«Το έργο χρειάζεται εργασιακή ειρήνη. Με 460 ευρώ καθαρά κανείς εργαζόμενος δεν μπορεί ούτε να δουλέψει, ούτε να ζήσει» δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στο μετρό Θεσσαλονίκης, Χάρης Κυπριανίδης, σε συνέντευξη Τύπου, που έδωσε το σωματείο, στο εργοτάξιο του νέου σιδηροδρομικού σταθμού.
Οι εργαζόμενοι βρίσκονται στην 4η εβδομάδα των κινητοποιήσεων, διεκδικώντας την αλλαγή των συμβάσεων των 30 επαναπροσληφθέντων με την εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας, πρώην εργαζομένων, που προσλήφθηκαν για 20 μέρες για να δουλέψουν μαζί με άλλους 360 συναδέλφους τους εργατοτεχνίτες, οι οποίοι αμείβονται με την υψηλότερη κλαδική, οικοδομική σύμβαση.
«Ένας στους 12 θα έχει σχεδόν τις μισές αποδοχές, για ίδια δουλειά. Πέραν του ότι είναι αντισυνταγματικό, όλη η διαφορά κόστους είναι γύρω στις 15.000 ευρώ. Η εταιρία τους προσέλαβε για να κερδίσει 4.800 εργατοώρες και ήδη έχουν χαθεί 35.000 εργατοώρες. Μας δίνεται η εντύπωση ότι κάποιοι, ίσως, δε θέλουν να τρέξει το έργο» δήλωσε ο κ. Κυπριανίδης.
Οι εργαζόμενοι χαρακτήρισαν «ατυχέστατη επιλογή» να εφαρμοστεί «το γράμμα της διάταξης για τα εργασιακά» σε ένα έργο σαν το μετρό. Υποστήριξαν ότι οι νέες συμβάσεις υπαγορεύτηκαν με «διπλή εντολή» της Αττικό Μετρό στην κοινοπραξία, με «σκοπιμότητα» και με στόχο τη γενίκευση της πρακτικής αυτής, που όπως είπαν είναι «αδικαιολόγητη», αφού «ούτε θέμα ανταγωνιστικότητας υπάρχει» και τα «χρήματα των εργαζομένων και το εργολαβικό κέρδος είναι προϋπολογισμένα».
Σημείωσαν ότι οι εργαζόμενοι δεν ευθύνονται για τις «αστοχίες της χρυσοπληρωμένης και κακής μελέτης», που θα επιβαρύνει με πολλά εκατομμύρια τον προϋπολογισμό του έργου, «ούτε και οι απεργίες για τις καθυστερήσεις», αλλά η «έλλειψη ρευστότητας προς την κοινοπραξία». Εκτίμησαν ότι «με το καλύτερο σενάριο, εάν όλα λυθούν, το έργο θα έχει κατασκευαστεί το 2018 και θα λειτουργήσει το 2019». Υπογράμμισαν ότι η εργοδοσία, αντί να συζητήσει τα αιτήματά τους, κατέφυγε σε αγωγή για καταχρηστικότητα των κινητοποιήσεων τους, η οποία έχει πάρει 3 αναβολές και θα εκδικαστεί στις 20 Νοεμβρίου. Οι εργαζόμενοι ξεκαθάρισαν ότι επιδιώκουν να εκδικαστεί.
«Κάθε μέρα καθυστέρησης παράδοσης του έργου σημαίνει απώλεια 300 – 400.000 ευρώ από εισιτήρια και εδώ μιλάμε για 15.000 ευρώ, όλα κι όλα. Τα εργοτάξια είναι κλειστά ένα μήνα και αυτοί που κόπτονται δήθεν για το έργο δεν έδειξαν κανένα ενδιαφέρον, ούτε ένα τηλεφώνημα, για να βρεθεί μια λύση» τόνισε ο κ. Κυπριανίδης.
«Γίνονται συσκέψεις στα υπουργεία για την αύξηση της απορρόφησης κονδυλίων στο ΕΣΠΑ και στο μετρό που είναι το 2-3% του ΕΣΠΑ επιδεικνύεται αδιαφορία» πρόσθεσε ο αντιπρόεδρος του σωματείου Δημήτρης Παππάς.
Οι εργαζόμενοι, επικαλούμενοι άλλες πηγές, μίλησαν για «ελλειμματικό ισοζύγιο» της επένδυσης του έργου στην πόλη ως τώρα, με βάση από τη μια τη σχέση παροχής εργασίας και από την άλλη των απωλειών στα εμπορικά καταστήματα και στα δημοτικά έσοδα. Εκτίμησαν ότι στις ήδη ανοιχτές ανασκαφές στα εργοτάξια «οι αρχαιολογικές εργασίες χρειάζονται τουλάχιστον άλλους 4- 6 μήνες», ενώ «περίπου τα μισά εργοτάξια δεν έχουν ακόμη παραδοθεί στην κοινοπραξία».