Δουλειά σε τρία αδρανή εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκης θα πιάσουν στο επόμενο διάστημα τα συνεργεία της αναδόχου κοινοπραξίας AIASA (ΑΕΓΕΚ- IMPREGILO – ANSALDO T.S.F. – SELI – ANSALDOBREDA), καθώς δρομολογήθηκαν θετικές εξελίξεις για τον σταθμό Ανάληψης, το Παπάφειο και τη Νέα Ελβετία.
Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, μιλώντας σε εκδήλωση του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), μεταδίδει το ΑΜΠΕ.
Συγκεκριμένα, εντός των επόμενων 15-20 ημερών, ο ανάδοχος αναμένεται να επιστρέψει στον σταθμό Ανάληψης, σύμφωνα με ενημέρωση που παρείχε η AIASA στον κ. Σιμόπουλο, ενώ υπεγράφησαν και οι δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, που δίνουν στον ανάδοχο το «πράσινο φως» για να εγκατασταθεί άμεσα σε Παπάφειο και Νέα Ελβετία, επιλύοντας ένα θέμα, το οποίο λειτουργούσε επί μακρόν σαν αγκάθι για το έργο.
Ο κ. Σιμόπουλος γνωστοποίησε ακόμη ότι ξεκινά εκ νέου ο διάλογος για τα μέτρα ανακούφισης των επαγγελματιών που έχουν πληγεί από τα έργα κατασκευής του μετρό. «Δεν αφορά αποζημιώσεις, αλλά κυρίως φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις. Τα μέτρα ανακούφισης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ και της ΕΥΑΘ, καθώς πρόκειται για εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο», ξεκαθάρισε.
Ο γενικός γραμματέας απέφυγε πάντως να δώσει τον ακριβή χρονικό ορίζοντα για την ολοκλήρωση του έργου, σημειώνοντας ότι περισσότερα για το θέμα ενδέχεται να ανακοινωθούν τον Οκτώβριο.
Την πεποίθηση ότι, εάν συνεχιστεί ως έχει η σημερινή κατάσταση στο έργο του μετρό, αυτό δεν θα ολοκληρωθεί ούτε το 2026, εξέφρασε από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζιτζικώστας, διερωτώμενος ποιες επιπτώσεις θα έχει στο έργο το γεγονός ότι η ΑΕΓΕΚ (σ.σ. επικεφαλής της AIASA) ενεχυρίασε το σύνολο σχεδόν των μετοχών της στις τράπεζες. «Όπως προκύπτει από τα δεδομένα, είτε θα πρέπει να αναλάβουν την κατασκευή οι υπόλοιπες εταιρίες της κοινοπραξίας, είτε να αναλάβει η κοινοπραξία που θα κατασκευάσει την επέκταση της Καλαμαριάς. Ας είμαστε ειλικρινείς. Άλλος ρεαλιστικός δρόμος δεν υπάρχει», είπε χαρακτηριστικά.
«Εκτροχιασμός» του κόστους των αρχαιολογικών εργασιών
Στην οικονομική αδυναμία της αναδόχου κοινοπραξίας να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα που έχει αναλάβει απέδωσε κυρίως την υπολειτουργία του έργου του μετρό ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Χρήστος Τσίτουρας. Πρόσθεσε ότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ είναι υποχρεωμένη να προασπίσει το εθνικό και κοινοτικό χρήμα, ενώ για το ζήτημα της χρηματοδότησης και των πληρωμών του έργου, υπογράμμισε ότι το ελληνικό δημόσιο πληρώνει ταχύτατα τον ανάδοχο.«Αγκάθι» για το έργο αποτέλεσαν και οι αρχαιολογικές εργασίες, που ενώ επρόκειτο να διαρκέσουν ένα έτος και να στοιχίσουν 15 εκατ. ευρώ, «τρέχουν» ήδη 6,5 χρόνια με το εκτιμώμενο κόστος τους να υπολογίζεται πλέον στα 90 εκατ. ευρώ.
Ανάδοχος για την επέκταση Καλαμαριάς μέσα στο επόμενο 3μηνο
Στο μεταξύ, μέχρι τέλους 2012 αναμένεται να εγκατασταθεί, εκτός απροόπτου, ο ανάδοχος για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά, αφού προηγουμένως εξασφαλιστεί συμπληρωματική χρηματοδότηση για το έργο με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Κατά τον κ. Τσίτουρα, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κάνει ό,τι μπορεί για να εξασφαλιστούν τα 16 εκατ. ευρώ, που απαιτούνται για τις απαλλοτριώσεις της οδού Πόντου, προκειμένου να γίνει η επέκταση προς Καλαμαριά.
«Υλοποιούμε άλλο έργο από αυτό που αναλάβαμε»
Με τη φράση «δεν αντέχουμε άλλο» περιέγραψε ο εκπρόσωπος της AIASA, Μιχάλης Σίμας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι έχουμε κάνει ένα άλλο έργο [από αυτό που προβλεπόταν στη σύμβαση]. Δεν αρνούμαστε ότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ μας πληρώνει, αλλά όταν καθόμαστε κι έχουμε ‘’πεταμένο’’ στα εργοτάξια εξοπλισμό 30 εκατ. ευρώ, που δεν χρησιμοποιούμε, για λόγους για τους οποίους δεν ευθυνόμαστε, τα λεφτά δεν φτάνουν». Κατά τον ίδιο, η κοινοπραξία έχει χρηματοδοτήσει το έργο επανειλημμένως, αλλά δεν αντέχει να συνεχίσει, δεδομένου ότι έχουν κλείσει και οι κρουνοί της τραπεζικής χρηματοδότησης. Σημείωσε ότι, ακόμη και σήμερα «πέντε εργοτάξια δεν έχουν παραδοθεί» στον ανάδοχο. Εκτίμησε δε, ότι εάν τεθεί ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, με συγκεκριμένες ημερομηνίες και γίνουν αυτά που πρέπει, το έργο θα μπορούσε ενδεχομένως να τελειώσει στις αρχές του 2017. Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι μέχρι να πάρει στα χέρια του ένα πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής και των υπόλοιπων χώρων, δεν μπορεί να διατυπώσει ασφαλείς εκτιμήσεις.
Λύση διαχείρισης από την Εγνατία Οδό ΑΕ;
Σε «έργο φετίχ» έχει εξελιχθεί για τη Θεσσαλονίκη το έργο του μετρό, όπως χαρακτηριστικά είπε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Τάσος Κονακλίδης και πρόσθεσε: «Αν βάλουμε έναν και μόνο στόχο για τη μετά κρίση εποχή, αυτός ας είναι η παύση της ισχύος του κανόνα των 30 και πλέον χρόνων ωρίμανσης που διέπει τα έργα της Θεσσαλονίκης».
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει την ίδρυση ανεξάρτητου φορέα, που θα διοικεί το έργο του μετρό από τη Θεσσαλονίκη, με τεχνικό σύμβουλο την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, επισημαίνοντας ότι ένα έργο αυτής της κλίμακας δεν μπορεί να τηλεδιοικείται. Μάλιστα, προχωρώντας ένα βήμα παραπάνω, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει ότι ένας τέτοιος φορέας, που θα «έτρεχε» με επιτυχία το έργο του μετρό, που θα ελάμβανε άμεσες αποφάσεις χωρίς να απαιτούνται εξ Αθηνών εγκρίσεις και που έχει τεράστια τεχνική εμπειρία, μπορεί κάλλιστα να είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ σημείωσε ακόμη ότι επιβάλλεται να σχεδιαστεί χρονοδιάγραμμα, με ημερομηνίες που θα δοθούν από τους αρμόδιους φορείς με βάση τους συμβατικούς χρόνους κατασκευής του έργου και με βάση επιταχυνόμενους και ρεαλιστικούς χρόνους κατασκευής από τον ανάδοχο. Το έργο πρέπει να εντατικοποιηθεί, σε δύο βάρδιες, επτά ημέρες την εβδομάδα και με λειτουργία τρίτης βάρδιας για την επιτάχυνση των αρχαιολογικών εργασιών, όπου αυτό απαιτείται.
Αναφερόμενος στις απαλλοτριώσεις, ο διευθυντής του έργου του μετρό στη Θεσσαλονίκη, Γεώργιος Κωνσταντινίδης, σχολίασε ενδεικτικά την περίπτωση της διακλάδωσης Πατρικίου, όπου ενώ η όλη διαδικασία ξεκίνησε το 2009, οι δικάσιμοι που ακολούθησαν, με διαδοχικές αναβολές, είχαν ως αποτέλεσμα η απόφαση του δικαστηρίου να ληφθεί μόλις φέτος. «Στις επόμενες ημέρες, η διακλάδωση θα δοθεί στον ανάδοχο για να ξεκινήσει, εφόσον υπάρχει η χρηματοοικονομική δυνατότητα» πρόσθεσε. Στο Παπάφειο, εξάλλου όπου έχουν ήδη απαλλοτριωθεί 907 τετραγωνικά γης, απομένει να προχωρήσει η «σύσταση δουλείας» για άλλα 2.236 τετραγωνικά, θέμα που κατά τα φαινόμενα διευθετείται με την αναφερθείσα εισαγωγικά ΚΥΑ των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας.