Την απόλυτη ικανοποίησή τους «για τις συντονισμένες και ταχύτατες ενέργειες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών» με σκοπό το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αλλά και τα υπόλοιπα 9 Περιφερειακά Λιμάνια της χώρας «να αξιοποιηθούν και να αποτελέσουν μηχανές ανάπτυξης, της τοπικής και της εθνικής οικονομίας» εκφράζουν οι Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, Υποδομών Κώστας Καραμανλής και Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.
«Ένα προς ένα λύνονται τα χρόνια προβλήματα που κρατούσαν τον λιμένα Αλεξανδρούπολης καθηλωμένο και αναποτελεσματικό και εμπόδιζαν παράλληλα την ανάπτυξη του Έβρου, στο σύνολό του» αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών σε ανακοίνωσή του ενώ τα εμπλεκόμενα υπουργεία «επιλύουν ένα προς ένα τα χρόνια ζητήματα, που επί δεκαετίες δημιουργούσαν εμπόδια στην ανάπτυξη των λιμένων και στην προκειμένη περίπτωση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενός λιμένα με εξαιρετική γεωστρατηγική θέση και σημασία στο παγκόσμιο εμπόριο»,
Η συντονιστική αυτή διαδικασία ενέπλεξε πάρα πολλές υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου, οι οποίες ανταποκρίθηκαν επιτυχώς στη δύσκολη αυτή άσκηση, εν μέσω μάλιστα και πανδημίας, όπως σημειώνει το υπουργείο.
Συγκεκριμένα, δύο από τα βασικότερα προβλήματα του λιμένα – η λύση των οποίων θα επιτρέψει την αξιοποίησή του και θα δώσει την αναπτυξιακή ώθηση που επιζητεί όλη η ευρύτερη περιοχή – ήταν:
α) η απαλλοτρίωση 195 στρεμμάτων, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα και
β) η διευθέτηση της ζώνης της ΓΑΙΑΟΣΕ που βρίσκεται και αυτή εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα.
Αναλυτικότερα:
Σε ό,τι αφορά την απαλλοτρίωση, η ιστορία της οποίας ξεκινάει πριν από 30 χρόνια, το υπουργείο Ναυτιλίας με δημόσια ανακοίνωσή του στις 19.06.2020, όπως απαιτεί ο νόμος, και με την ταυτόχρονη δέσμευση πόρων από το υπουργείο Οικονομικών προσκαλούν τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες για ελεύθερη εξαγορά των ακινήτων τους. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα εκδοθεί η προβλεπόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας για την κήρυξη της Αναγκαστικής Απαλλοτρίωσης.
Επίσης, σχετικά με τη διευθέτηση των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ και διαχείρισης ΓΑΙΑΟΣΕ, το Υπουργείο Οικονομικών προώθησε νομοθετική ρύθμιση, ώστε η διαχείριση και η εκμετάλλευση των εν λόγω εκτάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης να μην κατακερματίζεται. Έτσι, το δικαίωμα αυτό περιέρχεται στον οικείο Οργανισμό Λιμένος Α.Ε., χωρίς να θίγεται ωστόσο το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΣΕ. Σημειώνουμε ότι η διάταξη αυτή αφορά, εκτός από τον Λιμένα της Αλεξανδρούπολης, και τον Λιμένα του Βόλου.
Οι Γενικές Γραμματείες Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας καθώς και Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, η Γενική Γραμματεία Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών και η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, με την καθοδήγηση της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών, έχουν αναπτύξει πλαίσιο συνεργασίας με απτά αποτελέσματα, «επιλύοντας χρόνια προβλήματα και προωθώντας την ανάπτυξη της λιμενικής και μεταφορικής βιομηχανίας γενικότερα», σύμφωνα με το υπουργείο.
Στόχος της Κυβέρνησης, επισημαίνεται τέλος, είναι να εξαλειφθούν όλες εκείνες οι αγκυλώσεις που «φρενάρουν» την ανάπτυξη και δημιουργούν αντικίνητρα για την ανάπτυξη της αγοράς εργασίας, της επιχειρηματικότητας και του εμπορίου.