Βασική πολιτική του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι «τα νησιά να φτάσουν σε ένα επίπεδο συγκοινωνιακής, οικονομικής, εφοδιαστικής, ενεργειακής, εκπαιδευτικής, ιατροφαρμακευτικής και πολιτιστικής επάρκειας, για να μπορέσουν να μπουν μέσα σε συνθήκες ανταγωνισμού», τόνισε σήμερα μιλώντας στη Διάσκεψη με θέμα «Νησιωτικότητα: Ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης και θέσεων εργασίας», ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Στην εναρκτήρια συνεδρία της διάσκεψης, την οποία διοργάνωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, στο Ίδρυμα Ευγενίδου, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μίλησαν ακόμη η επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της ΕΕ, Μαρία Δαμανάκη, ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες για τη χάραξη ξεκάθαρης νησιωτικής πολιτικής, όπως είναι η απελευθέρωση της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής από τα διοικητικά πάρεργα, η συγκρότηση του Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής και η ανάδειξη του θαλάσσιου τουρισμού. «Στόχος μας με τον νέο νόμο», είπε, είναι «να γεμίσουμε τις θάλασσές μας με ελληνικές σημαίες και να προσελκύσουμε περισσότερα σκάφη της Ευρώπης και άλλων χωρών σε μας. Να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να τονωθούν τα νησιά μας».
Παράλληλα υπογράμμισε ότι αυτή την περίοδο εκτελούνται σε όλη την επικράτεια 1.000 λιμενικά έργα ύψους ενός δισ. ευρώ.
Για την ακτοπλοΐα, ο υπουργός υπογράμμισε ότι στόχοι, μεταξύ άλλων, είναι η «μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω της χρήσης LNG στα πλοία, και η αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου αξιολογώντας τη χρησιμότητα όλων των επιδοτούμενων γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας, οι οποίες εξυπηρετούνται με Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας και οι οποίες αφορούν μικρό κοινό».
Η επίτροπος της ΕΕ, Μαρία Δαμανάκη ανέφερε ότι η γεωγραφική κατανομή και απόσταση των περισσοτέρων νησιών από το κέντρο δημιουργεί συνθήκες αποκλεισμού, εξάρτησης και απομόνωσης σε διάφορα επίπεδα, επισημαίνοντας ως κύρια πτυχή του προβλήματος, την οικονομική πλευρά που επηρεάζει τη διασυνδεσιμότητα των νησιών. Έμφαση έδωσε η επίτροπος στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και στο «καθεστώς κρατικών ενισχύσεων σε ό,τι αφορά επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας και του περιβάλλοντος στα νησιά, τη στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Στήριξης».
«Η κρίση», τόνισε η κ. Δαμανάκη, «είναι μια ευκαιρία να δούμε αλλιώς τις δυνατότητες που έχουμε. Η πρόταση για τη Γαλάζια Ανάπτυξη ήταν στην αρχή πολύ γενική, αλλά χάρη στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχει χειροπιαστά αποτελέσματα». Επίσης άσκησε κριτική για την απορρόφηση πόρων στα νησιά, καθώς, όπως είπε, «η απορρόφηση των κονδυλίων για τα πιο μικρά και απομακρυσμένα νησιά του Ειδικού Άξονα Προτεραιότητας για το Νότιο Αιγαίο είναι μόλις 50%».
Η κ. Δαμανάκη είπε ακόμη ότι ο νέος νόμος για τον θαλάσσιο τουρισμό είναι θετικός και απελευθερώνει πολλές δυνάμεις, ενώ τόνισε την ανάγκη να επεκταθεί η τουριστική περίοδος με καταδυτικό, ιστορικό γαστρονομικό, αλιευτικό τουρισμό, με την διοργάνωση διεθνών Ιστιοπλοϊκών Αγώνων κ.λπ.
Τέλος, αναφέρθηκε σε δράσεις της ΕΕ όπως η δημιουργία χάρτη του βυθού και τις νέες τεχνολογίες που θα παίξουν σημαντικό ρόλο μελλοντικά στην παροχή υγείας στους κατοίκους των νησιών.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος, αναφέρθηκε στη στρατηγική ανάπτυξης για τα νησιά, τονίζοντας την παραχώρηση των αεροδρομίων μέσω ΤΑΙΠΕΔ που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες προς τους χρήστες υπηρεσίες, την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας που θα οδηγήσει στη δημιουργία και λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδας, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2019 και τη λειτουργία των υδατοδρομίων στα ελληνικά νησιά.
Για τα υδατοδρόμια, ο κ. Παπαδόπουλος, υπογράμμισε ότι το θέμα αυτό είχε ξεκινήσει από το 2004, χωρίς όμως να φέρει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και τώρα σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου γίνεται νέα προσπάθεια. Σύντομα αναμένεται να εκδοθούν οι τρεις πρώτες άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Βόλο και Λαύριο.
Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης υπογράμμισε ότι «δεν νοείται Ευρώπη με νησιά απομονωμένα και χωρίς λογικές ευκαιρίες ανάπτυξης, εξ’ ου και η ανάγκη ενός ορθολογικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού».
Να σημειωθεί ότι κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης, ανέφερε πως το Ίδρυμα Ευγενίδου θα ξεκινήσει πρωτοβουλία σε θέματα νησιωτικότητας, με έμφαση στον πρωτογενή τομέα, στόχος της οποίας είναι «να συνεισφέρουμε σε κοινή προσπάθεια με το υπουργείο Παιδείας στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών κυρίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Συγχρόνως, αναφέρθηκε στην απόφαση του Ιδρύματος να αναλάβει την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ιονίων Νήσων στην Κεφαλονιά και την αναβάθμιση των κτιριακών της εγκαταστάσεων.