Πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα για την εθνική τραγωδία που σημειώθηκε αργά το βράδυ της Τρίτης κοντά στα Τέμπη, όταν δύο τρένα συγκρούστηκαν προκαλώντας τον θάνατο και τον τραυματισμό δεκάδων ανθρώπων. Ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, μίλησε στην ΕΡΤ για τρία λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
«Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου. Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη. Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει», ανέφερε.
Όσο για το αν υπάρχουν και ποιες είναι οι δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες απάντησε: «Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό. Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα.
Σε ερώτηση αν δεν λειτούργησε κανένα από αυτά τα συστήματα, ο κ. Δέδες απάντησε: «Αυτά τα συστήματα, από ό, τι άκουσα δεν λειτουργούσαν ποτέ και εφόσον δεν λειτουργούσαν ποτέ, δεν λειτούργησαν και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το μόνο σύστημα το οποίο δουλεύει για την επιτήρηση και τον έλεγχο είναι στην περιοχή Τιθορέας, όπου εκεί δουλεύει το σύστημα κανονικά με κάμερες κλπ».
Τέλος, στο ερώτημα όταν δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ασφαλείας, αν πρέπει να δίνετε άδεια στα τρένα να κάνουν δρομολόγια και ποιος τη δίνει αυτή την άδεια, ο πραγματογνώμονας απάντησε:
«Εδώ υπάρχει ένα άλλο ζήτημα, το οποίο θα το εξετάσουν οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά, δηλαδή οι δικαστικοί λειτουργοί, οι οποίοι θα εξετάσουν, πέραν των ευθυνών που έχει ο συγκεκριμένος άνθρωπος, ο οποίος έκανε λάθος στη γραμμή, και τα υπόλοιπα στοιχεία, τα οποία είναι: αυτός που έχει την υποδομή και η υποδομή είναι τα συστήματα αυτά που έχει η ΟΣΕ- ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αυτός που έχει και το μεταφορικό κομμάτι που είναι η Hellenic Train. Εφόσον, υπήρχαν αναφορές, όπως άκουσα, ότι το σύστημα δεν λειτουργούσε, δεν είχε εγκατασταθεί κλπ και είχαν σταλεί και εξώδικα, συνεπώς προκύπτει ότι και η Hellenic Train γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα στη σηματοδότηση και παρά το γεγονός ότι γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα, έβαζε κόσμο από πάνω και τον μετέφερε, ενώ γνώριζε ότι μπορεί να γίνει και δυστύχημα. Άρα υπάρχει σωρευτική ευθύνη».