Λέγεται πως την περίοδο της επταετίας, στους καλλιτεχνικούς κύκλους κυκλοφορούσε μεταξύ σοβαρού και αστείου μία ατάκα που είχε να κάνει με τις προσκλήσεις που έστελνε σωρηδόν το καθεστώς της Χούντας στους καλλιτέχνες για δεξιώσεις. Οι συνταγματάρχες ήθελαν να ενισχύσουν το προφίλ τους και να γίνουν πιο αρεστοί στον κόσμο, οπότε δεξιώσεις και λοιπές εκδηλώσεις με αγαπημένους ηθοποιούς την εποχή εκείνη, ήταν ένας τρόπος για να πετύχουν το σκοπό τους.
Έλεγαν, λοιπόν, οι ηθοποιοί σχετικά με τις προσκλήσεις αυτές, πως «όποιος γύριζε την πλάτη στις δεξιώσεις, λάμβανε πρόσκληση για δεξίωση στη Γυάρο, όπως ο Σταύρος Παράβας».
Άλλωστε, ο γνωστός ηθοποιός υπήρξε από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα καλλιτεχνών, που ο αγώνας του εναντίον της δικτατορίας τού κόστισε την προσωπική ελευθερία, αφού βρέθηκε εξόριστος στην Γυάρο.
Από την περίοδο εκείνη, υπάρχουν διάφορες ιστορίες. Άλλες ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα, άλλες όχι, και άλλες αποδείχθηκαν -όπως αργότερα εξήγησαν οι πρωταγωνιστές αυτών – απλές παρεξηγήσεις. Κι εδώ υπάρχει μία χαρακτηριστική ιστορία με μία φωτογραφία που κυκλοφόρησε κατά την περίοδο της Χούντας, όπου αστέρες του ελληνικού κινηματογράφου πόζαραν με τους συνταγματάρχες.
Το παρασκήνιο πίσω από την επίσκεψη καλλιτεχνών στο γραφείο του Παπαδόπουλου
Το φως της δημοσιότητας είδε μία φωτογραφία, όπου μεγάλοι πρωταγωνιστές του ελληνικού κινηματογράφου, όπως ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Παντελής Ζερβός, η Μάρω Κοντού κ.α. ποζάρουν στο πλευρό του Γεώργιου Παπαδόπουλου στο γραφείο του. Όπως ήταν αναμενόμενο, έγινε πολύς λόγος για την επίμαχη φωτογραφία και τις σχέσεις που είχε το καθεστώς με συγκεκριμένους καλλιτέχνες.
Ο γιος του Λάμπρου Κωνσταντάρα, Δημήτρης είχε μιλήσει στο newsbeast.gr για την ιστορία αυτή και είχε εξηγήσει πως η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1968 ενώ επρόκειτο για μία αντιπροσωπεία ηθοποιών που είχε συναντήσει τον δικτάτορα για να του υποβάλει μία σειρά από αιτήματα.
Μάλιστα, είχε τονίσει πως ο πατέρας του ήταν Καραμανλικός αλλά δεν είχε καμία σχέση με τη Χούντα. Αντίθετα, όπως εξήγησε, ο πατέρας του είχε βρεθεί εκεί αφελώς ενώ όταν δημοσιεύθηκαν οι φωτογραφίες από την επίσκεψη, πήγε να πεθάνει από τη στεναχώρια του.
Ο Βουτσάς και το τσούγκρισμα του αυγού με τον δικτάτορα Παπαδόπουλο
Πολύς λόγος είχε γίνει πριν λίγο καιρό και με μία άλλη φωτογραφία, όπου σε αυτήν ο Κώστας Βουτσάς τσουγκρίζει το πασχαλινό αυγό με τον δικτάτορα. Ο γνωστός ηθοποιός είχε μιλήσει τότε στο Newsbeast.gr και είχε εξηγήσει μεταξύ άλλων, πως η συγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε σε κάποια πασχαλινή εκδήλωση στην οποία τον είχαν καλέσει. «Δεν μπορούσα όπως και πολλοί άλλοι να κάνω διαφορετικά, παρά να αποδεχτώ την πρόσκληση. Τον Παράβα για παράδειγμα τον είχαν καλέσει ήδη δύο φορές και την επόμενη τον έστειλαν εξορία».
Η εξορία του Σταύρου Παράβα στην Γυάρο
Το παράδειγμα του Σταύρου Παράβα έφεραν μεταξύ σοβαρού και αστείου, συνάδελφοί του όταν αναφέρονταν στα χρόνια της δικτατορίας και στον αυταρχισμό του καθεστώτος. Εξάλλου, ο ηθοποιός είχε περάσει πολύ δύσκολα και τον αγώνα του κατά της Χούντας τον είχε πληρώσει με εξορία.
Ήταν το 1974 επί δικτατορίας Ιωαννίδη, όταν στο θέατρο Ρεξ ανέβηκε η παράσταση «Επτά χρόνια φαγούρα». Ο Παράβας ζήτησε από τον θεατρικό συγγραφέα να του γράψει μια αντιδικτατορική μαντινάδα και θα έπαιρνε εκείνος την ευθύνη για τις επίμαχες ατάκες, μιας και τα κείμενα είχαν ήδη περάσει από τους λογοκριτές.
Ο σεναριογράφος τελικά δέχτηκε και η μαντινάδα μεταξύ άλλων έλεγε: «Όποιος καλά μας κυβερνά, θα είναι και δικός μας, γύψο, κοντούς, τρελούς και τανκς, δε θέλει ο λαός μας».
Ένα Σάββατο βράδυ τον επισκέφθηκαν στο θέατρο δύο στρατονόμοι με πολιτικά, τον πήραν κι έφυγαν, χωρίς κανείς να καταλάβει το παραμικρό. Ο Σταύρος Παράβας εξορίστηκε στην Γυάρο, όπου παρέμεινε μέχρι και την πτώση της Χούντας.
Χρόνια αργότερα ο ηθοποιός εξομολογήθηκε για την περίοδο της εξορίας και τις συνθήκες που έζησε, πως ποτέ δεν μπορούσε να φανταστεί ότι υπήρχαν τέτοια μέρη-τέρατα.
Ο Παντελής Ζερβός και η Χούντα
Υπήρξε από τους κορυφαίους ηθοποιούς του ελληνικού κινηματογράφου, έχοντας μόνο συμπάθειες στο συνάφι του. Για τον Παντελή Ζερβό, όσοι τον γνώριζαν από κοντά, είχαν να λένε τα καλύτερα για τον καλοπροαίρετο, ευγενικό κι ακριβοδίκαιο χαρακτήρα του. Και ήταν αυτές οι καλοπροαίρετες προθέσεις του, που όπως λένε πολλοί, τον έκαναν να αποδεχτεί την πρόταση του καθεστώτος και να αναλάβει πρόεδρος στο σωματείο ηθοποιών (τότε μετονομάστηκε σε Εθνικοφρόνων Ελλήνων Ηθοποιών), το 1968.
Ο ηθοποιός, βέβαια, ήταν δεξιών πεποιθήσεων, φιλοβασιλικός και βαθύτατα θρησκευόμενος. Αλλά κι ένθερμος υποστηρικτής του Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Ο άγριος τσακωμός της Βλαχοπούλου με τη Μερκούρη
Η Ρένα Βλαχοπούλου ποτέ δεν είχε κρύψει τις πολιτικές της πεποιθήσεις καθώς και τον θαυμασμό της στο πρόσωπο του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ωστόσο, την περίοδο της δικτατορίας φαίνεται πως της είχαν κολλήσει το παρατσούκλι της «χουντικιάς».
Χαρακτηριστικός είναι, άλλωστε, ο τσακωμός που είχε με τη Μελίνα Μερκούρη. Σε μία επιθεώρηση κατά την επταετία, η Βλαχοπούλου υποδυόταν μία γυναίκα που μόλις είχε επιστρέψει από το Παρίσι. Και τη ρωτούσαν τι είδε εκεί, με την ηθοποιό να απαντά: «Είδα εκείνο, είδα το άλλο και πάνω σε μια φοράδα είδα τη Μελίνα Μερκουράδα».
Όπως είναι γνωστό, η Μελίνα τα χρόνια της δικτατορίας βρισκόταν στο Παρίσι. Ωστόσο, η επίμαχη ατάκα δεν άργησε να φτάσει στα αυτιά της και όταν κάποια στιγμή συναντήθηκαν, παραλίγο να πιαστούν από το μαλλί, με τη Μερκούρη να αποκαλεί –όπως λέγεται- τη Ρένα «χουντιάρα».
Η παρεξηγημένη φράση του Διονύση Παπαγιαννόπουλου
Ο αγαπημένος «Νιόνιος» ήταν δεξιός, φιλοβασιλικός και προσωπικός φίλος του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ποτέ δεν είχε κρύψει τις πολιτικές του πεποιθήσεις, όμως, όπως έχει δηλώσει κατηγορηματικά ο ανιψιός του, Τακης Βλαστός ουδέποτε είχε σχέση με τη χούντα.
Ωστόσο, μία φράση που φέρεται να είπε ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος – «μας εσώσατε από το χάος, την αναρχία και τους κομμουνιστάς» – ήταν αρκετή για να δημιουργηθεί η παρεξήγηση. Βέβαια, την «αποκάλυψη» για την επίμαχη φράση την είχε κάνει ο Πατακός πως τάχα ο ηθοποιός την είχε πει σε εκείνον.
Αξίζει, πάντως να σημειωθεί πως ο δεξιός Παπαγιαννόπουλος, το 1968 έπαιξε στο «Το κανόνι και τ’ αηδόνι» των αδερφών Ιάκωβου και Γιώργου Καμπανέλλη, όπου επρόκειτο για μία ταινία που είχε μορφή υπαινικτικής διαμαρτυρίας εναντίον της χούντας. Και το 1973 συμμετείχε στο «Μεγάλο μας τσίρκο» πάλι του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στο πλευρό της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου, που επίσης αποτέλεσε μια μορφή αντίστασης κατά της χούντας.
Όταν συνέλαβαν την Τζένη Καρέζη
Ήταν τον Ιούνιο του ’73, όταν η ο Κώστας Καζάκος και η Τζένη Καρέζη ανέβασαν την παράσταση, «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στην οποία συμμετείχε και ο Νίκος Ξυλούρης. Επρόκειτο για ένα έργο με έντονο πολιτικό περιεχόμενο, που, αν και πέρασε από τη λογοκρισία, κατάφερε να γίνει σύμβολο κατά της χούντας.
Κάθε βράδυ γινόταν κοσμοσυρροή στο «Αθήναιον», που βρισκόταν σχεδόν απέναντι από το Πολυτεχνείο. Ανάμεσά τους και «εκπρόσωποι» του στρατιωτικού καθεστώτος, που σημείωναν και ενημέρωναν τους προϊσταμένους τους για τις αντιδράσεις των θεατών. Ωστόσο, οι παραστάσεις διακόπηκαν βίαια από τη Χούντα, τον Οκτώβριο, όταν το ζευγάρι συνελήφθη και κρατήθηκε στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, ενώ συνελήφθησαν εκ νέου κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου.