Τα σημαντικά βήματα που θα γίνουν το επόμενο διάστημα για μία σειρά από έργα παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ενημερώνοντας τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους.
Το υπουργείο Υποδομών εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων για τα επόμενα χρόνια, συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ και ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι στο επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν τα εξής:
- Επεκτάσεις Αττικής Οδού. Στόχος οι πρώτες δημοπρατήσεις να γίνουν αρχές 21.
- Flyover, Θεσσαλονίκη. Αυτές τις μέρες δημοσιεύεται πρόσκληση για προεπιλογή.
- ΒΟΑΚ. Μέσα στο φθινόπωρο η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
- Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας. Μέσα στο φθινόπωρο η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
- Ε-65. Το υπουργείο Υποδομών ευελπιστεί ότι σύντομα θα έχει το τελικό ΟΚ. Ώστε αρχές 21 να αρχίσει.
- Πάτρα-Πύργος. Και εδώ το υπουργείο αισιοδοξεί ότι οι επαφές με ΕΕ σύντομα θα αποδώσουν καρπούς.
- Έργα οδικής ασφάλειας σε πάνω από 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε όλη τη χώρα. Υπογράφεται εντός του μήνα η δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ.
Αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα. Εντός του μήνα ξεκινά το πρόγραμμα για την υλοποίηση επειγόντων έργων κοντά στους αυτοκινητόδρομους. Παράλληλα, υλοποιείται ένα πρόγραμμα 10 έργων, επίσης με τη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ.
Σιδηροδρομικά έργα. Προχωρούν άμεσα οι δημοπρατήσεις τεσσάρων έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και το υπουργείο Υποδομών ετοιμαζεται ώστε εντός του 2021 να δημοπρατηθούν άλλα έξι.
Τέλος, όσον αφορά στην πολυαναμενόμενη διαλειτουργικότητα των διοδίων, από τις αρχές του καλοκαιριού γίνονται τεχνικές δοκιμές και εντός του φθινοπώρου, θα είναι πλέον δυνατή η διέλευση από τους 5 αυτοκινητοδρόμους, τη Γέφυρα και την Εγνατία Οδό με έναν μόνο πομποδέκτη.
Επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν κόστος ένα δισ ευρώ και αφορούν: Την επέκταση της λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό Αθηνών- Θεσσαλονίκης.
Αυτή θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2021 καθώς υπάρχει πλήρης μελετητική ωριμότητα. Δεύτερον, την επέκταση προς Ραφήνα, η οποία θα δημοπρατηθεί μέχρι αρχές του 2022.
Και τρίτον, η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ηλιούπολη και η αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, η οποία συνδέεται και με τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό.
Η λεωφόρος Βουλιαγμένης θα μετατραπεί σε αστική λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους και ουσιαστικά μια αστική σήραγγα στην Ηλιουπόλεως, που θα συνδέει ως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Αυτός είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου, ωστόσο αυτή τη στιγμή το ζήτημα είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Η παραχώρηση της Αττικής Οδού ως γνωστόν τελειώνει μέχρι το 2024. Η διαδικασία της παραχώρησης και του διαγωνισμού θα γίνει από το ΤΑΙΠΕΔ, κατι που αποτελεί μια πολύ συγκεκριμένη μνημονιακή υποχρέωση και τα έσοδα από αυτή την παραχώρηση πάνε, όπως όλες οι ιδιωτικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.
Το υπουργείο έχει προτείνει οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού να γίνουν ξεχωριστά και από εκεί και πέρα αφού δημοπρατηθούν μετά θα εξετάσει με ποιο τρόπο και αν θα ενταχθούν στην παραχώρηση. Σε κάθε περίπτωση αυτές οι επεκτάσεις είναι πολύ σημαντικές γιατί ο περιφερειακός δρόμος μετά από τόσα χρόνια είναι κορεσμένος.
Για τη γραμμή 4 του Μετρό
Η Αττικό Μετρό τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει τη διαδικασία και θα εγκρίνει την αιτιολόγηση των προσφορών της Επιτροπής Διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του Μετρό.
