Μείωση κατά 2,06% το 2013 σε σχέση με το 2012 εμφάνισαν κατά μέσο όρο οι τιμές σε 931 κωδικούς προϊόντων το πρώτο δίμηνο του έτους.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών σε 931 κωδικούς προϊόντων το πρώτο δίμηνο του έτους κατά μέσο όρο οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 2,06% το 2013 σε σχέση με το 2012.
Οι επιμέρους δείκτες τιμών επίσης εμφανίζουν σημαντική αποκλιμάκωση, με τον δείκτη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών να εμφανίζει μείωση κατά 1,81% και των δείκτη προϊόντων καθαριότητας και υγιεινής μείωση κατά 2,59%.
Οι μειώσεις στα τρόφιμα, σύμφωνα με την Ημερησία, είναι ιδιαίτερα σημαντικές και αφορούν τόσο φρέσκα όσο και συσκευασμένα – τυποποιημένα προϊόντα.
Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα.
Οι μειώσεις αυτές είναι αποτέλεσμα της προσαρμογής της αγοράς (προμηθευτών και αλυσίδων σουπερμάρκετ) στις συνθήκες τις κρίσης, την ένταση του ανταγωνισμού και στη σχετική σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών (μικρή αύξηση 4,75% το Αδίμηνο του 2013 σε σχέση με το Αʼ δίμηνο του 2012 στις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και μείωση 4,82% στις διεθνείς τιμές των καυσίμων).
Σύμφωνα με τη μηνιαία εξέλιξη του δείκτη τιμών, η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνιση την άνοιξη του 2012 και συνεχίστηκε όλο το έτος και δείχνει πλέον να σταθεροποιεί τις τιμές σε επίπεδα του 2009.
Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ (από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Σεπτέμβριο του 2011).
Σε αυτή την περίπτωση ο δείκτης τιμών παρουσιάζει μείωση την τριετία 2010-2012 κατά σχεδόν 4,5%, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και στις τιμές της ενέργειας (καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια).