Ένα χρονικό 152 ετών, παρουσιάζοντας τη διαχρονική εξέλιξη των δικτύων μέσων σταθερής τροχιάς, μέσω φωτογραφικών ντοκουμέντων, αφηγήσεων προσωπικοτήτων που συνέβαλαν καθοριστικά στην πορεία του αστικού σιδηρόδρομου αλλά και καταγραφής χρονικών ορόσημων στην κατασκευή και λειτουργία του, εμπεριέχεται στο επετειακό λεύκωμα της ΣΤΑΣΥ με τίτλο «Σε σταθερή τροχιά από το 1869 έως σήμερα».

Ήταν 27 Φεβρουαρίου του 1869, όταν ο ατμοκίνητος συρμός ξεκινούσε το παρθενικό δρομολόγιό του από το Θησείο στον Πειραιά, εγκαινιάζοντας μία νέα εποχή στις αστικές μετακινήσεις της Αττικής. Από το 1869, όταν πανηγυρικά εγκαινιάστηκε η λειτουργία του ως ατμοκίνητου, μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό τον Ιανουάριο του 2000, την επανεμφάνιση του τραμ το 2004 και τη δημιουργία των ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ το 2011, ο σιδηρόδρομος αποτελεί συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο πρώτο λιμάνι της χώρας, τον πρωτεύοντα οικισμό της, αλλά και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Η Αθήνα διαθέτει -από το 1869- τον τρίτο αρχαιότερο αστικό σιδηρόδρομο στον κόσμο, που έχει μετατραπεί σε έναν σύγχρονο άξονα μητροπολιτικού σιδηροδρόμου, αποτελώντας ζωντανό κύτταρο στον οργανισμό της ελληνικής κοινωνίας. Οι ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ επεκτείνονται, αναβαθμίζονται, εκσυγχρονίζονται και αναμένεται να διαδραματίσουν ακόμα πιο σημαντικό και κεντρικό ρόλο στην περαιτέρω ανέλιξη του συστήματος αστικής συγκοινωνίας και μεταφορικής εξυπηρέτησης της πρωτεύουσας.

Με αφορμή την έκδοση του λευκώματος για την ιστορία των ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ της Αθήνας, το οποίο παρουσιάστηκε χθες, Τετάρτη 7 Ιουλίου, στο Άλσος Κηφισιάς, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, δήλωσε: «Οι ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ της Αθήνας συμπλήρωσαν 152 χρόνια ζωής και αποτελούν κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της. Ο εξηλεκτρισμός, η σύνδεση του Πειραιά με την Κηφισιά και η κατασκευή του μετρό αποτελούν κορυφαίους σταθμούς αυτής της διαδρομής. Σήμερα, με τις επεκτάσεις του μετρό και του τραμ και την αναβάθμιση των συρμών του ηλεκτρικού διδηρόδρομου, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε τα μέσα σταθερής τροχιάς να ενισχύσουν τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο στις μετακινήσεις των κατοίκων της πρωτεύουσας».

Στον χαιρετισμό του, ο γγ Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, αναφέρθηκε στη σημαντική θέση που κατέχουν τα μέσα σταθερής τροχιάς στην Ελλάδα, χάρη στην υψηλή αξιοπιστία, ταχύτητα και ασφάλεια που αυτά παρέχουν στο επιβατικό κοινό. Ταυτόχρονα, ο κ. Ξιφαράς τόνισε την ανάγκη βελτίωσης του παρεχόμενου επιπέδου εξυπηρέτησης, μέσω μίας συντονισμένης προσπάθειας, η οποία θα περιλαμβάνει έργα υποδομής, λειτουργικές παρεμβάσεις και την καθοριστική συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού της ΣΤΑΣΥ. Σε αυτό το πλαίσιο, επεσήμανε τη στενή συνεργασία του υπουργείου με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ -από την αρχή της θητείας του- για τη διαχείριση των θεμάτων των εργαζομένων της εταιρείας, με τελικό στόχο την παροχή υπηρεσίας υψηλού επιπέδου, στη δύσκολη συγκυρία την οποία διανύουμε.

Μιλώντας στην εκδήλωση, ο πρόεδρος των ΣΤΑΣΥ, Χάρης Δαμάσκος, σημείωσε: «Οι ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ της Αθήνας, πέρα από την προφανή συμβολή τους στην οικονομική δραστηριότητα της πόλης, τη μεταμόρφωσαν, άλλαξαν την κοινωνία και τη ζωή των ανθρώπων της, τη σχέση τους με τον χώρο, τον χρόνο, τον εαυτό τους και τους άλλους. Η σύγχρονη Αθήνα γεννήθηκε από τη μετακίνηση με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Το τρένο κατέκτησε τον χώρο, μετέβαλλε το ίδιο το τοπίο, το επινόησε εκ νέου. Σήμερα είναι η καρδιά της Αθήνα που χτυπάει καθημερινά, υπέργεια και υπόγεια. Γίνεται η καθημερινή επιλογή των Αθηναίων αλλά και των ξένων επισκεπτών για γρήγορη, ασφαλή και αξιόπιστη μετακίνηση, εκπέμποντας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη την εικόνα, την ιστορία, τα χαρακτηριστικά και τον παλμό της πόλης».

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο διευθύνων σύμβουλος των ΣΤΑΣΥ, Νικόλαος Χαιρέτας, υπογράμμισε: «Η έμφαση στην ομαδική εργασία, η αξιοποίηση της εμπειρίας και τεχνογνωσίας του προσωπικού μας, η περαιτέρω βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, η επιβατοκεντρική φιλοσοφία και η ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς, αποτελούν προσωπικά στοιχήματα για τη μετεξέλιξη της ΣΤΑΣΥ σε μία σύγχρονη εταιρεία του 21ου αιώνα, εντός και εκτός συνόρων. Πάντα με σεβασμό στην ιστορία και την κληρονομιά που βρήκαμε. Γιατί μόνον αναλογιζόμενοι τα επιτεύγματα του παρελθόντος μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος».

Η εκδήλωση έκλεισε μελωδικά, με ένα λυρικό ταξίδι στον χρόνο από το κουιντέτο χάλκινων οργάνων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.