Η ανακοίνωση στα κοινωνικά δίκτυα του Στυλιανού Ντοκούζ, καλλιτεχνικού διευθυντή του Μπενσουσάν Χαν, ότι ο χώρος κλείνει γιατί το κτίριο πουλήθηκε, προκάλεσε εκτός από θλίψη στους ανθρώπους που αγάπησαν αυτό το ιδιαίτερο πολιτιστικό στέκι στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και μια μεγάλη κινητοποίηση για να βρεθεί ένας άλλος χώρος που θα εμπνεύσει για ακόμη περισσότερες δημιουργικές δράσεις.
Από το 2012, το Μπενσουσάν Χαν έχει φιλοξενήσει 2.500 διαφορετικές πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις -«αριθμός ρεκόρ για οποιονδήποτε πολιτιστικό χώρο στην πόλη», λέει ο κ. Ντοκούζ- δίνοντας νέα ζωή στην οδό Εδέσσης, με δράσεις από τοπικές και διεθνείς ομάδες, καλλιτέχνες από την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό, φορείς και ιδρύματα που βρήκαν σε αυτό το παλιό χάνι, έναν φιλόξενο χώρο για καινοτόμες δράσεις.
Το παλαιότερο σωζόμενο χάνι της Θεσσαλονίκης, στους δύο αιώνες ζωής του έχει αλλάξει πολλές χρήσεις. Το 1996, το κτίριο εγκαταλείφθηκε και επαναλειτούργησε το 2012 ως χώρος φιλοξενίας παραστάσεων και εκθέσεων. Ο χώρος ήθελε πολλή φροντίδα, αλλά, με τον τρόπο του, την ανταπέδωσε σε εκατοντάδες δημιουργικούς ανθρώπους της Θεσσαλονίκης.
Αυτή η ανάγκη για φροντίδα τόσο για το κτίριο, όσο και για πολιτιστικές φωνές που δεν έβρισκαν φιλοξενία ή ήθελαν μια διαφορετική πρόταση, «ανθρώπους που δεν ήθελαν μια κλασική γκαλερί για να κάνουν μια έκθεση ή ένα θεατρικό stage για να κάνουν μια παράσταση», όπως σημειώνει ο Στυλιανός Ντοκούζ, ήταν η «πυξίδα» του όλα αυτά τα χρόνια.
Το «ανεξάρτητο πολιτιστικό κρατίδιο», όπως αρέσει στον καλλιτεχνικό του διευθυντή να αποκαλεί το Μπενσουσάν Χαν, άλλαξε το προφίλ μιας ολόκληρης γειτονιάς. «Όταν πρωτοξεκινήσαμε, η Εδέσσης ήταν ένα στενάκι που απέφευγες να περάσεις το βράδυ. Δημιουργήσαμε έναν πυρήνα», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καλλιτεχνικός του διευθυντής. Στη συνέχεια, ακολούθησε η αναβάθμιση που έκανε εκεί ο δήμος Θεσσαλονίκης στην περιοχή, και εδώ και λίγα χρόνια έχει μετατραπεί σε ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία του κέντρου της πόλης.
Τώρα, οι κληρονόμοι του ιστορικού κτιρίου αποφάσισαν να το πουλήσουν και παρ’ όλες τις επίμονες διαπραγματεύσεις από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, τελικά η πώληση προχώρησε και παραμένει προς το παρόν άγνωστο ποια θα είναι χρήση από τον νέο ιδιοκτήτη. «Το κτίριο αλλάζει χέρια, μακάρι να αξιοποιηθεί με σεβασμό στην ιστορία και τη μνήμη του», αναφέρει ο κ. Ντοκούζ.
Αναζητείται χώρος που να εμπνεύσει
Από χθες που ο Στυλιανός Ντοκούζ ανακοίνωσε το «τέλος εποχής», μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων, αναζητά μαζί του λύσεις για να στεγαστούν οι πολιτιστικές προτάσεις, καθώς το Μπενσουσάν Χαν είχε ήδη πρόγραμμα εκδηλώσεων, από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Μάρτιο του 2023.
Το βασικό ζητούμενο είναι να βρεθεί ένας χώρος στο κέντρο, ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση από ολόκληρη την πόλη, αλλά κι ένας χώρος που να μπορεί να εμπνεύσει.
Όπως εξάλλου σημειώνει ο κ. Ντοκούζ, το Μπενσουσάν Χαν είναι ένα περιβάλλον σκηνογραφικό, κινηματογραφικό, το οποίο αφενός ενέπνευσε πολύ κόσμο, αφετέρου είναι χώρος που μεταβάλλεται διαρκώς, δίνοντας, ανάλογα με το σημείο, μια διαφορετική εικόνα στον επισκέπτη.
Τονίζει ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει τεράστια ανάγκη για χώρους. «Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι οι οποίοι δεν ξέρουν που να πάνε για λάιβ και για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους», τονίζει.