Θαυμασμό και εκτός Ελλάδος προκάλεσε η πλήρης αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου στον τάφο της Αμφίπολης.
Το NBC News χαρακτηρίζει «έκπληξη» την αποκάλυψη της αρπαγής της Περσεφόνης επάνω στο ψηφιδωτό και θεωρεί ότι το λυπημένο ύφος της Περσεφόνης και το τεντωμένο χέρι είναι σύμβολο αποχαιρετισμού προς τον νεκρό.
Ο Πλούτωνας τραβά την απρόθυμη νύφη και εκείνη είναι στεφανοστολισμένη, αλλά η έκφρασή της είναι έκφραση απόγνωσης.
«Όταν το καλλιτέχνημα αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά λίγες ημέρες πριν ήταν ορατό μόνο ένα μέρος της σκηνής. Το μωσαϊκό έδειχνε τον θεό Ερμή, αγγελιοφόρο του 12θέου και γιο του Δία, με ένα φαρδύ καπέλο, μπροστά από ένα άρμα με δύο άλογα, το οποίο οδηγούσε ένας γενειοφόρος άνδρας. Αλλά όταν έφυγε περισσότερο χώμα, αποκαλύφθηκε μία τρίτη φιγούρα: μία γυναίκα με υψωμένο το χέρι της με έκφραση απόγνωσης», αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο.
«Οι Αρχαιολόγοι και το ελληνικό υπ. Πολιτισμού είπαν ότι τώρα ξεκάθαρα το μωσαϊκό απεικονίζει τη σκηνή της Αρπαγής της Περσεφώνης, η οποία αποκαλείται και βιασμός της Περσεφόνης», τονίζει το δίκτυο.
Το δίκτυο παραθέτει και τις δηλώσεις της Κατερίνας Περιστέρη, η οποία είπε ότι ο τύμβος ανήκει σε μία πολύ σημαντική προσωπικότητα.
Το Discovery Channel προσθέτει ότι οι αρχαιολόγοι αφαιρώντας περισσότερο χώμα από το πάτωμα του ταφικού συμπλέγματος της Αμφίπολης αποκάλυψαν τον τρίτο χαρακτήρα της μωσαϊκής σύνθεσης που επιβεβαιώνει τη σκηνή της Αρπαγής.
«Αν και διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις που υπέθεταν ότι ο γενειοφόρος, δαφνοστεφής άνδρας που οδηγεί το άρμα μπορεί να ήταν ο “ένοικος” του τύμβου, τελικά η σκηνή της Αρπαγής δείχνει ότι ο άνδρας είναι ο Πλούτωνας, ο Άρχοντας του Κάτω Κόσμου, που απήγαγε την Περσεφόνη, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία», συμπληρώνει το Discovery.
Παράλληλα, το ίδιο δίκτυο υπογραμμίζει ότι η παράσταση στο μωσαϊκό συνδέει τον τύμβο της Αμφίπολης με τους τάφους της Βεργίνας. Εκεί μία τοιχογραφία δείχνει την ίδια σκηνή στο βασιλικό νεκροταφείο, όπου έχει ταφεί και ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππος Β’.