν, με τους καταστηματάρχες να αντιλαμβάνονται έστω και καθυστερημένα πως για να συνεχίζουν να έχουν κόσμο, θα πρέπει να ρίξουν τις τιμές που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν την αισχροκέρδεια – ενίοτε την ξεπερνούν κιόλας.
Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στα μαγαζιά με τα τουριστικά προϊόντα και τα είδη ρούχων που επίσης πουλάνε τα προϊόντα τους σε τσουχτερές τιμές. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως ένα εμπριμέ πουκάμισο πάρα πολύ γνωστής (και ακριβής είναι η αλήθεια) μάρκας, κολεξιόν 2023, που στην αντίστοιχη μπουτίκ της Αθήνας κοστίζει 414 ευρώ, στη Μύκονο τιμάται προς 665 ευρώ. Γιατί; «Γιατί είσαι στη Μύκονο» είναι η απάντηση που σου δίνουν αυθόρμητα.
«Τα πράγματα έχουν ξεφύγει»
Όντως η Μύκονο μπορεί να αποτελεί «την ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε χθες και ο τραγουδιστής Αντώνης Ρέμος σε τηλεοπτική εκπομπή, αλλά «τα πράγματα έχουν ξεφύγει» όπως πρόσθεσε αργότερα, ερμηνεύοντας με τον δικό του τρόπο τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. «Ζητάς όσα πιστεύεις ότι μπορείς να πάρεις κι από τη στιγμή που τα παίρνεις, ζητάς και παραπάνω, και πάει λέγοντας» πρόσθεσε με νόημα. Αυτό ισχύει όπως διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι σε όλες τις εκφάνσεις και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του νησιού των Ανέμων. Από τις τιμές των ξενοδοχειακών καταλυμάτων μέχρι το κόστος διασκέδασης.
Καταγράφεται μια αλαζονεία από την πλευρά των επιχειρηματιών που θέλουν να βγάλουν «όσο γίνεται περισσότερα». Αυτό προφανώς και είναι θεμιτό, αρκεί όμως να παρέχεις και τις αντίστοιχες υπηρεσίες. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει για τα περισσότερα μαγαζιά της Μυκόνου αυτή τη στιγμή. Με τις ίδιες και απαράλλακτες υπηρεσίες απλώς κάθε χρόνο το νησί γινόταν όλο και ακριβότερο, με αποτέλεσμα να έχει φθάσει σε μια κορύφωση η ακρίβεια, που πλέον θα πρέπει να αρχίσει να μειώνεται, καθώς οι τζίροι δεν ακολουθούν την ίδια θετική πορεία.
Εκτός από την κείμενη νομοθεσία που έχει αρχίσει να τηρείται μέσω τις επιβολής προστίμων για μια σειρά αυθαιρεσιών στην Μύκονο, ξεκινά να εφαρμόζεται και ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης. Αργά μεν, αλλά έχει ξεκινήσει. Στο πλαίσιο αυτό δεν θα πραγματοποιηθεί φέτος το καλοκαίρι και η καθιερωμένη τα τελευταία χρόνια συναυλία του Αντώνη Ρέμου στην περιοχή. Για την ιστορία πέρυσι, οι πελάτες για να κλείσουν κάποιο από τα πρώτα τραπέζια ώστε να ακούσουν τον γνωστό καλλιτέχνη, καλούνταν να πληρώσουν 1.500 ευρώ και στα δεύτερα τραπέζια 1.000 ευρώ. Ανά άτομο!