Παράθυρο σ’ ένα νέο μέλλον στο χώρο της εκπαίδευσης ανοίγουν ελληνικά σχολεία που μετέχουν σε διεθνή διαγωνισμό του ΜΙΤ για τη θαλάσσια ρομποτική. Μεταξύ αυτών, το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης. Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου και με την αρωγή τεχνολόγων εκπαιδευτικών, μια ομάδα μαθητών της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου, διεκδικούν με αξιώσεις την διάκριση.
«Το πρόγραμμα αυτό, που είναι σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου και το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), αφορά στην κατασκευή υδρορομπότ και έχει ως βάση το μάθημα της τεχνολογίας, αλλά και την πληροφορική και την φυσική», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γυμνασιάρχης της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, Νίκος Λινάρδος.
«Το σχολείο μας», προσθέτει, «έχει μια μακρά παράδοση στην υλοποίηση δράσεων που υπερβαίνουν την τυπική διδασκαλία και αποσκοπούν στο να δώσουν στα παιδιά ένα πεδίο δημιουργικότητας και έκφρασης των δεξιοτήτων τους. Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που συμμετέχουμε σε τέτοιες δράσεις. Και φυσικά θα τις συνεχίσουμε».
Τι εμπειρίες προσφέρει στα παιδιά αυτό το πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής;
«Πολύτιμες», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο τεχνολόγος εκπαιδευτικός Παντελής Διαμάντης. «Σε αυτή την σπουδαία προσπάθεια, οι μαθητές αναμετρώνται με τον εαυτό τους. Θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πολλά από αυτό το πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής».
Τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε αυτή την προσπάθειά τους;
«Το μικρό εργαστήριο που έχουμε στη διάθεσή μας, αποτελεί το κυριότερο πρόβλημα», τονίζει ο Π. Διαμάντης. «Το άλλο πρόβλημα είναι η έλλειψη χρόνου των παιδιών, λόγω των διαφόρων υποχρεώσεών τους. Σε γενικές γραμμές, όμως, είναι μια ομάδα που συνεργάζεται, που συμμετέχει, που δρα».
Τι θυσιάζουν, αλήθεια, από την προσωπική ζωή τους τα νέα αυτά παιδιά για να μετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα που γίνεται κυρίως Σάββατο;
«Τα Σαββατοκύριακα έχω υποχρεώσεις στην ομάδα μπάσκετ που μετέχω, αλλά χάνω αυτές τις ώρες προπόνησης για να μπορέσω να έρθω στο σχολείο μου και να κάνω αυτό που μου αρέσει σε σχέση με την τεχνολογία», τονίζει ο Δημήτρης Καλαμπάκας, ενώ ο Γεράσιμος Ρουπακιώτης υπογραμμίζει:
«Με ενδιαφέρει πολύ η τεχνολογία και ό,τι έχει να κάνει με τη ρομποτική και τη φυσική. Και αυτά είναι απαραίτητα στο ρομπότ που φτιάχνουμε. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να έρθω πιο κοντά στο αντικείμενο».
Πόσο δύσκολη είναι αυτή η προσπάθεια των μαθητών; «Δεν νομίζω ότι είναι κάτι πολύ δύσκολο. Μάθαμε καινούργια πράγματα από αυτή την καινοτόμο προσπάθεια», λέει ο Μιλέμ Ντεβέν.
Ο απόφοιτος της Ευαγγελικής Σχολής, Ορέστης Πετρόπουλος, είναι από τους αρωγούς των μαθητών στη θαλάσσια ρομποτική: «Με αυτό το ρομπότ θα γίνουν μετρήσεις για το θαλάσσιο περιβάλλον. Τα παιδιά, από μόνα τους, πρέπει να πουν πως μπορούμε να επεκτείνουμε τις δυνατότητες αυτού του ρομπότ. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία ό,τι μαθαίνουν οι μαθητές να τα δουν εφαρμοσμένα σε ιδέες για να μπορέσουν να διαπιστώσουν εάν θα δουλέψουν στην πράξη αυτές οι ιδέες τους».