Ο σημερινός υπουργός Υποδομών ως τομεάρχης της ΝΔ στην αξιωματική αντιπολίτευση είχε επισημάνει τα προβλήματα στο σχεδιασμό της γραμμής 4 το Μετρό, όπως ότι είναι η πρώτη φορά που γίνονται δύο διαγωνισμοί (πρόδρομες εργασίες ξεχωριστές, κύριο έργο ξεχωριστό) και ότι η γραμμή αυτή δεν είναι «U» δεν φτάνει μέχρι τον Περισσό, άρα είναι ένα έργο κολοβό.
Παρ’ όλα αυτά η πραγματικότητα είναι ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άφησε καμία, μα καμία ωριμότητα έργων, επομένως όπως επισήμανε ο κ. Καραμανλής δεν εχει η σημερινή κυβέρνηση τώρα την πολυτέλεια να μην προσπαθήσει να διασώσει αυτό το διαγωνισμό.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Αττικό Μετρό θα εγκρίνει τις επόμενες μέρες την αιτιολόγηση των προσφορών της Επιτροπής Διαγωνισμού, συνεπώς η διαδικασία θα προχωρήσει κανονικά και με τους δυο συμμετέχοντες.
Η επόμενη φάση περιλαμβάνει την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, ώστε να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος του έργου. Ο κ.Καραμανλής εξέφρασε την ελπίδα ότι επειδή υπάρχουν αυτή τη στιγμή δυο συμμετέχοντες, θα αποφευχθεί η κλασική διαδικασία των πολλαπλών προσφυγών.
Εάν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα αυτό και μετά την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις πρόδρομες εργασίες, το υπουργείο είναι έτοιμο να ξεκινήσει, θέλει όμως να είναι σίγουρο ότι δεν θα υπάρχουν νομικές επιπλοκές και προσφυγές στο κύριο έργο.
Νόμος 4412 για δημόσιες συμβάσεις και έργα
Ο νόμος 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις και έργα, στον οποιο βεβαίως επισπεύδον υπουργείο είναι το Ανάπτυξης, αναμένεται να μπει στη διαβούλευση μέχρι το τέλος του μήνα.
Στόχος είναι όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, να θεσμοθετήσουμε πιο γρήγορες, πιο αξιόπιστες, πιο αμερόληπτες, πιο διαφανείς διαδικασίες, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία όλων, ενώ παράλληλα θα γίνει μια προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν πολλές φορές τον κατασκευαστικό κόσμο π.χ. σε διαφωνίες».
Για τις διαδικασίες ανάθεσης, θα αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των λεγομένων ασυνήθιστων χαμηλών προσφορών, δηλαδή των παράλογων και πολύ μεγάλων εκπτώσεων.
Η πρόταση του Υπουργείου Υποδομών είναι να αυξηθεί η εγγύηση καλής εκτέλεσης, να διαχωριστεί η εγγύηση καλής εκτέλεσης από την εγγύηση προκαταβολής, να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των δικαστικών εμπλοκών καθιερώνοντας μία και μόνο προδικαστική προσφυγή με ταχύτατες προθεσμίες ανάθεσης, να γίνει κατάργηση της κλήρωσης στην απευθείας ανάθεση συμβάσεων και άρση των περιορισμών για τους εργολάβους.
Θα δοθεί επίσης η δυνατότητα να γίνεται εκεί που χρειάζεται ιδιωτική επίβλεψη, κάτι το οποίο ούτως ή άλλως γίνεται στα έργα παραχώρησης για το θεσμό του Ανεξάρτητου Μηχανικού.
Θα ζητείται η αιτιολόγηση των προσφορών όταν οι αποκλίσεις είναι πάνω από το 10% και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για ν’ αποφεύγονται οι τεράστιες εκπτώσεις και αυτό θα γίνεται συμβατική υποχρέωση μετά. Εχουν γίνει επίσης προτάσεις έτσι ώστε οι ανάδοχοι να υιοθετούν φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, καθώς και να χρησιμοποιούν φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.
Η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή έχει ολοκληρώσει το έργο της για το κομμάτι της ανάθεσης και εκτιμάται ότι το νομοσχέδιο θα είναι έτοιμο μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου.