Η λεκτική και σωματική επίθεση απέναντι στον πνευμονολόγο Θεόδωρο Βασιλακόπουλο, συνέπεσε με την εξαγγελία των sms στους ανεμβολίαστους πολίτες. Παρότι έχει ειπωθεί πολλές ότι οι εμβολιασμένοι συμπολίτες μας δεν ανήκουν αναγκαστικά στην ομάδα των αντιεμβολιαστών, η επικοινωνιακή διαχείριση που πρέπει πια να γίνει απέναντι σε αυτή την ομάδα, έχει μετατραπεί σε νευραλγικό ζήτημα. Το πρόβλημα είναι πια διπλό: η πανδημία έχει αρχίσει να επελαύνει ξανά, με τις ΜΕΘ να γεμίζουν με ανεμβολίαστους στη συντριπτική πλειονότητα τους πολίτες, ενώ παράλληλα αυξάνονται και οι προσωπικές επιθέσεις ενάντια στους ειδικούς.
Της Δήμητρας Τριανταφύλλου
«Σκέφτομαι να ζητήσω αστυνομική προστασία. Δέχομαι πια πολλή μεγάλη στοχοποίηση» λέει ο καθηγητής πενευμονολογίας Θεόδωρος Βασιλακόπουλος στο Newsbeast για την επίθεση που δέχθηκε το περασμένο Σάββατο. Όπως προσθέτει: «Την επόμενη φορά που θα πάω στην ταβέρνα και κάποιος θα θέλει να με συμμαζέψει, όπως είπε για εμένα ο πρόεδρος εστιατόρων Αττικής, τι θα κάνω; Υπήρξε άνθρωπος που χθες όταν μίλαγα στην τηλεόραση μου έστειλε μήνυμα που ανάμεσα στα άλλα έλεγε: ΄’αν έχω πρόβλημα στη δουλειά μου θα σε φάει το μαύρο φίδι, άντε ψόφα, βγάλε τον καρκίνο της Φώφης, εσύ και τα παιδιά σου΄΄. Λίγες μέρες νωρίτερα, σε μια ταβέρνα πάλι, σηκώθηκε ένας μεγάλος άνθρωπος και άρχισε να με βρίζει μπροστά στην γυναίκα μου και στα παιδιά μου. Αν μπείτε στο facebook μου θα συγκλονιστείτε. Επίτηδες δεν μπλοκάρω κανένα σχόλιο. Με τέτοια άρρωστα μυαλά πρέπει να απευθυνθούμε πια σε ψυχολόγους και επικοινωνιολόγους, όχι σε πνευμονολόγους. Πρέπει να αναλάβουν άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι γνωρίζουν τη ψυχολογία των μαζών».
«Όσους μπορούσαμε να πείσουμε τους έχουμε μάλλον ήδη πείσει»
Για το πρόβλημα των μη εμβολιασμένων πολιτών στο σύνολο τους ο κος Βασιλακόπουλος σημειώνει πως η δυνατότητα των επιστημόνων να πείσουν αυτή την ομάδα πολιτών έχει μάλλον εξαντληθεί. Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος: «Είναι η πρώτη φορά που δόθηκε τόσο μεγάλο βήμα στους επιστήμονες από τα ΜΜΕ. Νομίζω πως όσους μπορούσαμε να πείσουμε με τα επιστημονικά ορθολογικά μας επιχειρήματα τους έχουμε μάλλον πείσει».
Ο ίδιος αναφέρεται και σε ένα ευχάριστο περιστατικό μέσα στα πολλά αρνητικά που λέει ότι του συμβαίνουν. «Πριν από λίγο με πήρε μια κυρία άγνωστη σε εμένα, τηλέφωνο. Φοβόταν για ένα εμβόλιο. Νομίζω ότι την έπεισα να το κάνει»
Όσον αφορά στην εξαγγελία για τα sms σε ανεμβολίστους πολίτες ο κος Βασιλακόπουλος λέει τα εξής: «Η σκέψη της δημιουργίας μιας τηλεφωνικής γραμμής για τον εμβολιασμό μπορεί να φέρει αποτελέσματα. Η πρόβλεψη μου είναι ότι τα sms θα βοηθήσουν λίγο. Δεν πιστεύω ότι κάποιος που δεν έχει εμβολιαστεί είναι εύκολο να εμβολιαστεί με μια υπενθύμιση μετά από τόσο καιρό. Ακόμα και πέντε ανθρώπους όμως να ευαισθητοποιήσεις με το sms δεν είναι κακό».
Ο ρόλος της εκκλησίας και οι διαφορετικές προελεύσεις των εμβολιαστών
Ο καθηγητής πενυμονολογίας θεωρεί πως η μήτρα των αντιμεβολιαστών στη χώρα μας δεν είναι μία. Όπως εξηγεί: «Έχουμε να κάνουμε με ένα κομμάτι του λαού που αρνείται την επιστήμη και αυτό έχει ποικίλες συνιστώσες. Υπάρχει το κομμάτι που αρνείται την επιστήμη από λανθασμένη αντίληψη για τη θρησκεία. Αν το παρατηρήσετε, σε περιοχές με πολλά μοναστήρια υπάρχει πολύ χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη. Η θρησκεία είναι κάτι το δογματικό- αποκαλυπτικό, είτε το αποδέχεσαι, είτε όχι.
Η επιστήμη, πάλι, είναι τελείως διαφορετική από τη θρησκεία. Οι επιστήμονες δεν στηριζόμαστε σε κάποια αποκάλυψη αλλά στο πείραμα και στη μελέτη. Οι διαπιστώσεις μας ισχύουν μέχρι να έρθει το επόμενο πείραμα και η επόμενη μελέτη που θα καταρρίψουν ή θα τροποποιήσουν ελαφρώς τα προηγούμενα. Πολλοί πολίτες απορούν γιατί λέγαμε άλλα στη αρχή της πανδημίας και άλλα τώρα, δύο χρόνια μετά. Διότι μάθαμε πολύ περισσότερα πράγματα, αυτή είναι η απάντηση. Ο τόπος που αντιμετωπίζαμε το πεπτικό έλκος πριν από 20 χρόνια είναι πολύ διαφορετικός απ’ ο,τι τον αντιμετωπίζουμε σήμερα. Η ιατρική είναι ένας εντελώς δυναμικός τομέας. Η Ελλάδα όμως έχει έλλειμμα παιδείας 50 τουλάχιστον ετών και αποδέχεται την επιστήμη σε μικρότερο βαθμό από ότι οι άλλες χώρες του δυτικοευρωπαικού κόσμου».
Ο ίδιος θεωρεί επίσης πως η επίσημη εκκλησία έχει πάρει θέση υπέρ του εμβολιασμού και πως πολλοί ιεράρχες πια περιλαμβάνουν το εμβόλιο στο κήρυγμα τους, αλλά όπως λέει: «υπήρξε ίσως μια καθυστέρηση που δεν έπρεπε να υπάρξει. Ίσως η εκκλησία να έπρεπε να έχει τοποθετηθεί πιο επιθετικά υπέρ του εμβολίου. Ακόμα όμως και όταν το κάνει δεν πετυχαίνει πολλά πράγματα. Το πρόβλημα έχει γίνει δυσεπίλυτο».
Ο κος Βασιλακόπουλος βλέπει πάντως και μια δεύτερη ομάδα στους κόλπους των αντιεμβολιαστών. «Είναι αυτό το κομμάτι που θεωρεί ότι κάνει αντίσταση στην κυβέρνηση, ότι επαναστατεί εναντίον της διεθνούς οικονομικής κατάστασης κ.τ.λ. Πρέπει όμως να είναι κάποιος εμβολιασμένος και προστατευμένος για να μπορεί να κάνει την όποια επανάσταση. Στην εντατική δεν υπάρχει επανάσταση. Μιλάμε λοιπόν για πολύ ανόμοια κοινά. Δεν ξέρω αν μπορούμε με μια μόνο επικοινωνιακή καμπάνια να καλύψουμε τους πάντες».