Τους λαθρεπιβάτες των αστικών συγκοινωνιών βάζει στο στόχαστρο το υπουργείο Μεταφορών, προσπαθώντας να περισώσει τις τιμές των εισιτηρίων, ώστε να μην αυξηθούν, όπως προβλέπει το μνημόνιο, ή έστω να αυξηθούν όσο λιγότερο γίνεται.
Έτσι, προχωρά σε αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής. Άμεσος στόχος είναι να έχει περιοριστεί η λαθρεπιβίβαση κατά 50% μέχρι το τέλος του 2012. Ο περιορισμός της λαθρεπιβίβασης θα λειτουργήσει ως ισοδύναμο μέτρο απέναντι στην αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος».
Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν περιθώρια μείωσης του φαινομένου, καθώς η εισιτηριοδιαφυγή κυμαίνεται σε ποσοστό περίπου 20%. Σε απόλυτους αριθμούς, περίπου 100.000 επιβάτες μετακινούνται ημερησίως με τα λεωφορεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης χωρίς να πληρώσουν εισιτήριο!
Από την μπροστινή πόρτα
Στον ΟΑΣΘ, σε πρώτη φάση, το βάρος ρίχνεται σε ένα απλό και εύκολα εφαρμόσιμο μέτρο. Πρόκειται για την υποχρεωτική επιβίβαση μόνο από την μπροστινή πόρτα των λεωφορείων, ώστε ο οδηγός να ελέγχει αν ο επιβάτης ακυρώνει εισιτήριο ή αν διαθέτει κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, «ήδη σε 21 λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες έχουν πληρότητα μικρότερη του 25%, ως επί το πλείστον αυτές που εκτελούν δρομολόγια στα χωριά, γύρω από τη Θεσσαλονίκη, οι επιβάτες επιβιβάζονται μόνο από την μπροστινή πόρτα του λεωφορείου, ενώ από τις άλλες δύο γίνεται μόνον αποβίβαση. Θα υπάρξει προοδευτική γενίκευση της επιβίβασης από την μπροστινή πόρτα, αφού από την 1η Οκτωβρίου το μέτρο θα ισχύει σε ακόμα 14 γραμμές, οι οποίες έχουν πληρότητα μικρότερη του 30%».
Έτσι από την 1η Οκτωβρίου το μέτρο θα ισχύει συνολικά σε 35 λεωφορειακές γραμμές, δηλαδή περίπου στο 50% των γραμμών του ΟΑΣΘ. «Στις 21 λεωφορειακές γραμμές που ισχύει ήδη το μέτρο, διαπιστώθηκε αύξηση των εσόδων σε ποσοστό 12%», σημειώνει ο κ. Στεφανίδης.
Οι ελεγκτές
Όπως είναι επόμενο, ο έλεγχος εισιτηρίων από τους ειδικούς ελεγκτές του ΟΑΣΘ θα μειωθεί σημαντικά στις 35 λεωφορειακές γραμμές, αφού το ρόλο αυτό θα παίζει ουσιαστικά ο οδηγός. Η δύναμη των περίπου 80 ελεγκτών του Οργανισμού θα διατεθεί σχεδόν εξολοκλήρου στις υπόλοιπες γραμμές, στις οποίες και θα υπάρξει εντατικοποίηση ελέγχων. Στις υπόλοιπες γραμμές του ΟΑΣΘ δηλαδή θα είναι σαν να διπλασιάστηκαν οι ελεγκτές.
Στο μεταξύ, «αγκάθι» για τον ΟΑΣΘ αποτελεί η παραχώρηση των ακυρωμένων εισιτηρίων από τον έναν επιβάτη στον άλλο. Κι αυτό, καθώς πολλές φορές με ένα εισιτήριο μεταφέρονται στον προορισμό τους δύο ή και περισσότεροι επιβάτες, με αποτέλεσμα ο ΟΑΣΘ να μετρά σημαντική απώλεια εσόδων.
«Εξετάζουμε τρόπους για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Μια λύση θα ήταν, για παράδειγμα, να σκίζεται το εισιτήριο. Σε κάθε περίπτωση ψάχνουμε για τις ενδεδειγμένες λύσεις και μέσα στο Νοέμβριο θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας στο υπουργείο», υπογραμμίζει ο κ. Στεφανίδης.
Το υπουργείο προσανατολίζεται πάντως στη δωρεάν παροχή στον επιβάτη ενός εισιτηρίου για κάθε δέκα ίδιας αξίας ακυρωμένα εισιτήρια που θα επιστρέφει.
Σε κάθε περίπτωση, το τοπίο θα ξεκαθαρίσει έως τις 30 Νοεμβρίου και μέχρι τότε θα πρέπει να «κλειδώσει» και το ποσοστό της αύξησης στην τιμή των εισιτηρίων.